Afvoerpomp is al vervangen, maar probleem niet opgelost. Ongeveer na 10 minuten draaien code E23. Iemand schema en hoe in service menu te komen van dit toestel?

E23 is een AANSTURINGS probleem van de pomp, is geen defecte pomp. Dus ik vermoed een defecte tryac op de print.

Oké, als ik morgen tijd heb, haal ik de droogkast er af en kan ik het deksel van de wasmachine nemen en hopelijk vind ik de fout.

Vandaag getest via de service mode en op stand c2 en c3 draaid de afvoerpomp en dan stopt de pomp en geeft E23. Weerstandswaarde van de pomp is 780 ohm 5W / 220 V

Gebruik jij nu twee account's? Dat maakt het er ook niet duidelijker op...

En dat mag verder niet voor zover ik weet op CO.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (26%)]

vermoedelijk werkt de pomp wel, maar zit er vuil in de bak waar de pomp inhangt. de sensor zegt dat er nog water in de condens opvangbak van de droger staat. keer goed schoonmaken kan zat zijn hier.

Ook een knik of geknelde afvoerslang kan er voor zorgen dat deze fout verschijnt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]

Vlotter uitgehaald, water bak compleet leeg, mechanisch werkt vlotter goed. Maar dat reed contact blijft altijd oneindig, vlotter omhoog of omlaag. Ik heb via de service mode nog eens getest om stand C2 met connector aan vlotter niet aangesloten geeft terug E23. Dus ik veronderstel dat het reed contact toe is als de vlotter naar beneden staat, en open gaat als er water in de waterbak staat (vlotter omhoog )

Er is een slecht kontakt in het reed contact, soms werkt het soms niet. Maar op het moment dat het werkt. Is het reed contact gesloten als vlotter naar boven is, dus is open als vlotter naar beneden is, dus als ik vlotter niet aansluit zou mijn probleem moeten weg zijn en dat is het niet, dus moet nog iets anders zijn.

E23 is een buiten de limieten zijnd PWM signaal van een analoge hoogtevoeler.

Dus ofwel is de condenspomp uitgevoerd met een driedraads bekabelde stekker en dus geen reed. Ofwel heeft deze een stoomfunctie en zit en vooraan onder het waterreservoit een analoge waterniveaumeter van het stoomwater.

Dus zoek naar een onderdeel dat door 3 dunne draadjes gevoed wordt. Dat is vuil, heeft een bekabelingsprobleem (groen geoxideerd of drg) of is stuk. Een uitleesfout op de print kan ook maar dat hangt af van de staat vh toestel (vol stof of vochtschade).

Analoge drukmeter?? Moet niet gekker worden.. Maar reedcontact werkt zowizo niet..

Geen analoge hoogtemeter gevonden in dit model. Waterniveau word gecontroleerd door een vlotter met reed contact. Vandaag een nieuw reed contact opgesoldeerd, gecontroleerd tot op de module: oneindig ohm, water op bodem gegoten, en dus na een tijdje krijg ik 0 ohm, dus reed contact werkt. In service mode op stand C02 krijg ik een pinkende 000 bij laag niveau water, en pinkende 111 als vlotter omhoog is geduwd en reed contact is bediend. Maar de test model C02 eindigt altijd in E23. Bij normaal gebruik, synthetisch hoogste stand met twee natte handdoeken in, start bij 1.05 h gaat naar +-25 min en stopt dan met E20 en geen druppel water in bak. Ook dan met service mode pomp doen draaien ook geen druppel, als ik water bij voeg op bodem krijg ik wel water naar boven. Dus als machine stopt in normale mode is het waterniveau op de bodem nog te laag om de pomp water naar boven te kunnen stuwen. Dus pomp werkt en vlotter werkt

warmtepomp droger, daar zijn meer problemen mee mbt tot vervuiling. als je de droger aanzet, gaat er dan wel enige stroom lopen dat de compressor zijn werk doet? anders ook geen condens om af te voeren.

In de data van de reeks is duidelijk dat het een "capacity level sensor out of range" is. Zie bijlage 1. Nu zit dat in jouw specifiek model niet in en in de specifieke voor jouw model service manual is er geen sprake van een E23. Die bestaat niet. Dus je print is softwarematig in de war. Hij lijdt aan grootheidswaan en denkt plots dat hij een duurder model is.

Wat kan je alsnog proberen:
1. schakel de niveaufunctie uit. Zie bijlage 2
2. probeer het foutgeheugen te wissen. Zie bijlage 3

Ha! EricN, goed uitgezocht! Beetje vervelend, maar dit word dan een nieuwe print want dat kunnen we niet programmeren helaas...

@smd: heb je de 2de foto gezien? Die met wateralarmuitschakeling? Zou dat werken?

Kan wel error wissen, maar niveau meting uitschakelen lukt mij niet, aangezien dit toestel minder toetsen geeft dan wat in de bijlage stond. Toestel geeft 4 knoppen + start, en de uitleg is met 6 knoppen + start. Indien ik error wis, komt de error E23 terug op elke stap in de service menu behalve in stap C01 maar die is enkel om leds op werking te controleren

Het is toets 1 en 4. Mss werkt het op die manier. Ik heb de info doorgestuurd. Het is wat veel. Lees het eens door mss staat er voor jou model ook de procedure in. Mogelijks is de mail in je spam belandt.

Nee die optie kan je niet in alle modellen uitschakelen, dat klopt. Aantal knoppen zegt nooit wat bij AEG, dus methode van EricN nogmaals proberen, start pause met de eerste knop er naast onthou ik altijd.

Zogezegde defecte module werkt perfect op een ander toestel. Ik heb dus hoofdmodule en bedieningsmodule op een ander toestel gezet, en daar werkt module goed, ook service testen werken zonder Error E23. Dus morgen ga ik zie of ik een beschadiging vind in de bedrading

Of verliesstroom op een onderdeel.

Probleem E23 is opgelost, ventilator defect

Lekker probleempje, error slaat nergens op dus..