Kan het zijn dat een transistor rare kuren heeft?
Ik heb een Piraten trapje gemaakt met de 2N3553 MAAR bij 1 Watt al word ie bloed heet!
En 2 Watt doet ie ook nog wel maar zie de meter zo omlaag zakken.
( ik schakel dan maar snel uit! )
je zou zeggen een nepper transistor?
Schema is :
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
en ik ben origineel begonnen maar…
VrGr Rob
Moet nog wel eerlijk zeggen heb de 4/40 en de 6/60pF trimmers rechts van het schema verwisselt!
Maar dan nog staat die 4/40 trimmen helemaal uit elkaar?
EN EN ik vergeet nog wat!
Ik heb de 100R op basis een smoorspoeltje er tussen gedaan,
Maar is volgens mij ook niet het probleem!
https://www.learningelectronics.net/circuits/10-to-1000-mhz-oscillator…
https://www.google.com/search?sca_esv=579665665&rlz=1C1GCEA_enNL99…
paulp
I thought, I thought of everything
Hee Rob,
Misschien staat dat ding wel te oscilleren.
Meten is weten, dus hup spec. eraan en kijken wat dat eindtrapje produceert.
Paul
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Waarde is ietsje anders, en hij zit in het compartiment van buffer #2...
Het zijn toch wel 'gewone' doorvoeren, geen doorvoercondensatoren?
[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]
Hallo Arco,
nee dit schema was er VOOR het FRM en is getekend door R.B.S.
Ofwel: Radio Birt Schiedam
En ik kan er ook over vertellen dat IK dat schema op het internet hebt gezet als eerste!
Dit schema heb ik weer van de Starsy die later verhuisde naar Maassluis en toen de naam Indus heeft aangenomen.
Hij was behoorlijk bekend vroeger op de 3 Meter EN hij is VEEL LATER ook mijn collega geweest –
hij leeft nu niet meer helaas. 
Het/Dit schema is HEEL erg vaak gebouwd met succes.
.
ook hallo Paul,
oscilleren, ik kan het mij niet voorstellen!
Kan wel eens voor de LOL de Oscillator en de eerste trap even van de voeding los maken!
( zal ik doen! )
Wat ik allemaal gedaan heb er aan:
ik stuur hem niet op de basis in met 100pF maar 82pF ( daarvoor nog minder pF geprobeerd )
de 100 oHm een smoorspoel er tussen gezet.
( geprobeerd met en zonder smoorspoel, ZONDER geeft ie minder HF )
aan de Colector zaten eerst een spoel van 4 WDG-6MM Diam.- 1MM naar de plus en ontkoppeling.
Daarna een smoorspoel 4,7mH ( werd niet beter! ) daarna 10mH ( het zelfde )
.
ik moest steeds wel anders trimmen maar echt beter niet!
.
ook heb ik de spoel L4 in plaats van rechts naar links achter gedraaid van boven naar beneden.
En ook de C van 82pF voor L4 heb ik verwisselt maar deed niets uithalen.
.
vandaar dat ik denk/dacht die transistor(2N3553 is niet lekker)
Hallo Fatbeard en Hensz,
Die zit in het vakje bij het trapje er voor als 82pF ( op de foto grijs met zwart kopje! )
in het vakje van de 2N2219 dus 82pF in plaats 100pF
kruispunt L3 Colektor 2N2219 naar doorvoertje.
Hij zit in dit geval aan de andere kant van het schotje op schema stippel lijn.
.
Ik denk niet dat dat ZO HEEL kwalijk zou zijn.
VrGr Rob
AHAaaa Arco schrijft het ook al!
Vergat wat: ( 2N3553 Emitter naar de min 4,7R is nu trouwens 22R )
ik hoopte dat ie dan minder heet zou worden.
