De 'gewone' AIS maakt gebruik van twee kanalen in de marifoonband rond 160 MHz. Schepen in elkaars buurt (enkele tientallen zeemijlen afstand) kunnen daarmee zien of ze op een ramkoers liggen of elkaar 'missen'. De gebruikte antenne is een 'sprietje' om het signaal de ether in te slingeren.
Tegenwoordig is er ook S-AIS of sat-ais. Commerciële partijen (o.a. Orbcomm) bieden wereldwijd vergaarde AIS-data te koop aan. Op Marine-traffic zie ik ook veel 'satellite' schepen waar ik dan verder helemaal geen gegevens van kan zien.
Ik weet dat er nood-bakens zijn (EPIRB's) die je als bemanningslid op een boot aan je life-vest hangt. Formaat Bao-Feng portofoontje waarvan het signaal door een satelliet wordt opgevangen als je ongewild overboord gaat.
Pikken die satellieten de (aardse) AIS transmissies op 160 MHz op? Ik kan niets vinden over satelliet-AIS-transponders op het net.
Is er iemand die hier wat licht over kan schijnen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Moderne G/EPIRBS gebruiken 406MHz (ook voor satelliet): https://infoshipping.tripod.com/gmdss_e_g.html
Henk H.
Golden Member
Ik zou verwachten dat de satellieten hetzelfde signaal ontvangen als de grond/zee stations. Ik denk dat het bereik tussen schip en grond/zee/ander schip beperkt is door de kromming van de aarde en hoogte van de ontvangende antennes. Satellieten hebben daar geen last van.
Voor zover ik AIS ken, wordt er maar 1 signaal uitgezonden, niet een apart signaal voor grond/zee/ander schip en een apart signaal voor ontvangst door satellieten.
Je hebt nog een andere manier van positie doorgeven, LRIT. Maar dat moet ingesteld worden door de manager van het schip en dat is niet zonder meer publiekelijk beschikbaar.
Dat satelliet AIS data betaald wordt aangeboden heeft denk ik vooral een commerciële reden. Mensen of bedrijfven die die informatie willen hebben, zijn bereid daar voor te betalen. De kosten voor de aanbieders van die informatie zullen wel meevallen, als ze eenmaal toegang hebben tot die satelliet data (na betalen) hebben ze misschien wat extra server capaciteit nodig maar dat zal het ook wel zijn.
De EPIRB, hangt aan een HRU en moet regelmatig vervangen worden of geserviced (Shore base maintenance, in praktijk is een nieuwe kopen voordeliger)
een Spirb werkt zover ik weet altijd via sateliet. AIS werkt alleen onder de kust. AIS zend info uit over het schip als locatie en ID, maar overige informatie is optioneel (soms zelfs de heading), maar ook draught en andere info.
in de AIS zit iig het MMSI en vaak het IMO nummer alsmede de naam en waar het schip heengaat en wat hij aan het doen is. Dit is verplicht.
hte lokale noodbaken voor andere schepen e.d. heet SART. Search And Rescue transmitter en werkt via de radar band en laat zicht daar ook zien.
ze schijnen er ook gecombineerd te zijn.
Henk H.
Golden Member
Op 6 december 2023 13:45:29 schreef High met Henk:
AIS werkt alleen onder de kust. AIS zend info uit over het schip als locatie en ID, maar overige informatie is optioneel (soms zelfs de heading), maar ook draught en andere info.
Ik denk dat dat wellicht wat ongelukkig uitgedrukt (en anders bedoeld) is.
AIS werkt altijd, als twee schepen midden op de oceaan elkaar voorbij varen op 1 mijl, dan zullen ze een tijdje elkaars AIS target ontvangen. Tot ze uit bereik van elkaar zijn gevaren. De rest van de wereld zal dat niet meekrijgen, als ze kijken naar AIS signalen die ontvangen zijn door grondantennes. Wie meekijkt met de signalen van satellieten zal het wel zien.
De "gratis" diensten laten alleen de AIS targets zien die ontvangen worden door de antennes op land. De betaalde diensten laten ook de targets zien die ontvangen zijn door satellieten.
Radars kunnen ook AIS informatie laten zien, als je een veter hebt gelegd tussen een AIS uitgang en radar ingang.
Ja, inderdaad, ze ontvangen ook en dat kun je ook op de ECDIS (zeenavigatie), Radar of zelfs Survey scherm laten zien.
Sterker nog wij hebben een systeem waarbij we de land data, alsmede de data die onze eigen schepen ontvangen doorsturen, dus als we een ander schip zien krijgen wij on ons systeem (betaaldienst) ook de schepen die in de buurt van onze schepen varen te zien.Zo zien we wat er bij ons allemaal om ons heen gebeurd.
Er is veel meer mogelijk, dankzij de NMEA data die beschikbaar is. Als jij geent ouwtje legt tussen je AIS en je Gyro, krijg jij ook een bootjesvorm. Als je die niet legt is je schip een bolletje.
Ik werk aan de haven en voor schepen die komen laden / lossen kijken ze meestal hier even
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-11.0/centery:6.1/zo…