Ik heb inbouw spots in mijn keuken, maar helaas heeft mijn afstandsbediening kuren. Ik hoef die maar licht aan te raken of de rode indicator gaat branden. De lampjes gaan soms bij de 83e keer aan, en later ben ik 5 minuten bezig om ze uit te krijgen. Ik denk dat er sluiting in de printplaat zit, echter ik weet niet wat voor merk afstandsbediening het is. Op internet (Google lens) kan ik niets vinden. Hoe kan ik een universele afstandsbediening koppelen? Zie foto van de aba.
Alvast dank voor alle tips.

Moeilijk iets van te zeggen zonder enige informatie. (merk/type lamp, spanning,...)

Merk/type weet ik niet. En of er ergens een trafo tussen zit? Geen idee…..

van de welbekende site, huismerk fukiyuki, ab open maken en zien of het te maken is zou ik zeggen..

Op 22 oktober 2023 17:56:56 schreef Ronald1234:
Ik heb inbouw spots in mijn keuken, maar helaas heeft mijn afstandsbediening kuren. Ik hoef die maar licht aan te raken of de rode indicator gaat branden. De lampjes gaan soms bij de 83e keer aan, en later ben ik 5 minuten bezig om ze uit te krijgen. Ik denk dat er sluiting in de printplaat zit, echter ik weet niet wat voor merk afstandsbediening het is. Op internet (Google lens) kan ik niets vinden. Hoe kan ik een universele afstandsbediening koppelen? Zie foto van de aba.

Als de rode indicator op de AB altijd brandt bij aanraken, is de kans groter dat het probleem in de ontvanger zit. Het grootste deel van de AB doet het immers.

Verder is het 100% zeker geen sluiting, want dan zou hij niks doen. Nergens op gebaseeerd, gok ik op een rotte seriecondensator in de ontvanger.

Ik neem aan dat de afstandsbediening radiografisch is en niet infrarood? Dat maakt testen wel lastiger.

Nieuwe batterij in de zender? of anders een rotte seriecondensator in de ontvanger.

Op 23 oktober 2023 06:29:48 schreef Ronald1234:
Dank voor de suggesties.

Daar ga je het niet mee redden zo, als je pech hebt. Tweerichtingsverkeer leidt meestal sneller tot een oplossing.

Op 22 oktober 2023 17:56:56 schreef Ronald1234:
Ik denk dat er sluiting in de printplaat zit

Ik denk dat de schakelaars versleten zijn. Zowel het spontaan aan gaan als dat uit krijgen niet meer werkt duid op zo'n soort probleem. Het niet meer uit kunnen zetten komt waarschijnlijk omdat een toets die blijft hangen voorrang krijgt op de toets voor het uitzetten. Een lege batterij zoals eerder genoemd kan ook heel goed.

Met een (paar) platte schroevendraaier(s) is zo'n schroefloze afstandsbedining meestal wel open te krijgen. Er zitten weerhaakjes langs de randen.

Sommige AB's gaan ook raar doen als de batterij(en) bijna leeg zijn...

Op 23 oktober 2023 20:24:28 schreef OPTOdesign:
[...]

Ik denk dat de schakelaars versleten zijn. Zowel het spontaan aan gaan als dat uit krijgen niet meer werkt duid op zo'n soort probleem. Het niet meer uit kunnen zetten komt waarschijnlijk omdat een toets die blijft hangen voorrang krijgt op de toets voor het uitzetten. Een lege batterij zoals eerder genoemd kan ook heel goed.

Met een (paar) platte schroevendraaier(s) is zo'n schroefloze afstandsbedining meestal wel open te krijgen. Er zitten weerhaakjes langs de randen.

Zoals ik het las, krijgt hij wel een rood lampje elke keer als hij op de knop drukt (als dat niet klopt hoor ik het graag van hem). Dan kunnen het niet de schakelcontacten in de AB zijn.

Hooguit zou het dan binnen de AB nog de IR-LED, de aansturing van de IR-LED of de RF module kunnen zijn, afhankelijk van wat er daadwerkelijk in zit. Vandaar mijn veronderstelling dat de kans groter is dat de ontvanger gaar is. Maar het kan nog wel twee kanten op.

Het rode lampje zit naar jou idee in de ontvanger. Naar mijn idee in de AB. Op de foto van de AB is ook een lampje te zien: Boven de aan en uit toets. Dat was mijn beredenering.

