Goededag,
Stel, je hebt twee identieke zendantennes die je in de mast horizontaal naast elkaar monteert onder een bepaalde hoek (vb. de ene monteer je richting 0° noord, de andere monteer richting 90° oost). Van de antenne is het verticale stralingsdiagram gekend: per 10° ken je de verzwakking. Is er een formule waar je per 10° de bekomen verzwakking kan berekenen?
Ik weet dat er (dure) software bestaat om dat te berekenen maar volgens mij moet er toch een mogelijkheid zijn om (eventueel met een referentievermogen) dit 36 keer te berekenen.
Reeds wat gezocht via google, ook in het Engels, zonder resultaat.
Alvast bedankt.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Bgd,
Er is wel software ( denk ik ) mijn programma berekend dit maar een rekenmachine en een klad papiertje doet wonderen.
Of als je geen rekenmachine bezit een cos sin tabel....
Wil je in een bepaalde richting een nulhoek creëren ?
De antennes die ik gebruikte 38 element, 48 voudige yagi had ook een nulhoek op Waver België kanaal 46,
om het signaal te onderdrukken voor k46 Kleve Duitsland....
Gewicht van deze combinatie 680 kg hoogte 115 meter lokatie Poortugaal nabij Rotterdam....
Als het de bedoeling is om een nulhoek te berekenen dan kan ik je wel info geven.
Groet,
Henk.
Als de antennes (en de mast!) elkaar helemaal niet zouden beïnvloeden, zou je gewoon de twee diagrammen kunnen 'optellen', uiteraard rekening houdend met het faseverschil tussen de bijdragen van de twee antennes in ieder punt.
In dit geval echter zullen de gevoede kanten van de antennes vrij dicht bij elkaar en bij de mast zijn, zodat de beïnvloeding niet te verwaarlozen is. Een simulatie kan dan helpen. Zelfs als je niet precies weet wat je voor de mast moet modelleren, kun je toch een paar dingen proberen om het effect te zien.
Wat dat betreft is horizontale polarisatie gemakkelijker: die heeft zo goed als geen last van de mast. 
Een eenvoudig gratis programma is Mmana.
Een veel veelzijdiger, maar ook ingewikkelder gratis pakket is 4NEC2.
Grafisch ook mooi is het nieuwe AN-SOF. De gratis versie gaat tot 50 nodes, in jouw geval wat krap, maar je kunt er wel wat mee zien.