Mijn saxofoon microfoon, de LCM85 van SD-systems, geeft om de haverklap een fors tik op de speakers. SD kan er geen verklaring voor geven. Een nieuwe pre-amp heeft het niet verholpen. Ik weet dat het elektrostatische ontlading is. Het vreemde is dat ik niet eens verbonden hoef te zijn. Zelfs als de microfoon op het bureau ligt en ik opsta uit mijn stoel geeft hij elke keer een luide tik. Is er iemand die weet waardoor dit komt en hoe dit te verhelpen is, buiten "blijven staan" en "op je sokken spelen".

Hi kapstok,

Als je door je omgeving, dat is stoel met kunsstof, zeg nylon vloerbedekking enz. statische elektrisch wordt, dan kan je daar je microfoon fabrikant geen verwijt om maken.
En ja, verschillende modellen microfoons hebben hier verschillende gevoeligheden voor.

Ik heb in wat studio's wel lucht bevochtigers geadviseerd en stoelen, vloerbedekking die dit probleem veel minder heeft.
Je ben in ieder geval niet de enige.

Mijn werkkamer stoel heeft dit probleem ook en omdat ik veel met electronika werk, zorg ik er voor iedere keer dat ik opsta iets met het aard potetentiaal aanraak tijdens het opstaat.
Dat is hier helemaal geen probleem in mijn werkkamer daar dat volop aanwezig is.
In jouw huis of werkkamer, studio zal dat minder het geval zijn.

Groet,
Bram

PS als je zit en de microfoon staat aan en er is geen statische lading aanwezig, als je de buitenzijde van de microfoon aanraakt, is er dan iets van brom te horen?
Als dit zo is, dan kan er een probleem met de massa aansluiting van de microfoon zijn.

Dank voor je antwoord, maar nee, de aarde is goed, geen brom.

Toch, de storing van een elektrische ontlading hoort eigenlijk niet de installatie binnen te komen. Ergens is de afscherming dus niet in orde.

Je zou eens zo'n piezo-gasaansteker kunnen nemen en daarmee, al vonkend, langs de installatie gaan om te zien waar het geluid het sterkste wordt. Misschien vertelt die proef ons iets.

TS, zit het hele microfoon-kapsel in een geaarde "Kooi van Faraday" (een fijn mazig metalen gaas)?

Ja, haal je de bovenkant eraf dan zit er een metalen gaasje omheen, helemaal in takt, haal je dat er af dan zit er ook nog een metalen bescherm gaasje om het element.

Bij wijze van experiment zou je het hele microfoon-kapsel eens in Aluminium-folie kunnen inpakken (de bekabeling en pre-amp niet inpakken) en het geheel weer voor je op het bureau neerleggen en kijken of je de tik nog krijgt als je uit je stoel opstaat (misschien wat vaker en langer proberen om te kijken of de tik wel of niet wegblijft).

Hi,

Nog een aanvulling, ik heb meegemaakt dat de connector onder in de microfoon gaan goede verbinding had met het huis, zodat de microfoon gevoeliger werd vor de omgeving.
Daarom vroeg ik bromt de microfoon als je hem vast pakt.

Dat is maar een van de problemen die kunnen optreden, ook de kabel die niet goed is afgeschermd en/of de afscherming een te hoge weerstand heeft, kan extra gevoeligheid opleveren.
Ook de commonmode onderdrukking speeld mee, die van de microfoon, de kabel en de versterkeringang waarop de microfoon wordt aangesloten, die trouwens symetrisch met zijn voor een goede stoor onderdrukking.

Groet,
Bram

Op 1 november 2023 13:41:28 schreef Frederick E. Terman:
Toch, de storing van een elektrische ontlading hoort eigenlijk niet de installatie binnen te komen. Ergens is de afscherming dus niet in orde.

Je zou eens zo'n piezo-gasaansteker kunnen nemen en daarmee, al vonkend, langs de installatie gaan om te zien waar het geluid het sterkste wordt. Misschien vertelt die proef ons iets.

antw.
Inderdaad geeft de hele kabel hetzelfde effect met de aansteker, dus op zoek naar een andere kabel en voor de microfoon en voor de kabel naar de preamp en hopen dat het dan weg is.