Maar het is inderdaad fijn om iets meer info te krijgen wat er precies bedoeld wordt.

Het rode lampje zit op de AB.
Als ik de AB aanraak, dan gaat het lampje al branden (ook als ik naast de knopjes druk).

Vandaar dat ik zelf denk dat de AB stuk is. Maar hoe krijg ik nu een andere AB gekoppeld, als ik verder niets weet van het systeem?

Je zult bijna zeker beiden (zender en ontvanger) moeten vervangen...

Maar je weet misschien meer van het systeem dan je denkt. Zit er een LED of een venstertje voorop? Zo niet is het een RF AB. Dat is je eerste stap.

Meestal zit er wel een typesticker op de ontvanger. Als je die en het binnenwerk eens op de foto zet, is er misschien wel iets over te zeggen. Dan is ook meteen te zeggen of er zwakke punten zoals een seriecondensator in zitten.

Een andere mogelijkheid is om een paar losse AB's op Aliexpress te bestellen die er precies zo uitzien. Met een eventueel type dat op de sticker of op de printplaat (van de ab of van de ontvanger) staat, heb je nog meer kans om een passende te vinden.

Het lampje op de AB is dus meer soort van een lampje om hem makkelijker te bedienen en niet echt om de functie te laten zien?

Dan is de kans inderdaad groter, zeg 50/50 dat het aan de AB ligt.

Ohja, en als het een RF AB is, dan is de eerste stap dat de frequentie gelijk moet zijn. Geen garantie dat hij werkt, maar als die niet gelijk is werkt hij sowieso niet. 433MHz en 868MHz zijn gangbaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Beste is om even met een digitale camera te kijken (meeste geven IR licht prima weer)

Bij moderne AB's zie je vaak helemaal geen IR diode of venstertje meer. Deze Philips heeft een op zwart plastic lijkende rand rondom.
Maar in werkelijkheid is het zeer donker rood transparant plastic waar aan de bovenzijde een (onzichtbare) IR led achter zit...

(deze is trouwens IR én RF... ;) )

Ik ga die check doen om er achter te komen of het RF of IR is. Ook zal ik wat foto’s maken van het binnenwerk. Wordt wel pas dit weekend als ik weer thuis ben. Dank tot zo ver.

Op 25 oktober 2023 06:52:23 schreef Ronald1234:
Ik ga die check doen om er achter te komen of het RF of IR is.

99% kans op RF (welke keukenspots bedien je tegenwoordig met IR??). Maar het heeft geen enkele zin dat te onderzoeken. Dat de ontvanger stuk zou zijn is naar mijn idee ook onzin. Die afstandsbediening is gewoon stuk.
>> 'Als ik de AB aanraak, dan gaat het lampje al branden (ook als ik naast de knopjes druk).'

Eerste stap: Maak de afstandsbediening open. Probeer niet te veel te slopen zodat je 'm weer in elkaar kunt zetten.

Ook zal ik wat foto’s maken van het binnenwerk.

We wachten je foto's graag af :)

Dat is inderdaad een onduidelijkheid/veronderstelling.

Is het normaal dat het lampje gaat branden als je de AB aanraakt? Ik ging ervan uit van wel, Opto gaat ervan uit van niet.

Dat maakt inderdaad behoorlijk verschil in waar je de grootste kans hebt het mankement te vinden.

Sowieso is de makkelijkste oplossing om zender en ontvanger allebei te vervangen. Ik heb zelf wel altijd zoiets van dat ik eerst een diagnose wil proberen te stellen.

Als het touch keys zijn kan het; die zijn soms wat 'trigger-happy'...

Ik stuur ook alle verlichting draadloos aan (woonkamer en keuken) en zo'n AB ziet er vergelijkbaar uit. Op mijn afstandsbediening gaat het (rode) lampje branden zodra deze een commando verstuurd (dat is tijdens en evt na het indrukken van een toets). Of deze ontvangen wordt of niet. Er is geen terugkoppeling. Dat lijkt me in dit geval ook niet - al die systemen werken vrijwel het zelfde. Er is eigenlijk alleen terugkoppeling als de afstandsbediening ook voorzien is van een UI (user interface) waarbij terugkoppeling noodzakelijk is. Alleen dan kan het defect ook in de ontvanger zitten. Maar in dit geval acht ik die situatie zeer klein.