Aan de foto's van je zendertje te zien heb je een foutje gemaakt met het koppelen van de trapjes. Je hebt ze direct van de collector naar de basis van de volgende transistor gekoppeld terwijl het de bedoeling is om ze af te tappen op de spoel, op 1,3 wikkelingen vanaf de voedingslijn. De spoeltjes met aftakking werken als een spanningsdeler en realiseren een impedantie aanpassing tussen de trapjes. Dat klopt in jouw situatie nu niet meer.
( Mogu, ben een beetje vroeg op )
Hallo Koyo,
Kijk en daar heb ik niet meer aan gedacht,
Hoe kwalijk of dat dat is moet ik ook even bekijken.
Fijn dat je jezelf aanmeld om dat ook eventjes te melden Koyo!
ik deed dit vroeger altijd wel volgens schema maar nu…
.
vraag mij wel ook af,
Dit is waarvoor ze in andere meer traps zenders 2 trimmers hebben?
VrGr Rob
Het kan zijn dat het een Chinese 2N3553 is
als je in China een 2N5109 2N3866 2N4427 2N3553 koopt zijn het allemaal de zelfde transistoren en worden gigantisch heet bij een kleine 500-800mW
Een ander ding is dat het rendement van dit soort oude transistoren niet erg hoog is waardoor er snel opwarming van de transistor ontstaat.
Gebruik een veel grotere koelster want deze is veel te klein en alleen maar geschikt voor het koelen van b.v een 2N2219A
Als ik naar de trimmers aan de uitgang van je zendertje kijk lijkt het er eerder op dat je laatste trapje op 2e Harm staat afgesteld (200MHz) draai de trimmers eens tot de helft in en tune dan het trapje op max power
Hallo Prutz ook,
ja ik twijfel of het wel een echte is,
MAAR ik moet nog wel die aftakkingen maken en kijken of ie niet oscilleert.
.
ook die trimmerstand heb ik in de gaten en ja is waarschijnlijk niet goed!
.
tis ook jammer want geloof niet dat je nu nog een 2N3553 ergens origineel kunt kopen meer.
.
Het vervelende alleen is ik heb nu even 1 2 3 niet de tijd om het te doen!
Als ik kan schrijf ik het resultaat hier weer.
VrGr Rob
Advies is de stroom, door alleen de 2n3553, te meten. Dit mag dit ten hoogste 200 mA zijn, dit bij 12 V en 1 watt uit. Afregelen op zo laag mogelijke stroom, bij nog voldoende output.
Ook mag de 3553 zonder insturing geen stroom trekken.
Aftakking zal niet veel uitmaken, omdat de eindtor wel genoeg stroom trekt. Koppel C zit er in.
L filter spoel is vrij groot. Dus denk niet dat die op de 2e harmonische staat..
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Beste Rob,
van de 2N3553 ben ik afgestapt ik heb een veel betere transistor gevonden welke ook geen problemen heeft met oscilleren en de koeling daarvan.
En het mooiste is die transistor hoef je niet te kopen want die heb je al eens gekregen van een mede C.O. er.
Ik ben alleen de naam vergeten wie dat nou was (sorry als je meeleest), ik dacht I.T.E.
Ik heb het over de KT920B, herkenbaar aan de paarse behuizing.
Het is eigenlijk een 8/10Watt transistor maar als je hem wat minder instuurt met een 2N4427 of een 2N3866 komt daar netjes 2 Watt uit, ietsje meer kan ook nog.
Het is eigenlijk een vergelijkbaar type met de BLY87, alleen is deze van Russische makelij.
De KT920B is in vele opzichten veel beter als de 2N3553, omdat de maximale collector spanning lager is als de 2N3553 en de versterking iets lager is.
Dat laatste is een voordeel als je problemen hebt met het oscilleren van de schakeling.
De KT920B versterkt iets minder 1-2dB minder maar oscilleert daarbij ook niet zo gauw.
Is veel beter te koelen en als je die moet kopen dan kost dat niet veel, hoeveel weet ik even niet dacht een euro of 8. De 2N3553 is goedkoper voor 4 a 5 euro maar is gewoon een obsolete geval.
