Vorig najaar/winter werkte deze prima, hele zomer in de kamer gestaan niet gebruikt, nu wil ik deze weer gebruiken maar nu geeft hij continu luchtvochtigheid aan van 36, geeft geen water in de opvangbak. Iemand die weet waar zit aan kan liggen en een oplossing heeft, geen garantie ivm 2e hands gekocht
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Je zou initieel denken aan een sensor probleem maar dan zou de compressor (ontvochtigen bedoel ik) in continu bedrijf nog steeds water moeten geven. Of gas er af maar dan behoort de compressor te draaien en geeft de sensor nog steeds hogere waarden. MAAR.
Ik heb al voor gehad dat de luchtvochtigheid effectief zo laag was en dat daardoor de compressor (verdamper) niet verder vocht uit de lucht krijgt. Mss is de lucht te droog?
Dus
1. is het niet te droog daar?
2. draait de compressor?
3. is het een compressor model of zeoliet?
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Ik heb een weer station binnen staan die ook de temperatuur en luchtvochtigheid binnen meet en een ander model en ander merk nu in de woonkamer gezet en die geeft ongeveer dezelfde luchtvochtigheid aan als op het weerstation, deze geeft ook wel water
Hij draait verder normaal temperatuur werkt naar mijn idee ook niet optimaal blijft ook tussen 21 en 23 staan even al de luchtvochtigheid tussen 36 en 37%
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Met een thermische camera kan je de achterkant/radiator bekijken of die ong. 3 C is, dan weet je of de compressor loopt, en koel vloeistof aanwezig is.
EricN
Volgens de specs zit er een rotary compressor in.
Een ontvochtiger doet 2 zaken
1. lucht rondblazen. Dat is eenvoudig verifieerbaar.
2. compressor doen draaien. Auditief moeilijker detecteerbaar maar wel ultra belangrijk uiteraard.
Als beide continu werken (zonder uitval vd compressor gedurende lange tijd) Behoort bij voldoende luchtvochtigheid, water in de bak te komen. Gebeurt dat niet dan is er koeltechnisch wat mis. Dus luchtvocht voldoende, compressor onophoudelijk draaien zijn essentieel.
De temp en vochtwaarden zijn van ondergeschikt belang tenzij zij verantwoordelijk zijn voor compressoruitval. Een elco die mankt bv.
Ik heb ook zo'n ding.
Compressor gaat pas na een aantal minuten na de start draaien MITS de vochtigheid hoog genoeg is. Deze geeft continu iets in de 30% aan dus de vochtmeting lijkt defect.
Je kunt hem op continu zetten (Co in het display), wat doet hij dan na minstens een half uur draaien? Dan wel vocht in de bak?
Draait de compressor wel? Dan voel je hem trillen. Start na zo'n 5 minuten.
Als die zeker draait, kun je hem wel afschrijven of iemand zoeken die koelgas kan vullen.
EricN
Op 22 oktober 2023 23:36:28 schreef Anmen:
Hoe zou dat koelgas kunnen verdwijnen?
Op dit moment een nutteloze vraag. De essentie eerst is weten of de compressor draait.
Draait de compressor wel dan is er een koeltechnisch probleem. In die prijsklasse een veel te dure herstelling. Draait de compressor niet dan kan het vooralsnog een elektrisch/electronisch probleem zijn hetwelke kans heeft op herstelling. Maar om tot een diagnose te komen moet er van uwentwege wel enige medewerking komen.
"Hij draait" en "hij draait normaal" zijn geen accurate bevindingen. De ventilator maakt het meeste lawaai en daar is dus uitsluitsel over maar de achterliggende compressor geluiden zijn van essentieel belang en daar gaat onze vraag over.
[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]
Op 22 oktober 2023 23:47:13 schreef EricN:
[...]Op dit moment een nutteloze vraag.
Met een simpele uitleg. De koperen leiding ergens lek.
EricN
Op 23 oktober 2023 00:24:22 schreef maus0611:
[...]Met een simpele uitleg. De koperen leiding ergens lek.
Er zijn meerdere gastechnische opties.
mnb buurman had ook zo'n ding ene winter prima ontvochtigd, nieuwe seizoen niet meer. Compressor draait maar doet verder niets. Ventiel op gesoldeerd en 20 bar druk met stikstof er op en ja hoor, een vergiet had nog minder gaten en verdamper was op meerdere plaatsen lek. Aluminium is flinter dun...
Apparaat kostte 128 Euro, is niets meer mee te beginnen...
De compressor draait bij ons ook, gebeld Met qlima hadden over gaslekkage maar dan moest hij een fout melding geven en dat doet hij niet, ergens gelezen om sensor te meten die is waarschijnlijk defect, gaan nu kijken om er een andere op te zetten
EricN
Als het een sensor is dan moet de compressor uitvallen.
Als de compressor continue draait (dat is enkel via arbeidsintensief monitoren verifieerbaar) en de waaier gaat ook dan moet hij ontvochtigen of er is een gastechnisch probleem. Geen sensor of drg.
Ik vermoed dat er in deze prijsklasse geen gasdrukwachter gaat aanwezig zijn.
In zijn geheel zit er geen melding op van "gas tekort", er zit geen druk sensor in voor gas, apparaat is te simpel daarvoor.