Hey, heeft iemand van jullie hier ervaring met een kruisschakeling. Alleen dan ipv 3 schakelaars, 2 dimmers en 1 schakelaar.

Het zit dus zo, op een slaapkamer willen ze 2 dimmers naast het bed ( een links en een rechts)voor de hanglamp, deze willen ze bij de deur ook kunnnen schakelen met een schakelaar of desnoods ook een dimmer, nu is mijn vraag, wat is hier mogelijk in? Dit is nieuw voor mij. Ik moet nog bedrading leggen dus alles is nog mogelijk.

Alvast bedankt!

2 of meer dimmers voor 1 lamp zal niet lukken (welke dimmer bepaald dan de sterkte van de lamp?)

Gerbruik druktoetsen ipv schakelaars en plaats een druktoets dimmer in je verdeelbord. Er zijn ook kleine dimmermodules die je in het inbouwpotje van de schakelaar/druktoets kan monteren. Maakt de bedrading een stuk eenvoudiger.

Groetjes,
eSe

Zoals eSe aangaf, (NO) drukknop nemen en aansluiten op een Eltako EUD61NPN

https://www.mijn-elektro.be/product/eud61npn-uc-eltako/

Dat werkt hier al enkele jaren probleemloos.

Jung heeft leddimmers waar meerdere nevendimmers op aan zijn te sluiten.
Zie pagina 3 voor het aansluitschema.

Ze willen dus het liefst met 3 dimmers 1 lamp kunnen dimmen. Kan dit? Ik heb dit nog nooit gehoord.

Ik heb de dimmer bijgevoegd die ik heb. Wat zijn hier de mogelijkheden van d3ze dimmer? Kan ik met 3 van die 1 lamo dimmen? Of desnoods met 2 en 1 schakelaar?

Het is de iONLED universeel dimmer 0,3 tot 200W

Wat is jullie advies?

Dat kan maar dat zijn dan druktoetsdimmers, met draaiknopdimmers kan dat niet.

Niko dimmer

Met de dimmers in mijn link moet het toch kunnen? (die zijn gewoon draaiversie)
(daar zitten waarschijnlijk rotary encoders in vermoed ik)

[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]

Ze willen dus het liefst met 3 dimmers 1 lamp kunnen dimmen.

Met 2 dimmers zou nog kunnen maar dan moet moeten dan dimmers zijn met een wisselschakelaar als uitgang. Dan is daarnaast ook de volgorde van aansluiten belangrijk en dan moet de volgorde dus zijn dimmer met wissel contact - een kruisschakelaar en dan weer een dimmer met wisselcontact. Dat werkt op zich wel maar er is dan maar 1 van de 2 dimmers die op dat moment de lichtsterkte bepaalt en je weet eigenlijk niet welke van de 2 dat dan is.

Met 3 dimmers kan gewoon niet tenzij er een dimmer bestaat die als kruisschakelaar werkt maar die kans lijkt me erg klein ik gok op 0%. Als die wel zou bestaan dan word het nog leuker want dan is het 1 van 3 dimmers die lichtsterkte bepaalt en dan weet je echt niet meer welke van de 3 dat op een gegeven moment is.

Met vaste schakelaars en dimmers gaat het hem dus niet worden. Wat welk kan is een dimmer + schakelaar die je direct in het plafond bij de lamp oid inbouwt en die je dan met 3x een afstandbediening kan bedienen. 2 AB's als drukknop kastjes op elke van een nachtkastje en een inbouw of opbouw afstandsbediening die dan de schakelaar vervangt die naast de deur zit.

Of de schakelaar naaste de deur word de dimmer + schakelaar die je dan weer met 2 aparte afstandsbedieningen kan aan en uit zetten. Geen zin om uit te zoeken wat wel en niet kan of bestaat in combinatie met meerdere afstandsbedieningen per dimmer module.

Nu breng je me toch weer aan het twijfelen? Maar hoe weet je dan welke van de 3 dimmers de lichtsterkte bepaalt?

Met de dimmer die Arco adviseerde, kan je tot 20 dimmers op 1 lamp aansluiten. Dus ook met 3 dimmers 1 lamp bedienen.

Zo te zien gaat dat niet met je voorgestelde dimmer.

Maar hoe weet je dan welke van de 3 dimmers de lichtsterkte bepaalt?

Waarschijlijk doen alle dimmers hetzelfde, op welke de lamp zit zal niet uitmaken.
(als het rotary encoders zijn maakt het niet uit aan welke je draait, ze worden gewoon allemaal hetzelfde ingesteld)

Op 21 december 2023 20:40:04 schreef Arco:

Klopt. Eerste keer dat ik die zie.

Louter technisch gezien komt dat op hetzelfde neer als drukknoppen, dimstand is elektronisch bepaald ipv mechanisch igv een potentiometer.