Bijgaande stuur ik je een schema zoals ik die heb ontworpen met de KT920B.
Het leuke van dit schema is dat je bijna niets hoeft af te regelen want er zitten maar twee trimmer C's in. De oscillator frequentie regel ik af door de spoel wat in te duwen of uit te trekken, de frequentie regel ik met de varicap diodespanning.
Arco
Special Member
De MRF237 zag je ook veel. (TO-5 is met een koelsterretje best goed te koelen...) https://www.baco-army-goods.nl/to5-koelsterren-5-stuks.html
Martin V
Ja @Arco, het mooie van de MRF237 dat je die in de pcb kunt solderen en daarvoor geen aparte koelster nodig hebt, op dubbelzijdige printplaat.
Die MRF237 heeft best een hoge versterking, ik zie dat bij 250mW in, er ruim 5 Watt uitkomt, wat ook weer een voordeeltje is.
Richard S
73, PA1RAM
Ja die MRF237 is een prima transistor en idem goed te koelen, ik gebruikte wel een koelplaat en perste de transistor daar dan in. Groot voordeel is de emitter aan aarde, dat is gelijk het nadeel van de 2N3553, meestal een veel te lange emitter verbinding naar massa.
Beide transistoren hebben de neiging tot oscillatie, meestal had ik specifieke ontkoppeling voor ca 10MHz in de voedingslijn kort op de collector en soms dempte ik de collectorkring wat met een weerstand of gebruikte ik een serie LC kring tussen collector en basis. Een goede aanpassing op zowel ingang als uitgang is een must.
Hallo allemaal,
Heel ff kort,
ja nou ik dacht ik heb die 2N3553 dus gebruik hem, en eigenlijk hoef ik geen 2 Watt –
en dacht dat ding moet die 1 watt toch wel kunnen geven,… toch?
MAAR ja Martin ik begrijp jou wel, en ja heb die transistor ook!
LOL maar als ik die er in zou zetten ga ik/je gelijk weer voor meer vermogen natuurlijk –
( anders zonde toch? ) HAHAHAaaaa
maar zal nog even die testjes doen als ik ff de tijd heb want Koyo ben ik bang dat zijn verhaal wel zou kunnen/moeten kloppen.
Oscilleren geloof ik niet, maar zeg nooit nooit dus zal dat ook bekijken NA de Koyo test! 
.
MAAR nogmaals ja jij hebt daar ook gelijk in Martin, alleen dat nieuwere spul is ook niet echt makkelijk te verkrijgen ( vind ik! )
Al die pestzooi word onbetaalbaar en onverkrijgbaar!
( word er niet vrolijk van! )
VrGr Rob
Klein vraagje nog?
weet iemand VAN en hoeveel TOT hoeveel MHz de 2N7000 kan?
De meeste vintage RF transistoren kan je nog bij Display/HF-electronics kopen en dan weet je in elk geval dat je originele transistoren krijgt.
Pas heb ik nog een aantal 2N4427 en BFW10 gekocht.
https://display-elektronica.nl/Webwinkel-Product-245667392/2N3553.html
Ik bouwde vroeger vaak een ontwerpje uit het FRM van een 1 watter met als laatste trapje een 2N3553 en dat zendertje werkte altijd erg goed
https://display-elektronica.nl/Webwinkel-Product-371173280/FRM-1W-FM-z…
De print is nog te koop misschien deze winter maar eens bouwen 
Als dit een echte is.. Stop je niet in een jukebox. 
https://www.jukebox-revival.eu/nl/producten/halfgeleiders-4404/halfgel…
Hallo allemaal,
ik kreeg van de week van iemand een berichtje met de tekst:
.
Rob jongen...stop er nu toch eens mee ?.
Troep is het en het is allemaal al achterhaald joh.
Niets van toen is gefilterd en is verloren tijd om te bouwen bouw een dutchrf zendertje en je hebt 6 -7w en zit schoon aan de band ??
