beste forumleden,
Omdat ik mijn soldeerstation al enkele malen heb laten opstaan (enkele dagen)doordat het lichtje in de schakelaar niet goed zichtbaar is ,zoek ik een manier om een extra led van 220v (heb ik al ) te laten pinken en in te bouwen.
De beschikbare relais van 220v zijn allemaal veel te zwaar voor dit doel.
Kan iemand mij een tip geven voor aankoop of zelfbouw?Led is 220v 15mA
Dank u.
Dummy
ik heb een TL lamp op dezelfde blok zitten als de soldeerbout. gewoon zo een stekkerblok met schakelaar.
zet ik de spanning aan voor de soldeerbout, brand de lamp automatisch.
dat vergeet je dus nooit om af te zetten dan 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.Op de print kan ik geen 12v vinden.
Arco heeft wel een punt betreffende de irritatie.Dus ik zal de led van 220v monteren en dan hopen dat het voldoende zichtbaar zal zijn.
Hier ook licht boven werktafel uit is gelijk alle stopcontacten spanningsloos.
In mini atelier kelderberging is deur toe licht uit en alle stopcontacten spanningsloos.
De Weller hier heeft trouwens geen indicator en een niet verlicht lcd display.
Dat extra ledje voor de backlight was blijkbaar te duur voor Weller.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Licht uit = stopcontacten uit lijkt handig, maar is dat vaak niet...
Ik heb vaak dat ik apparaten op duurtest op de werkbank zet, licht aanlaten is dan niet erg economisch / ecologisch... 
Op 6 november 2023 14:20:30 schreef Arco:
Licht uit = stopcontacten uit lijkt handig, maar is dat vaak niet...
Ik heb vaak dat ik apparaten op duurtest op de werkbank zet, licht aanlaten is dan niet erg economisch / ecologisch...
dan steek je die toch in een ander stopcontact?
ik heb 3 soorten stopcontacten in mijn garage (waar ook de soldeerhoek is)
-vaste 230V ook al staat alles uit
-geschakelde 230V stopcontacten die met de verlichting van garage mee aan/uit gaan (zekering in de zekeringkast is de schakelaar bij mij). hier zit radio, versterker, accu opladers, laptop, ebike lader.... allemaal bij. garage uit = alles uit.
-geschakelde-geschakelde stopcontacten, waar die TL lamp en de soldeerbout in zitten. om deze te gebruiken moet de garage verlichting aanstaan EN met de bureau stekkerblok ook aanstaan voor de soldeerbout.
als ik dus de garageverlichting afzet, gaat ook de werktafel en soldeerbout aan (maar als nadeel gaat de bout weer aan als ik in de garage ben).
zet je de stekkerblok aan de soldeertafel af, gaat die TL en soldeerbout alweer uit, maar kan de garageverlichting wel nog aan blijven
Arco
Special Member
Bijna alle moderne soldeerstations hebben een 'sleep' mode. (uit na instelbare periode van niet gebruikt)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En dat is dan weer irritant, tenzij het cartridgepunten betreft en hij automatisch ook weer aangaat.
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb naast mijn eigen HQ en JBC stations ervaring met 2 Wellers. De ene staat gewoon aan als ik het wil, bij de andere moet je 2 knoppen tegelijk indrukken om hem wakker te schuddden... Kennelijk typisch ondoordacht Wellerspul dan?
Nu ik er zo eens over nadenk... Mijn voordelig gebruikt aangeschaft JBC stationnetje voor het fijne werk dat ik nog niet zo vaak gebruikt heb, heeft denk ik een magneetje en een rietcontact. Maar die heeft een actieve punt dus opwarmen gebeurt ongeveer in de tijd dat je hem naar je werkstuk brengt.
Arco
Special Member
Op 6 november 2023 12:02:44 schreef Arco:
Een constant knipperend ledje zou mij al gauw mateloos gaan irriteren...
Doet een temperatuur geregelde Weller standaard.
Op 6 november 2023 11:06:50 schreef dummy1:
beste forumleden,
Omdat ik mijn soldeerstation al enkele malen heb laten opstaan (enkele dagen)doordat het lichtje in de schakelaar niet goed zichtbaar is ,zoek ik een manier om een extra led van 220v (heb ik al ) te laten pinken en in te bouwen.
De beschikbare relais van 220v zijn allemaal veel te zwaar voor dit doel.
Kan iemand mij een tip geven voor aankoop of zelfbouw?Led is 220v 15mA
Dank u.
Dummy
IK heb in mijn garage, alles wat de werkplek betreft achter een rode knop gezet. Alles is dus spanninsloos na het indrukken van de veiligheidsknop, behalve uiteraard de verlichting. Hoewel ik veilig probeer te werken, zoals te testen apparaten altijd op een scheidingstrafo (4KVa) is het bij een ongeluk handig, dat iemand de boel meteen spanningsvrij kan maken.
De soldeerbout blijft dus ook niet aan na gebruik van de centrale schakelaar.
Arjan van Duyn
C64 liefhebber
je kan ook een 24V relais gebruiken, dan kan je de schakel contacten gebruiken om een 240V lamp te schakelen/
Solderbout aan = lamp aan