Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Sinds kort ben ik geabonneerd op Mr. Electricity welke ergens vanuit Azië oude meuk opknapt en weer als nieuwstaat restaureert.
Dat doet hij heel vakkundig en rigious door eerst de hele versterker massaal te slopen en te demonteren.
Daarna gaat hij doormeten of er ergens een defect zit en herbouwt de gehele installatie. Hij maakt alles schoon en brengt nieuwe verf aan waar dat nodig is.
Ik heb geen idee of dit een hobby is van de meneer of dat het een broodwinning is, in ieder geval heb ik al heel wat van deze video's gezien.
Veel van die video’s zijn totaal nep.
https://www.youtube.com/watch?v=yb1a4mvoHrA
Toevallig ben je wat aan het tuinieren, natuurlijk met een cameraploeg in de buurt, of wat had je dan gedacht, wie gaat er nu tuinieren zonder cameraploeg. Dan ligt daar toevallig een oude CRT TV in de struiken, waarom ook niet. Even de printplaat in de afwasbak, soms zelfs met de hogedrukreiniger, dan wat willekeurige metingen uitvoeren met een goedkoop multimetertje, even de kapotte onderdelen lossolderen met een koe van een bout waar je zo door die print stookt en je haalt er in geen tijd de defecte uit. Het ding werkt weer. De TV hersteller in mijn dorp 40 jaar geleden is blijkbaar veel te lang naar school geweest, bovendien had hij zich beter een hogedrukreiniger gekocht ipv al die dure meettoestellen 
Ja, heel veel nep in dat restauratie gedoe.
Mendit Mark daartegen is wel een goede, die kan het ook nog eens leuk brengen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gebeurd ook in de horloge hobby. Ze vinden ergens een totaal verrotte Rolex en knappen die op. Ze vertellen er alleen niet bij dat ze dat ding eerst extra smerig hebben gemaakt en daar zelf hebben neergelegd. Even kapot glaasje erop, wijzerplaat met wat waterverf tijdelijk laten roesten etc.
Martin V
Altijd negatieve feedback hier. Ik zie toch wat voor roestbak er binnen komt en hoe dat helemaal wordt gedemonteerd en weer hersteld wordt. Die Mr. Electricity heeft heel wat van deze video's gemaakt en jullie beweren dat dit allemaal in scene is gezet?
Waarom wie zou zo iets doen en met welke bedoelingen vraagt ik mij af.
Een enkele video die niet echt is kan ik nog wel begrijpen, maar tientallen of meer daar geloof ik niets van.
Neem nu deze video: https://www.youtube.com/watch?v=cggVSdaqOoQ
Waar een stel speakers opnieuw worden gerefoamt, je ziet toch duidelijk wat er gebeurd, hoezo nep!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is nep en niet nep. Het opknappen is echt maar een TV vinden in je tuin, precies onder een houten framepje waar de klimop op groeit is natuurlijk fake. Het tweede wat fake is, hier waarschijnlijk ook, is de staat van het ding. Ze maken de boel extra vuil voor de video. Soms worden defecte onderdelen vooraf geplaatst zodat het fout zoeken zo vloeiend mogelijk verloopt, terwijl de werkelijkheid meestal vel minder soepel verloopt.
Niemand wil een video zien waar iemand 6 uur lang zit te meten, reverse engineren, dingen in het schema uitrekent etc. Het moet binnen 15 tot 30 minuten gefixed zijn. Dus wordt er vaak vooraf al het nodige uitgezocht en natuurlijk tussen de shots door. Tussen twee shots kan best een uur zitten.
Dat moet vaak ook wel anders kijkt er geen hond. Het moet ook afgestemd zijn op de doelgroep. Daarnaast is het educatie of amusement ?
Hij zal best echt kunnen repareren maar de prestatie lijkt op deze manier veel beter.