.
Er zijn hier ook mensen die ook precies het zelfde denken en schrijven!
en JA, ik begrijp deze mensen wel want deze mensen gaan voor het ultieme resultaat.
( wat deze amatoeter ook met succes doet! )
En vaak is het kastje gekocht rond om de 100Watt met meer elements al dan niet zelfbouw of gekocht.
En wat doet rob? Rob zit nog steeds te Spelen met een 2N3553? 
Tja nou ik kan mij ZELFS met een Josty Kit nog HEEL ERG vermaken!
Ik ben zo’n piel die met een portable radio, OP ZIJN FIETS!!!
Gaat kijken hoe ver komt mijn Josty Kit weg. ( ik kan als een kind daar zo HEEEERRRRLIJK mee spelen! )
Niet erg lang geleden nog gedaan, met een WFM en ook een MG JostyKit als een RANDDEBIEL
Je hoort mij ( dacht ik? ) ook niet klagen dat ik niet ver weg kom, toch?
Mijn locatie is ook niet erg gunstig dus jah...
( Tuurlijk zou ik soms ook wel eens van af een flat hoogste verdieping… ) is ook leuk, Tuurlijk!
En, ik ken zo nog wel even verder schrijven! MAAR…
.
En sorry voor de mensen die dat niet begrijpen, maar dit is Rob!
.
Okeej en nu over die 2N3553 ik heb nu geprobeerd om met de aftakking alleen op de 2N2219 –
maar werd niet beter maar wel minder PWR en ja minder heet ook, MAAR… wat verwacht je?
Geen 1...2Watt dus ook niet heet!
Ik ga nog verder kijken ( heb nog niet alles geprobeerd! )
strakjes ga ik misschien tegen de raad van vele in een(1) of meer 2N3553s kopen bij/van de linkjes –
van Prutz of Bertjan moet ff kijken…
Misschien kijk ik ook nog met een ander soort schema, ik moet nog even zien!
VrGr Rob
benleentje
Golden Member
En sorry voor de mensen die dat niet begrijpen, maar dit is Rob!
Sorry voor de mensen die Rob niet begrijpen
. Ik snap heel goed dat dit jouw hobby is en het prutsen tot het werkt is vaak leuker dan iets wat gelijk werkt.
Als je dit voor je beroep doet kan je denk ik beter er wel mee stoppen
, haha
Ben hier ook lekker aan het prutsen ik moet eigenlijk een stuk koper draad 50mm2 hebben maar als je een 15mm koperbuis plat maakt is dat 44mm2 en koper strip is zelfs beter voor wat ik nu aan het maken ben. Ja ik kan ook koper strip kopen maar ik heb maar 1 meter nodig en die koperbuis heb ik nu liggen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]
Hallo allemaal,
Beleentje het gebeurd ook veel dat ik het niet werkende krijg!
Ik weet,
das gewoon onkunde van mij en ik gooi het dan in de hoek en dan later pak ik het nog eens –
en dan SOMS HEEL SOMS… MAAR vaker niet! LOL 
( Moet wel bekennen dat soms, ik dan ook wel eens niet tegen mijn verlies kan! 
Vaak merkt mijn vrouw dan dat dat zo is, dan heeft ze zo iets van HOOWWwwww ja, is het niet gelukt schat? )
.
MAAR,
nou ik heb vol op geprutst weer.
Dan weer een vooruitgang dan weer achteruit enz… MAAR, ik krijg het NIET voor elkaar!
.
er waren nog meer dingetjes waar ik mee ben afgeweken van het schema,
MAAR het lullige is ik ging bij het origineel maken eerder achter dan vooruit.
Geef ik een voorbeeld:
in 1e buffer zat de spoel L2 die had ik 6 windingen gemaakt in plaats 4,5wdg
ik maak er 4,5 van en zet de aftak op 1,3wdg en alles ging omlaag, ik kon trimmen wat ik wou!