Doet mij overigens terugdenken aan Japanse luxewagens uit de jaren 80, Toyota Crown bv, die hadden ook radio’s met een bijkomende volumeregeling en afstemknop vanaf de achterbank. Oplossing dat die Japanners hiervoor hadden was een klein speelgoedmotortje op de potentiometers dat je vanaf de achterbank kon laten draaien. Destijds revolutionair.

Op 22 december 2023 03:04:46 schreef New Beetle:
[...]Klopt. Eerste keer dat ik die zie.

Louter technisch gezien komt dat op hetzelfde neer als drukknoppen, dimstand is elektronisch bepaald ipv mechanisch igv een potentiometer.

Doet mij overigens terugdenken aan Japanse luxewagens uit de jaren 80, Toyota Crown bv, die hadden ook radio’s met een bijkomende volumeregeling en afstemknop vanaf de achterbank. Oplossing dat die Japanners hiervoor hadden was een klein speelgoedmotortje op de potentiometers dat je vanaf de achterbank kon laten draaien. Destijds revolutionair.

Meeste receivers uit eind vorige eeuw hadden ook een gemotoriseerde volumepotmeter...

Op 21 december 2023 20:04:06 schreef Ruudboi32:
Ze willen dus het liefst met 3 dimmers 1 lamp kunnen dimmen. Kan dit? Ik heb dit nog nooit gehoord.

....

Wat is jullie advies?

Ik zou ze een philips hue / ikea tradfri of lidl smart home setje aanbevelen.
`
1 bridge, 3 bedienings elementen en 1 lamp, bijvoorbeeld van Lidl:

https://www.lidl.nl/p/silvercrest-smart-button-met-magnetisch-wandhoud…

https://www.lidl.nl/p/silvercrest-gateway-zigbee-smart-home/p100344745

https://www.lidl.nl/p/livarno-home-led-filamentlamp-o6-cm-zigbee-smart…

Nog geen 70 euro bij elkaar.

Op 22 december 2023 09:40:27 schreef joopv:
[...]
Ik zou ze een philips hue / ikea tradfre / lidl smart home setje aanbevelen.

Die kunnen toch niet wat TS wil?

Een pulsdimmer met nevendrukkers is het makkelijkst en goedkoopst.

Op 22 december 2023 09:47:55 schreef Arco:
[...]
Die kunnen toch niet wat TS wil?

Men wil vanuit 3 punten 1 lamp kunnen bedienen en dimmen. Dat kan met deze spullen. Je kan 1, 2 of 15 controllers koppelen aan 1 lamp, of 15 lampen aan 1 controller, of net wat je wil.

Er van uitgaande dat er een standaard E27 / E14 fitting in die lamp zit.

TS wil op drie plaatsen de dimmer bedienen, eerst met je telefoon moeten klooien (als je die al mee naar bed neemt) is niet echt de handigste oplossing...
Gewone schakelaar is toch echt het handigst...

Telefoon is eenmalig nodig om het in te stellen, daarna niet meer.
Dit scheelt je een heleboel bedradings en montage werk.

[Bericht gewijzigd door joopv op (30%)]

Ik zou hier inderdaad ook een dimmer met pulsdrukkers gebruiken, die zijn er tegenwoordig genoeg.

Op 22 december 2023 11:09:21 schreef joopv:
Telefoon is eenmalig nodig om het in te stellen, daarna niet meer.
Dit scheelt je een heleboel bedradings en montage werk.

Ik zou ook Ikea/Hue adviseren. Ik vraag me zelfs af of de telefoon nodig is. Bij Ikea kan je de eerste dimmer meteen koppelen zonder telefoon.

Niko heeft bijvoorbeeld mooie draad-/batterijloze 4 knops schakelaars voor Hue. Dan kan je de schakelaars zelfs op het hoofdbord/meubilair schroeven.

https://www.niko.eu/en/products/wireless-controls/niko-dimmer-switch-f…

Als je verder niets met smarthome gaat doen is dat redelijk onzinnig.

Draden uitsparen is ook al niet spannend, het beperkt zich tot 1 ruimte.

Mee eens. Draadloos gedoe, welk merk of systeem ook is mooi als het echt niet anders kan. Anders leg je draden. Een woning moet jaren mee en is geen laatste model smartphone hebbedingetje dat na 2 jaar in de container vliegt.

Bv 3 dimmers die parallel te bedienen zijn is er voor om bv 1500 Watt aan verlichting te kunnen dimmen met 3 600VA dimmers.

https://www.livolo.nl/a-68813114/dimmer-schakelaars/livolo-zwart-dimme…

Ik heb dimmers van Livolo. Die in de link kun je ook met smartphone bedienen, hiervoor ben je dan maar 1 dimmer nodig.

Ze hebben ook dimmers die je met een schakeldraad kunt koppelen waardoor ze samen werken in 1 circuit.
Er is geen nul draad nodig omdat er een circuit gemaakt word door de lamp, ook als die uit is.

Wel wat duur, maar superdegelijk en strak design.