Waarom is simpel, trekt meer views = meer geld. Zo werkt clickbait ook. Na de reclame blijkt het niks te zijn en men klikt door, ondertussen zijn de inkomsten binnen. (in het algemeen, dus niet voor iedere video/youtuber)
Het is niks nieuws in het algemeen want TV en andere media werken het zelfde. Of het wordt helemaal bij elkaar verzonnen of het wordt zwaar overdreven. Ook click bate is niet nieuw, zo werken de roddelbladen al jaren met de kopteksten op de omslag die iets totaal anders betekenen dan de lezer denkt.
Zag laatst een stukje van America has talent of zo iets, dan zie je beelden uit het publiek die niet spontaan kunnen zijn. Je ziet iemand in beeld, de artiest doet daarna wat en je ziet de reactie van die persoon. Waarom film je hem al voor hij zijn reactie geeft ? Omdat je weet wat hij gaat doen, het is een acteur/medewerker. Er zijn repetities, de regisseur moet precies weten wat er gaat gebeuren anders zijn bv de cameras altijd net te laat met bv inzoomen. Het publiek mag meestal alleen maar klappen en joelen als de borden daarvoor opdracht geven. Dat wordt voor de uitzending uitgelegd en geoefend met het publiek.
Gelukkig zijn er ook genoeg wel goede kanalen. Een goed voorbeeld van "eerlijk" reparatie werk is EEVBlog. Hij filmt vaak gewoon alles wat hij doet, of het nu wel of niet lukt. De bloopers laat hij ook gewoon zien. Wat hij filmt lijkt veel meer op een echte gemiddelde reparatie. Daarmee bedoel ik een reparatie met echt foutzoeken, niet een waarbij je van te voren weet dat A, B of C het probleem waarschijnlijk is omdat het apparaat in vele videos wordt gerepareerd of dat gewoon met google te vinden is op forums. Blijkt dat te kloppen dan is de video geslaagd, klopt dat niet dan zie je de video niet, of men gaat door en vindt de echte fout, maar dat is heel veel meer ingewikkeld en vraagt meestal meer dan alleen een multimeter.
Over die speakers, hij verwijderd lijm en trekt de spoel eruit, gelukkig zitten alle draden al los....hij soldeert ze ook niet vast. De volgorde klopt ook niet want hij laat het spuiten van de luidspreker frames zien na het refoamen. Dat laat zien dat hij veel meer doet dan hij laat zien. Commentaar zou ook handig zijn, bv wat voor lijm, waar haalt hij die nieuwe randen etc. Maar hij doet het wel goed zo te zien. Heel veel videos gaan over boxen/speakers zo te zien.
Er is een video van een JVC, hij repareert de speakers, maakt nieuwe behuizingen etc. Vreselijk veel werk voor een apparaat wat in de begin staat absoluut niet gebruikt kan worden. Zelfs de speaker draden hangen los en zijn zwart geoxideerd. De cassette ruimte zit vol "modder" terwijl het kuststof redelijk schoon is. Sommige PCBs zijn een laag stof, anderen zien er schoon uit. Wel een heel groot risico al dat werk voor iets waarvan je niet weet of het nog werkt. Ik denk dat hij prima werkte, daarna hebben ze alle speakers gesloopt want herbouwen is zijn "ding", de boel vies gemaakt, gaten in de achterkant geslagen etc..Spuitwerk gaat direct op het plastic (en op geroest ijzer), ook geen ontvetten, je ziet dat de verf slecht houdt in een andere video.zonder primer ofzo, hoe lang blijft dat zitten ?
Op 28 oktober 2023 18:16:36 schreef Martin V:
Sinds kort ben ik geabonneerd op Mr. Electricity welke ergens vanuit Azië oude meuk opknapt en weer als nieuwstaat restaureert.
Nieuwstaat?, het blijft oude meuk. Nieuwstaat is iets wat niet van nieuw te onderscheiden is, dat kun je van dit niet zeggen.
Dat doet hij heel vakkundig en rigious door eerst de hele versterker massaal te slopen en te demonteren.
Zeker, hij gebruikt ook modern gereedschap. 