( dat ik die spoel vroeger 6wdg gemaakt had was omdat ik wou kijken of ik op een lagere band kon komen en zenden )
trimmers zijn ook geen 4/40 maar 6/60pF wat nu resulteert in een trimmerstand dat ie heel weinig in elkaar zit!
.
Afijn nu heb ik die spoel weer 5 Windingen gemaakt de trimmestand is dan weer wat mooier.
Als ik de aftaking richting plus doe word op geven moment de HF minder.
Opvallend blijft met 6wdg was er wat meer HF.
.
ik kan mij voorstellen dat mijn verhaal waazig gebrabbelword/is nu,
maar geeft niet.
Wat er aan HF uit komt ( volgens de meter is iets van 6...700mW )
.
ik maak me er niet druk om, ik ben van de straat.
( alleen mishandel ik tegenwoordig wel mijn vrouw nu, das volgens mij dan weer JULLIE schuld!
)
VrGr Rob.
Hoi Rob! Ik heb de schakeling vanavond eens getest in LTspice simulator en een paar dingetjes vallen wel op (simulatoren zijn niet heilig, al helemaal niet wat betreft HF maar het geeft een beetje inzicht).
Op de maximale voedingsspanning van 15V is het mogelijk om 1,5W uit de schakeling te krijgen. Dat is ook zo ongeveer het maximum van een 2N3553 op 100 MHz, dat is dus prima. Het was wel nodig om de tap op de spoel van de BF194 op 1/4e vanaf de voedingslijn te maken en op de spoel van de 2N2219 op de helft. Wel echt exact de spoeltjes wikkelen zoals in het schema omschreven, het is behoorlijk kritisch dus met een wikkeling meer of minder gaat het niet goed.
De trimmers in de trapjes staan voor 100 MHz tussen de 24-27pF en de laatste van het L-filter naar de massa op 35pF, allemaal theoretisch, in de praktijk valt het altijd anders uit (bouwwijze, capaciteiten) maar enorm veel afwijken mag het niet. Het is wel opvallend dat de originele trimmers op 100 MHz al best tegen hun maximale capaciteit moeten worden afgeregeld. Ik vermoed dat de ontwerper er rekening mee heeft gehouden dat in de jaren '70 de meeste piraten boven de 100 MHz werkten.
Je schreef dat je met een kleine capaciteit (weinig in elkaar gedraaide trimmer) het meeste vermogen uit de schakeling kreeg. Weet je zeker dat je niet op de 2e harmonische hebt afgeregeld? Dat gebeurde mij in de simulator ook zomaar 
Nog een vraagje. Raken de 2N2219 en de 2N3553 met hun huisje het massavlak op de print, of zweven ze erboven?
Wel een leuk detail, als alles klopt en je gebruikt het filter in het schema, is dit niet eens zo'n gigantische "stoorbak" met een kleine 60dB onderdrukking van de tweede harmonische bij 50 Ohm belasting.
Succes Rob!
Hallo Koyo,
ik zal je vertellen ik heb vroeger een stuk of 8 van die 4 trappertjes gebouwd maar eerlijk –
er waren er wat ik herinner 6 die het deden. Toen hield ik mij wel aan alle regeltjes.
Bij deze hebt ik dat niet gedaan inderdaad!
Nu wel bezig geweest met het te maken zoals het eigenlijk moet maar nog niet 100%.
de huisjes/koeling van de transistors raken de printplaat niet want zou het kortsluiting maken.
.
ik heb het de laatste tijd weer een beetje druk maar was ook nog niet klaar met het zendertje hoor.
Ik heb trouwens in plaats van een BF194 de 2N708 maar wil deze in de 1e buffer omwisselen voor de 2N2222A eigenlijk in de hoop dat deze 2N2222A watt meer versterkt.
.
