Aan/uit thermostaat op Open Therm branderautomaat

Mijn oude AWB Thermomaster 2HR 28.02 geeft wel warm water, maar geen cv verwarming.

Na enig zoeken kom ik tot de conclusie dat het óf in de bedieningsmotor van de 3-weg klep zit, of in de branderautomaat. Mogelijk een relais defect dat de 3-wegklep aanstuurt. Ik ben nog niet helemaal klaar met foutzoeken.

Een potentiele oplossing is de branderautomaat vervangen en daarover heb ik een vraag:

De huidige automaat is een versie V1.2 en werkt met een aan/uit thermostaat (Honeywell Touch). De nieuwe automaat die ik voor weinig geld kan kopen is een versie V4 en die heeft Open Therm. Met Open Therm kan de ketel moduleren als je een modulerende thermostaat hebt.

Kan ik een Open Therm branderautomaat met een aan/uit thermostaat gewoon aan/uit laten werken, of raakt er dan iets helemaal van slag?

Volgens het schema ( zie de link beneden) kunnen op deze ketel zowel open therm als aan/uit thermostatenn aangesloten worden, voor beide typen is een aparte aansluiting voorzien.
In jouw ketel zitten beide dus al als het goed is.
De aan/uit thermostaat stuurt de driewegklep direct aan, die is wat mij betreft verdachte nummer 1.
Zie de link voor het boekje met schema.
Kan je de driewegklep niet met de hand verstellen als test?

https://www.awb.nl/downloads/handleidingen/installatiehandleidingen-1/…

als je nu de cv laat stoken, komt er dan een foutmelding oid? als het ding een display heeft. als dat niet zo is kan de input miss niet goed zijn, thermostaat huiskamer al eens doorverbonden? anders zou de cv kunnen werken door thermostaat inschakelen en met de hand de 3 weg klep open te zetten. branderautomaat is grotendeels goed, immers stookt deze wel voor tapwater. 3 weg klep stuk komt het meeste voor..

Ik gaf al aan dat ik er nog niet helemaal uit was, qua foutzoeken.

Ik heb de actuator van de 3-weg klep afgenomen en de pen van de 3-weg klep handmatig ingedrukt en vastgeklemd (schroevendraaier en hamersteel ertussen). De ketel begint te stoken.

Er lopen 3 draden van de automaat naar de actuator. Rood/wit, zwart en blauw. Tussen rood/wit en blauw meet ik 24 V en 0 V tussen zwart en blauw, terwijl de ketel stookt. Als de ketel niet stookt staat er 24V tussen rood/wit en blauw én 24 V tussen zwart en blauw. In beide situaties doet de actuator niks.

Mijn ernstige vermoeden is dus dat het de actuator is. Ik fröbel nog verder.

motortje stuk van de actuator. niet zelden omdat de wisselklep zelf te zwaar loopt..

Op 10 november 2023 21:16:00 schreef testman:
motortje stuk van de actuator. niet zelden omdat de wisselklep zelf te zwaar loopt..

+1

Ik denk dat het nog de originele actuator uit 1998 is. Kan me niet herinneren die eerder vervangen te hebben. Er rammelt iets binnenin. Ik denk ouderdom, de klep zelf loopt goed. Het lukt me 1,2,3 niet om de actuator open te krijgen.

bouwjaar 1998 week 18, dat is zeker nog de 1e klep. netjes, want dat halen er niet veel. ding kan wel open overigens, heb eenzelfde die een decennia jonger was eens open gehad. rammelen kan toch wel, zonder tegendruk van de klep zelf..

in mn ketel is die al eens vervangen, en later ook de klep zelf. die liep te zwaar. ellende begon vaak net als het stookseizoen weer begon en de klep vaak moest schakelen.

[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]

Actuator zit met 'klauwtjes' dichtgeklikt. (met schroevendraaier voorzichtig naar achteren drukken)

https://www.takecareonline.nl/wp-content/uploads/2017/02/binnenkant-honeywell-vc-8010-motor-klep-ketel-vaillant-768x627.jpg

Het kunststof van de klauwtjes was wat stijfjes na 25 jaar. Met gepast geweld en een Dremeltje voor de klauwtjes toch open gekregen.

Motortje, gelijkrichtertje, condensatortje, weerstandje en een relais.

Op de motor gele en rode draad. Daartussen 67 Ohm.

Uit de motor komt een krukas, waarop een wieltje draait. Van dat wieltje was een segmentje afgebroken, maar ik denk toch dat dat nog zou kunnen werken.

Ik krijg die krukas niet gedraaid met een tang. Is dat normaal bij zo’n motortje, dat dat heel zwaar gaat?

het lijkt of de plastic delen na de motor een scheur hebben.. zet er gewoon 24VAC op en kijk of het loopt..

als dat deel is losgekomen, kan dat weleens expres verzwakt zijn, als de klep dan te zwaar gaat breekt dat stuk eruit en blijft de aandrijving op dat gat hangen.

[Bericht gewijzigd door testman op (44%)]

Voor 20 euro koop je een gebruikte ( zoek maar op VC8010 in google) met garantie dus ik zou het wel weten.

In motortje zitten tandwielen die nogal eens breken en daarnaast de contacten haperen nogal. Ook gehad met onze oude ProNox AWB. tweedehands actuator er op en klaar!

Op 10 november 2023 22:40:46 schreef revado:
Voor 20 euro koop je een gebruikte ( zoek maar op VC8010 in google) met garantie dus ik zou het wel weten.

Ik weet het ook wel, maar ik wil ook graag weten hoe zo’n ding in elkaar steekt. Vind ik leuk. Vanwege al die tandwielen kon ik de motoras niet draaien.

Op het printje zitten met de markering SW1 2x2 koperen stripjes met op elk stripje een contactpuntje, iets onder de bovenkant. Op de krukas zit een groef en die doet iets met de stripjes, open dicht, denk ik.

Ik denk dat daar het probleem zit. Op de foto van Arco lijken alle stripjes recht tot boven aan. Bij mij is er een bovenaan krom en maken ze contact op een plek die waarschijnlijk niet bedoeld is.

Ja klopt, horen recht te zijn… Tandwielen lijken nog wel ok..

Tweede hands (2017) actuator geplaatst, cv werkt weer.

en tijd om je oude te fixen voor nood! Maar misschien over denken om een nieuwe ketel te nemen, want over paar jaar kan je ze niet meer kopen!!