Ik zoek een hygrometer sensor voor buiten. Met als bijzonderheid dat hij heel blijft.
Zou een SHT30 met behuizing een goede keuze zijn?
De BMP 280 geeft al snel de geest,
Een kant en klaar product zou leuk zijn ivm Sinterklaas, maar betrouwbaarheid is belangrijker. Budget 100 euro of meer.
Een sensor met een ESP32 oid.In een goede behuizing Met een log functie zou mooi zijn.
En alle ideen zijn welkom.
Groet,
Henk
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zonder speciale maatregelen lijkt de BMP280 maar enkele maanden 'in het wild' te overleven...
Ze raden aan om een semipermeabel membraan te gebruiken. (vocht vernielt de sensor)
Heb je het hele spul buiten hangen, of alleen een temperatuuropnemer en een hygrometer?De BMP280 is een barometer (atmosferische druk, temperatuur). Dus als je een aantal componenten buiten hebt en een aantal binnen zou je die BMP ook binnen kunnen houden. Op die manier kun je met een Arduino een leuk stationnetje bouwen dat buiten én binnen meet.
Wat betreft die Adafruit sensor, ze lijken te claimen dat die tegen weersinvloeden kan. Maar het is denk ik wel wat anders dan de BMP. De Adafruit sensor is inderdaad een ding dat het vochtgehalte meet, de BMP meet dat niet, die meet de luchtdruk.
Druk meet ik binnen, lekker droog en geen temperatuur variaties.
Temp en vocht buiten in een hutje.
De druksensor gebruik ik buiten niet. BMP gekozen wegens lage prijs.
[Bericht gewijzigd door Camino1 op (26%)]
Dat klinkt logisch - ik doe het ook zo. Maar ik begrijp uit je vraag dat je de BMP buiten hebt, dat zou niet hoeven. Wel heb je buiten een RV sensor nodig, bij voorbeeld DHT22. Of die adafruitsensor, die is wellicht beter bestand tegen langdurig buiten. Maar in elk geval zolang de DHT niet nat wordt (in een hutje zal dat dus geen punt zijn) lijkt die sensor best lang mee te gaan. Ik gebruik er in de zomermaanden een op korte afstand (halve meter of zo) van water.
Bij de Adafruit-sensor moet je misschien wel een andere bibliotheek gebruiken, maar daar heb je waarschijnlijk al aan gedacht.
De DHT sensoren zijn niet zo geweldig nauwkeurig. Sensirion staat goed bekend en is ook flink duurder.
Ook in een hutje wordt de sensor nat door condens.
Wat me niet erg bevalt is die grote klomp metaal rond de sensor. Welke invloed heeft dat?
[Bericht gewijzigd door Camino1 op (23%)]
Die gesinterde kop laat wel lucht (en daarin wat vocht) door, maar die kop zal de meting wel trager maken. Hoeveel is denk ik lastig te zeggen, maar langsstromende lucht (wind) zal het vertragen waarschijnlijk wel wat beperken.
Maar het wisselen van de luchtvochtigheid is meestal toch al een redelijk traag proces, wat dat betreft is de invloed van de gesinterde kop waarschijnlijk in de praktijk geen probleem.
Bedenk wel dat zonder Stevenson scherm er grote afwijkingen zullen ontstaan door een afwijkend microclimaat bij de sensor. Als die opwarmt door de zon of de buitenzijde wordt nat dan meet men heel iets anders, zeker voor luchtvochtigheid.
In mijn Davis weerstation (zie artikel op mijn site, ik zal niet linken) zit ook gewoon een SHT-31, maar daar omheen zit een enorme hoop plastic en een ventilator om die ene zandkorrel zinnige metingen te laten doen.
Deze blijft zo overigens redelijk heel, een paar jaar, en dan is het tijd voor een nieuwe sensor.
@Aart. Kijk, daar kan ik wat mee. Om de paar jaar een nieuwe sensor is prima.
Vocht meten zonder shield is niet slim inderdaad.
Jammer dat je niet naar je site linkt, die is prachtig.
Gebruik jij die SHT kaal, of met een filter?
Ik ga nog even van je site genieten.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Aart,
Weer wat geleerd, geen idee dat dat "huisje" nog zoveel inpact heeft(of eigenlijk dus niet) op de metingen.
En dat de hoogte ook invloed heeft waarop je het plaatst.
Wikipedia link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stevenson_screen
Groet,
Bram
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Je kunt misschien ook de sensor iets verwarmen zodat er geen vocht in komt en dan met een externe temperatuursensor de rH weer terugrekenen naar de werkelijke waarde.