Seleen Brug Gelijkrichter 300V 150mA vervangen door Si Graetz brug: Noodzakelijke wijzingen?

Hi,

Ik heb een Rohde & Schwarz Power meetzender SMLR-BN41001 (100 KHz - 30 MHz).

Hij werkt an sich prima, maar er komt een mechanische brommend/sissend geluid uit en hij stinkt een beetje.

Ik denk dus dat ik de Selenium Bruggelijkrichter GL1 (AEG 300V 150mA) plus de twee volgende MP C's C63, C64 (elk 16uF 250V) moet gaan vervangen.

Ik had begrepen dat een moderne Si Brugcel bv B800C8000 een te lage inwendige weerstand heeft.
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=494611

Graag advies hoe ik e.e.a het best kan vervangen
- extra serie weerstand in de + leiding? hoe groot?
- anti-ratel condensatoren (0.1 uF 630V ?) over de brugdioden?

Bedankt voor advies!

SMLR_schema.pdf

02 schematic.pdf

Waarom zou je een 150 mA gelijkrichter vervangen door een 8 Ampere versie?
Volgens mij zijn bv 4 x 1 N 4007 een prima vervanger.
Dat doe ik in buizenversterkers ook.
Wacht even wat de anderen er van zeggen, misschien is er een reden om wel iets anders te gebruiken.
Dat stink seleengeval er zeker uit.

Elco's zullen nog wel goed zijn, kun je meten.

De seleniumcel kun je eventueel met een siliciumcel vervangen met een serieweerstand.
(afhankelijk van het stroomverbruik van het toestel, iets van 100 Ohm voldoet meestal)

Als je het heel mooi wilt doen, kun je de oude cel 'leegpulken' en de nieuwe onderdelen erin zetten...

Wat is het nut van die serieweerstand? Moet er iets begrensd worden, en waarom?

Een seleniumcel heeft een hogere interne weerstand en spanningsval van 1v per cel (vaak iets van 15-25 cellen in serie.)
Zonder weerstand wordt de spanning dus te hoog.

Hi Revado,

Die brugcel is inderdaad grandioos overbemeten, maar je kunt hem gemakkelijk vastschroeven op het chassis (dat kan met 1N4007 niet).
Je kunt dan ook gemakkelijk de 4 anti-ratel condensatoren monteren (zie item 2).

Er zijn geen afvlak elko;'s maar 2 stuks MP (metallized Paper(16 uF 250v ) condensatoren (met een beetje lage werkspanning (250V) want R & S claimt zelf een gestabiliseerde Positieve spanning van 270V DC, dus hoger dan de werkspanning van die C's.

Mijn vragen:

1) Grootte orde van de vereiste serieweerstand omdat een Seleniumcel een veel hogere inwendige weerstand heeft dan een Si brugcel.
2) Specs (capaciteit, werkspanning) van de 4 "anti-ratel condensatoren", die bij voorkeur over de Si-brugcel geplaatst gaan worden.

@ Arco,
Bedankt voor je input en suggestie : 100 Ohm serie weerstand dus (jouw reactie had zich gekruist!).

En vergeet niet de spanningscarrousel op 235V te zetten...

Als het inderdaad MP is (nog nooit gezien op die plek), dan inderdaad vervangen...

Dank Thevel !

Maar het is blijkbaar een kwestie van de zekering Si1 in de naburige houder te plaatsen. :)
(ik gebruik bij het opstarten van dit soort antieke apparatuur trouwens altijd een Variac).
Ik heb een stuk of 4 van zulke R & S apparaten en het verbaast me hoe betrouwbaar ze zijn na 60-65 jaar! (nooit stuk geweest: dit is het eerste geval).

rohde_SMLR.pdf

@ Arco,

Volgens de service manual van de R&S RC generator SRMBN4085 zitten er ook steeds 2 x 16 uF MP 350V (ieder 2X 8uF) parallel met een smoorspoel ertussen achter een EZ80 .

Maar dit is volgens de SM (misschien zijn het toch gewone dubbelelco's).
Ik heb het het apparaat 30 jaar geleden eens opengemaakt, maar het is me toen niet opgevallen.