ik wil graag 2 bewegingssensoren en een schakelaar combineren. Ik heb volgend schema maar snap niet hoe ik mijn 2 polige schakelaar moet aansluiten. Wat moet er op L1, L2, 1, 2?

ik veronderstel dat die nummering op je schakelaar staat. Er zijn verschillende mogelijkheden , zolang L1 met 1 samengaat en L2 met 2 samengaat, een voorbeeld volgens uw schema:

Je sensoren zitten goed.

De schakelaar heeft geen N nodig.

1. Als de schakelaar ongeacht de sensoren de lamp moet aanzetten. Dan schakel je de L naar de lamp.

2. Als de schakelaar ongeacht de sensoren de lamp moet uitzetten. Dan schakel lamp los van alles of lamp en sensoren los van het net.

Tweede pool kan je volgens mij niets mee. Misschien in geval 2 ook de nul losschakelen

Ik denk dat hij zijn controle lampje wil laten mee branden als de schakelaar bediend wordt, op zich niks mis mee als hij al een 2p schakelaar heeft. Er zijn natuurlijk verschillende wegen die naar Rome leiden. Niet echt een alledaags schema, dat wel.

Alvast bedankt. Een controle lampje is niet noodzakelijk.
Een alternatief schema is uiteraard steeds welkom.

Wat is de functie van de 2 polige schakelaar? Moet hij de lamp altijd aanzetten of de sensors onderbreken?

Waarom gebruik je trouwens een 2 polige schakelaar?

Dat tweede contact is puur voor het lampje in de schakelaar, en het zet inderdaad altijd de lampen aan.

Dan gaat dit schema werken.

Op 6 december 2023 18:32:52 schreef markVB:
Een alternatief schema is uiteraard steeds welkom.

Wat is je wens? De lamp continu aan of ook de lamp continu uit? In het laatste geval kan je een dubbele enkelpolige schakelaar gebruiken.