Geachte,
Twee jaar geleden heb ik een Creality 3D Ender 3 Pro 3D printer gekocht. Ik gebruik m weinig.
Nu heb ik per ongeluk een sd-kaartje gebruikt waar een bin bestand op stond, bootcode.bin
Na een aan/uit van de printer deed de printer niets meer. Octoprint ziet m nog wel.
Inmiddels weet ik dat de printer de firmware update uitvoert wanneer er een .bin bestand op het kaartje staat.
Mijn fout dus.
Flashen lukt niet meer omdat vermoedelijk de bootcode van de printer niet meer werkt.
Ik heb het met een st-link v2 geprobeerd maar die kan wel flashen maar nog steeds niet werkend.
Wat doe ik fout. Kan iemand mij helpen.
nb:
Ik heb al avn alles geprobeerd o.a.in Ubuntu terminal doe ik:
st-flash write dump_STLinkFlashBootloaderAndFirmware-PrinterNotWorking.bin 0x08000000met uitvoer:
st-flash 1.7.0-316-g31c7fc6
2023-11-25T12:49:28 INFO common.c: F1xx_HD: 64 KiB SRAM, 512 KiB flash in at least 2 KiB pages.
file dump_STLinkFlashBootloaderAndFirmware-PrinterNotWorking.bin md5 checksum: a15cf0d92d99db984fc27565aae34e4, stlink checksum: 0x023d9a9c
2023-11-25T12:49:28 INFO common_flash.c: Attempting to write 262144 (0x40000) bytes to stm32 address: 134217728 (0x8000000)
-> Flash page at 0x803f800 erased (size: 0x800)
2023-11-25T12:49:31 INFO flash_loader.c: Starting Flash write for VL/F0/F3/F1_XL
2023-11-25T12:49:31 INFO flash_loader.c: Successfully loaded flash loader in sram
2023-11-25T12:49:31 INFO flash_loader.c: Clear DFSR
2023-11-25T12:49:31 INFO flash_loader.c: Clear CFSR
2023-11-25T12:49:31 INFO flash_loader.c: Clear HFSR
128/128 pages written
2023-11-25T12:49:43 INFO common_flash.c: Starting verification of write complete
2023-11-25T12:49:45 INFO common_flash.c: Flash written and verified! jolly /good!Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het flashen lukt 100% uit de respons is 100% duidelijk dat ie de chip geprogrammeerd wordt met de door jou opegegeven binary. Als dat dan niet werkt, dan heb je niet het juiste firmware image.
Ik verwacht niet dat octoprint met een "dooie" CPU kan connecten. Als ie het probeert en na een paar seconden is het nog niet "operational" dan kan er inderdaad een dooie CPU aan hangen. Hij zal het dan wel na een minuut of zo opgeven. Maar als ie operational is dan werkt het gewoon.
Dan is er dus iets anders waardoor jij roept "maar het werkt niet".
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meestal wordt de meeste firmware vooraf toch wel gecontroleerd of die bij dat apparaat hoort, en indien niet dan geen upgrade...
Ik zag dat het mainboard 4.2.2 en 4.2.7 in ieder geval een vaste bootloader hebben, en niet zijn te 'bricken'.
[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]
Op 25 november 2023 18:26:09 schreef Arco:
Meestal wordt de meeste firmware vooraf toch wel gecontroleerd of die bij dat apparaat hoort, en indien niet dan geen upgrade...
Ik zag dat het mainboard 4.2.2 en 4.2.7 in ieder geval een vaste bootloader hebben, en niet zijn te 'bricken'.
Dan ben ik nu ietsje verder. Er zit dus een bootloader op.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De "bootloader" die in deze STM32 zit, die zit in ROM (*). Maar dat is zeker niet de bootloader die van de SD kaart de "firmware.bin" kan laden, maar een bootloader die serieel, en SPI kan booten maar ook USB-DFU implementeert.
Als je onder "bootloader" verwacht dat ie de SD kaart leest, dan moet dat dus een extra bootloader zijn die gewoon in flash staat. pcb_nl heeft het stuk waar normaal naar gejumpted wordt als de CPU opstart ZEKER overschreven met wat er in zijn dump_STLinkFlashBootloaderAndFirmware-PrinterNotWorking.bin staat.
Nu staat daar "notworking" in de filenaam, dus eigenlijk is "en dan werkt ie niet" niet zo raar. Of ik begrijp iets niet... 
@arco: De ROM-bootloader gaat zeker geen binaries controleren of ie wel bij deze hardware past. De SD kaart bootloaders die in omloop zijn op dit soort bordjes... Die checked dat ook niet. Vaak genoeg "foute" firmware op zo'n bordje geladen. (de SD-kaart-bootloader van 1 van mijn printer-moederborden verwacht een zwakke encryptie op de binary om het moeilijker te maken er andere firmware op te zetten. Maar de foute laad ie gewoon en dan werkt er niets meer.
[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]
Arco
Special Member
Da's dan wel slordig gemaakt...
De bootloaders die ikzelf maak/gebruik controleren of de firmware bij het apparaat hoort (kleine moeite).
En mocht er iets misgaan, dan gaat de bootloader bij afwezigheid van werkende software, altijd wachten tot er een SD kaart wordt aangeboden met wat zinnigs erop...
@Arco, hoe controleer je zoiets dan? Ik wil geen topic kapen maar ik gebruik zelf een ESP32 wat via internet een bin bestand download en update. Is dit te controleren voordat de update begint?
Arco
Special Member
Door op een bepaalde plaats in de file info te zetten die je kunt controleren. (type/soort apparaat, checksum,...)
Als je die uitleest en niet klopt dan niet downloaden.