Daarna gaat hij doormeten of er ergens een defect zit en herbouwt de gehele installatie. Hij maakt alles schoon en brengt nieuwe verf aan waar dat nodig is.
Ja, het is bijna niet van nieuw te onderscheiden. 
Ik heb geen idee of dit een hobby is van de meneer of dat het een broodwinning is, in ieder geval heb ik al heel wat van deze video's gezien.
Je kunt je tijd beter aan nuttige dingen besteden. 
fred101
Golden Member
Vreemd dat hij zoveel abonnees heeft. Als je bij de commentaren kijkt heb je bergen negatieve reacties over wat hij allemaal fake/fout doet en daarop weer antwoorden met niets meer dan "he's amazing" of iets in de geest van "he does not have to test things, he is using magic"
Wil je echt goede "restauraties zien, dan moet je naar Mr Carlsons lab" kijken. Die gast weet echt wat hij doet, ipv met een analoog metertje random wat in een los PCB te poken zo kort dat de meter vaak niet eens tijd heeft om uit te slaan. Metaal geroest en wel overspuiten, het soldeerwerk vedient ook geen schoonheids prijs. Het is idd gewoon knoeiwerk wat er op de video wel aardig uit ziet.
Op 29 oktober 2023 18:14:52 schreef fred101:
Vreemd dat hij zoveel abonnees heeft. Als je bij de commentaren kijkt heb je bergen negatieve reacties over wat hij allemaal fake/fout doet en daarop weer antwoorden met niets meer dan "he's amazing" of iets in de geest van "he does not have to test things, he is using magic"Wil je echt goede "restauraties zien, dan moet je naar Mr Carlsons lab" kijken. Die gast weet echt wat hij doet, ipv met een analoog metertje random wat in een los PCB te poken zo kort dat de meter vaak niet eens tijd heeft om uit te slaan. Metaal geroest en wel overspuiten, het soldeerwerk vedient ook geen schoonheids prijs. Het is idd gewoon knoeiwerk wat er op de video wel aardig uit ziet.
Die kijkers haalt hij gewoon inkomsten uit, tot zo'n 0,015 euro per vieuw.
toch mooi voor 500k views €7500,-
De kundigheid van YT maar ook bij TV reparateurs is beperkt.
Ik zag een stukje van The Repair Shop toevallig vanavond en daar moest een Eumig 16 mm projector worden gerepareerd. Draaide niet meer.
Opengemaakt zag onze TV reparateur dat het erg zwart vettig en viezig was, misschien iemand te veel smeerspul erin gestopt? En de snaar was er er ook niet meer.
Hij had kennelijk nog nooit vd zgn snotsnaren gehoord, een helaas veel voorkomend verschijnsel. Ik heb het niet afgekeken maar ik hoop dat het weer goed is gekomen met de projector.
Martin V
De deskundigheid van Mr. Electricity is in inderdaad niet enorm goed, ook zijn manier van meten en gereedschap (soldeergereedschap) is ver van goed.
Die kijkers haalt hij gewoon inkomsten uit, tot zo'n 0,015 euro per vieuw.
toch mooi voor 500k views €7500,-
Dat de video's dus namaak zijn kan ik me wel voorstellen nadat wat ik gelezen heb wat @Fred 101 schreef.
Het kijken naar dit soort video's is voor mij ontspanning tussen de werkzaamheden door in de pauzes dat ik aan het werk ben met elektronica.
Voor mij is het een vorm van amusument tussen de werkzaamheden door.
Maar ik vond deze video welke veel realistischer is en hier kunnen jullie niet onderuit: https://www.youtube.com/watch?v=C8XJRz27kus
De totale restauratie van een Sansui AU-717 versterker, waarin de maker van de video uitlegt wat en waarom hij verschillende componenten vervangt in een totale rebuilt van de versterker. De lengte van de video is wel lang (1:24), maar dat geeft een realistisch beeld van de tijd die in zón project zit.
