Ik kocht onlangs een tweedehands DVD speler, Q.Media, type TK210MP.
geen 'upper segment', maar wel een mooi klein dingetje om oude DVD's mee af te spelen.

Dat dacht ik dus. Het afspelen lukt prima, alleen komt er totaal geen geluid uit de Tulp output (het ding heeft geen HDMI, wel een SCART en optical output). Van alles geprobeerd, maar totale stilte. Ook op de SCART uitgang.
De tulp pluggen heb ik aangesloten op een losse versterker. Kabels zijn goed, als ik er een andere DVD speler instop werkt het meteen.

Dus het ding maar even opengemaakt. Voor de zekerheid een vies uitziende elco vervangen en daarna de voedingspanningen gecontroleerd, +12v, -12V en +5V. Allemaal redelijk in de buurt.
Verder ziet alles er wel schoon uit; het ding bestaat uit de voedingsunit, een moederboard met de processor en output pluggen en uiteraard de DVD lezer.

Nu kan het ding uiteraard stuk zijn, maar twijfel daar wel wat aan. Niets ziet er verbrand uit of zo.

De instellingen in het setup menu zijn wat beperkt.
Heeft iemand wellicht ervaring met zoiets en/of deze speler?

Je zegt dat de instellingen beperkt zijn, dus die heb je al gecontroleerd.
Vaak kan je ergens in het menu instellen welke aansluiting gebruikt wordt voor audio. Heb je de mogelijkheid om de optische uitgang te proberen (desnoods via digitaal-analoog converter)?

Op 25 november 2023 11:56:02 schreef Twan1983:
Je zegt dat de instellingen beperkt zijn, dus die heb je al gecontroleerd.
Vaak kan je ergens in het menu instellen welke aansluiting gebruikt wordt voor audio. Heb je de mogelijkheid om de optische uitgang te proberen (desnoods via digitaal-analoog converter)?

Ik heb wel een optische kabel (maar geen device met een ingang) maar heb die kabel er wel ingestopt en uitgehaald. Met de gedachte dat er wellicht een schakelaartje achter zit (net als bij een audio plug).

Maar dat hielp niet.

Het vreemde is dat er dus ook totaal geen geluid uit komt. Als ik de uitgangspin met een schroevendraaiertje o.i.d. aanraak, ook geen brom of zo. Het wordt compleet laag getrokken.

Dit is wat er in de setting staat over audio:

(niet echt scherp leesbaar)

Komt er wel licht uit de optische aansluiting?

Overigens treedt brom bij aanraking van de tulp connector alleen op bij een ingang en niet bij een uitgang.

Op 25 november 2023 13:36:55 schreef Twan1983:
Komt er wel licht uit de optische aansluiting?

Zou dat gewoon zichtbaar licht moeten zijn?

Vroeger had ik een andere speler, maar daar moest ik nadrukkelijk opgeven of de output naar de Optische moest of anders. Dat zou dan hier niet zo zijn?

Dwz dat de output naar alles gaat (Tulp, Scart en Optisch?)

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (36%)]

Op 25 november 2023 13:55:23 schreef Bavelt:
[...]
Zou dat gewoon zichtbaar licht moeten zijn?

Vroeger had ik een andere speler, maar daar moest ik nadrukkelijk opgeven of de output naar de Optische moest of anders. Dat zou dan hier niet zo zijn?

Dwz dat de output naar alles gaat (Tulp, Scart en Optisch?)

Er komt gewoon zichtbaar licht uit een TosLink aansluiting.

Daarop doelde ik ook met dat het soms een instelling is, maar in de informatie uit de manual die je post kan ik dat ook niet terughalen dat dat hier het geval zou moeten zijn.

Ik heb de optische uitgang toch kunnen testen op een andere versterker.

En die uitgang erkt keurig! Er komt goed geluid uit de speler

Dat zou dan betekenen dat de geluidschip goed is. Op de print zag ik al geen rare sporen zoals verbranding.
Vraag is dus nog waarom er niets uit de tulp uitgang / scart komt...

Misschien tóch nog ergens een instelling?

Dat zou wel mijn eerste gedachte zijn.

Misschien is de DAC gewoon stuk.

Op 27 november 2023 12:02:07 schreef nijhuisr:
Misschien is de DAC gewoon stuk.

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik moet toch nog eens alles nalopen qua instellingen.

Ik kan natuurlijk ook een optisch naar RCA convertertje kunnen kopen. Ik vrees dat dat echter beduidend meer kost dan dit ding waard is.
Tenzij dat simpel kan.

Maar toch zou ik het willen oplossen...

steek er eens een CD in en speel die af, kijk eens of je dan wel geluid krijgt uit de tulp aansluitingen.

Zojuist gedaan. Nu komt er wel geluid uit, maar heel, héél zachtjes met de volumeregelaar maximaal...

Dus het signaal komt nog wel ergens door.

Ik heb nogmaals alle instellingen gebruikt, zoals PCM of Bitstream, maar dat maakt allemaal niet uit.

Ik zat zo nog eens wat te kijken naar andere DVD spelers. Maar - heel dom - ik lees dat bij een aantal die tulp stekkers voor audio IN zijn.
Kennelijk kun je dan een audio bron toevoegen.
Ik kan niet goed zien of dat bij deze player ook zo is, de gebruiksaanwijzing is daar wat vaag over. Het zou wel een goede verklaring zijn waarom er geen geluid uit komt... :>

Zoals deze Nikkei bijvoorbeeld:

Tweakers kan best fouten bevatten. Ik zou pas geloven dat het ingangen zijn als dat in de documentatie van de verkoper/fabrikant staat. Soms kan je vanaf tweakers ook doorklikken naar de pagina van de leverancier.

Ik ben tot nu toe pas één dvd speler tegengekomen waar ook analoge ingangen op zaten, dat zie je toch het vaakst als het een (HDD/) dvd recorder is.