Op 29 november 2023 11:41:50 schreef rew:
De "bootloader" die in deze STM32 zit, die zit in ROM (*). Maar dat is zeker niet de bootloader die van de SD kaart de "firmware.bin" kan laden, maar een bootloader die serieel, en SPI kan booten maar ook USB-DFU implementeert.Als je onder "bootloader" verwacht dat ie de SD kaart leest, dan moet dat dus een extra bootloader zijn die gewoon in flash staat. pcb_nl heeft het stuk waar normaal naar gejumpted wordt als de CPU opstart ZEKER overschreven met wat er in zijn dump_STLinkFlashBootloaderAndFirmware-PrinterNotWorking.bin staat.
Nu staat daar "notworking" in de filenaam, dus eigenlijk is "en dan werkt ie niet" niet zo raar. Of ik begrijp iets niet...
...
Ik weet niet meer wat ik nu moet doen. De SD kaart bootloader is waarschijnlijk toch kapot. Ik heb een firmware gekregen van mijn printer leverancier, 123-3d, en geprobeerd te installeren maar er gebeurd niets.
Is hier nog een advies wat te doen? Is het bord overleden of kan ik er nog een bootloader op zetten. Via een st-link of een arduino.
Is dit een optie: BigTreeTech SKR mini E3 V3.0
rew
Het moet ZEKER kunnen er met een STLINK nieuw spul op te zetten.
Het enige is, waar haal je de software? Ik zou bij creality beginnen.
Creality zelf is een chinees bedrijf, maar ik denk dat ze customer support belangrijker vinden dan de gemidelde aliexpress verkoper. Dus als je het met zoeken op hun website niet lukt, stuur dan een mailtje met:
I accidentally overwrote my firmware by leaving an unrelated .bin file on my SD card when replacing it into my creality ender 3 PRO (serial nr: xxxyyzzz).
In trying to resolve this, it seems I have overwritten the bootloader as well. I have an STLINK to flash new firmware into the CPU, where can I download the bootloader and latest firmware to put into the machine?
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op 17 december 2023 13:33:05 schreef pcb_nl:
[...]
Is dit een optie: BigTreeTech SKR mini E3 V3.0
Dat is een goede upgrade voor je printer. Ik heb zelf al geruime tijd de de SKR Mini E3 V2.0 in gebruik
Op 17 december 2023 15:22:55 schreef rew:
Het moet ZEKER kunnen er met een STLINK nieuw spul op te zetten.Het enige is, waar haal je de software? Ik zou bij creality beginnen.
Creality zelf is een chinees bedrijf, maar ik denk dat ze customer support belangrijker vinden dan de gemidelde aliexpress verkoper. Dus als je het met zoeken op hun website niet lukt, stuur dan een mailtje met:
[...]
Goed plan. Ga ik zeker doen.
En als dat dan niet lukt ga ik voor die andere optie. De BigTreeTech SKR mini E3 V3.0
Op 17 december 2023 15:39:26 schreef marcob:
[...]
Dat is een goede upgrade voor je printer. Ik heb zelf al geruime tijd de de SKR Mini E3 V2.0 in gebruik
Bedankt jullie beiden.
Ik heb contact gehad met creality en hun adviezen uitgevoerd. Het hielp allemaal niets. Eigenlijk dezelfde ideeën/adviezen van 123-3d en fora op het internet. Bummer.
Ik heb voor de BigTreeTech SKR mini E3 V3.0 gekozen. En die is net binnen.
Nu moet ik de verschillen nog uitzoeken. zo zit er linksonder op de oude een fan aansluiting. Die moet ik op een andere plek zetten van de SKR
Zie foto's voor verschillen.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hier vind je alle informatie:
https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-mini-E3/tree/master/har…
En ook diverse firmware, zowel Marlin als Klipper:
https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-mini-E3/tree/master/fir…
Instructies op YouTube o.a.:
https://www.youtube.com/watch?v=uPRa8mL3urI
[Bericht gewijzigd door marcob op (12%)]
Heb ik al gezien.
Ik vraag me alleen af wat vbb betekend als aansluitpunt op de printplaat. Eerder gnd verwacht. Zal wel geen probleem opleveren.
Ik moet nog wel een stekkertje hebben voor 1 fan die met schroefconnectors gekoppeld was. Morgen maar even naar Tessa Tr. voor een stekkertje. Weet iemand hoe die heten? Heb ik dan ook een speciale tang nodig?
Op 21 december 2023 18:17:51 schreef marcob:
Hier vind je alle informatie:
https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-mini-E3/tree/master/har…En ook diverse firmware, zowel Marlin als Klipper:
https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-mini-E3/tree/master/fir…Instructies op YouTube o.a.:
https://www.youtube.com/watch?v=uPRa8mL3urI
@marcob Hoe zit dat? Aansluiten en meteen gaan of kan ik beter 1 voor 1 aansluiten en dan testen.
Oeps. Video kijken.
Hij sluit de draden voor bedverwarming verkeerd om aan. Of maakt dat niet uit?
Dan zit ik toch weer met die aanduidingen VBB en PC9
marcob
Honourable Member
Ik heb alles gewoon aangesloten en gaan. ik heb wel een aantal videos vooraf gekeken, gewoon waar zij tegen aan lopen. En houdt er rekening mee, niet elke video is 100% de waarheid, ook zij kunnen een foutje maken.
[Bericht gewijzigd door marcob op (29%)]
Alles werkt weer. Nieuwe bord is erg stil. Geen gebrom tijdens lopen (het hakkelen van de steppers). Kost wat maar dan heb je wat.
Ik zal ook nog een keer zelf firmware op zetten.
Bedankt iedereen.