Ook nog eventjes wat anders,
ik krijg nogal vaak van mensen HIER op het Forum en wat andere amateurs op mijn donder –
( heb ik ook geschreven ) zo van wat moet je nou met die ouwe troep steeds enz...
en heb ook geschreven dat ik dat best nog steeds leuk vind enz enz…
MAAR ben er nu toch ook wel weer in getrapt en heb ook zo’n KIT gekocht:
https://www.google.com/search?q=DRFS06+V2+FM+Zender+6+Watt&tbm=isc…
Of het wat gaat worden moeten we maar even zien want zal niet durven te zeggen dat ik dit ff werkend gaat krijgen!
Laten we het maar houden op nee heb ik…
.
En nee laat het 4 trappertje nu niet gelijk vallen! Blijft een sport al komt er maar 1 Watt plus iets uit!
( maar dan wel op de lage band! )
Vroeger werd er trouwens beweerd dat er 2 tot 2,5Watt uit kwam!
Ik kan verhalen vertellen hoeveel LOL we gehad hebben met dat gekke 4 trappertje, maar goed…
VrGr Rob
Trouwens ik slaa Martin helemaal over, Sorry Martin!
Dat schema ziet er HEEL erg mooi aantrekkelijk uit!
Aparte oscillator trouwens met die spoel zo, nooit gezien.
En T1,2,3 je bedoelt een verrekijkertje? BN24#61 en dan 2 draadjes 2 windingen met 0,3MM draad?
Ik snap het niet, ik raak hem kwijt?
Martin V
Hoi Rob,
Trouwens ik slaa Martin helemaal over, Sorry Martin!
Dat schema ziet er HEEL erg mooi aantrekkelijk uit!
Aparte oscillator trouwens met die spoel zo, nooit gezien.
En T1,2,3 je bedoelt een verrekijkertje? BN24#61 en dan 2 draadjes 2 windingen met 0,3MM draad?
Ik snap het niet, ik raak hem kwijt?
Daar heb je goed aan gedaan om die kit van Dutch RF shop te kopen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, het schema ken ik uit mijn hoofd en ik weet zeker dat dit een hele goede zender is. Storingsvrij, schoon en stabiel.
Ik weet zeker dat je daar veel plezier mee hebt.
Zoals @Koyo al zei de kans is groot dat een zender met (veel) trimmers op de 2e harmonische staat afgeregeld en dat is helemaal niet de bedoeling.
Om even terug te komen op mijn ontwerp, dit ga ik binnenkort netjes opnieuw bouwen, want ik ben er dik tevreden mee. Aan 2Watt output heb ik ruim voldoende omdat er een BLF246 achter komt als naverbrander met 105Watt op de uitgang.
Mijn vermoeden is dat je weinig of geen ervaring hebt met het wikkelen van HF breedband transformatoren. Ik vond een mooi linkje en dat moet je maar eens doorlezen:
http://www.4sqrp.com/kits/savxo/savxot1windingdetail.pdf
De ferrietkern welke ik gebruik is maar klein; 4 bij 7mm, daar past niet veel draad op, ik gebruik 2 stukjes draad van zeg 10cm en die wikkel ik tegelijk, dus bifilair met dus tweemaal 2 windingen.
Daarna verbind ik die twee wikkelingen met elkaar door, zodat je dus een spoel krijgt van 1 maal 4 windingen. De midden aftakking van 2 windingen gebruik ik als uitgang en de andere twee draden is eigenlijk de primaire wikkeling. Daarop komt de plus aan één kant en de andere draad komt op de collector van de transistor.
Zo heb je een goede impedantie aanpassing tussen de trappen, zonder gebruik te maken van trimmers en spoelen (lumped elements).
Pas in de laatste twee trappen worden de harmonische eruit gefilterd en dat is het dan.
De oscillator is wat apart, ook bedacht door mijzelf maar heel erg stabiel. Een PLL is eigenlijk niet nodig.
Ik heb het nu druk met middengolf, meetzender aan het bouwen, maar als dat af is ga ik weer wat op FM doen en bouw ik die FM stuurzender met BLF246 eindtrap netjes in een 19inch behuizing.