De reparaties van Mr. Carlson lab zijn mij heel bekend, hier kijk ik ook graag naar.
fred101
Golden Member
Zo te horen heeft hij wel de benodigde elecronica kennis. Wel grappig, de hele voeding was in feite gammel met doorgerotte pootjes, slechte solderiongen etc. Het verbaasde hem dat hij nog gewoon goed werkte. Maw het maakt idd geen hol uit wat je met gouden zekeringen en notenhouten elcos doet als je nog niet hoort dat dingen als de Vref zener dood zijn en de meeste elco's lek. Hoewel ik dat laatste betwijfel, het is de bruine lijm die de schade heeft veroorzaakt want onder de elcos is het brandschoon. Waarom denkt iedereen dat dat bruine spul uit de elco's loopt. Electrolyte is kleurloos. Maar OK, mogelijk heeft het wel gelekt en een reactie met de lijm gegeven. Dat kun je zo op een scherm niet beoordelen.
Maar OK, in opdracht elcos vervangen door goede vervangers kan geen kwaad als je weet wat je doet. Hij heeft ook een goede elco tester/meter(en andere geschikte meetapparatuur). Maar waarom vervangt hij de meeste transistors, diodes, zeners ? Die dingen slijten niet en nieuwe geven juist meer kans op uitval (daarom zit er garantie op nieuwe producten, als iets niet lekker ging bij fabricage komt dat er bijna altijd in de garantie periode uit) En als er iets wel het geluid kan beïnvloeden zijn het halfgeleiders in het signaal gedeelte. Zeners helemaal want de spreiding van die dingen is best groot. Je weet niet of de fabrikant bepaalde halfgeleiders hand-selecteert, of fabrieks-geselecteerd besteld.
Maar dan krijgt hij een minpuntje door te zeggen dat de restauratie van de PSU duidelijk hoorbaar zal zijn....lijkt me sterk, als je al niet hoort dat de voeding eigenlijk gewoon defect was. Als dit zijn (bijverdien)-werk is dan zou het stom zijn te zeggen dat het niks uitmaakt. Ook zie ik het nut niet in van het polijsten van zekeringen. Er is niks makkelijker verdient dan een werkende versterker restaureren. Gaat altijd lukken.
Als je het gereedschap en kennis hebt stelt het weinig voor. Ik doe vaak het zelfde werk alleen niet op consumenten spullen en met een andere reden. Er is wat kapot, opstarten/laten draaien gaat niet omdat het een los PCB uit een installatie is. Het is meestal smerig, corrosie etc. Dan gaan de meeste onderdelen eraf om te testen en/of vervangen. Met goede desoldeer apparatuur stelt dat weinig voor. Zo'n elco uit zo'n versterker desolderen is ongeveer 10 seconden werk.
Wel big business, in de commentaren vragen veel mensen of hij hun versterker wil restaureren. Maar ik denk niet dat ik meer videos van hem bekijk. Ik denk dat het voor mij een hoog audio-foolery gehalte heeft en ik wordt zeeziek van het camera werk.
Maar als je interesse in versterkers hebt, hij is in ieder geval kundig.
Op 28 oktober 2023 19:04:04 schreef New Beetle:
Veel van die video’s zijn totaal nep.https://www.youtube.com/watch?v=yb1a4mvoHrA
Toevallig ben je wat aan het tuinieren, natuurlijk met een cameraploeg in de buurt, of wat had je dan gedacht, wie gaat er nu tuinieren zonder cameraploeg. Dan ligt daar toevallig een oude CRT TV in de struiken, waarom ook niet.
Dat ja, let heel goed op waardoor je je laat neppen 
En dat geldt niet alleen voor elektronica filmpjes.
Voor die categorie hebben we overigens een eigen topic(reeks) Electronica en andere Youtube filmpjes
Mocht je dit soort reeksen en topics zoeken hebben we een sticky topic met linkjes naar de meeste van deze topics:
Waar is het grote "XYZ" topic? / In welk topic post of vraag ik dat?