Philips 499P9 49" curved monitor - overspanning vanuit voeding

Hallo,

Ik heb een Philips 499P9 (49" curved LCD monitor) in bezit die helaas compleet dood is. Bij het nameten van de voedingsconnector meet ik op de +20V uitgangspinnen een constante spanning van 41V (met mainboard aangesloten). Het PS_ON signaal is 0V. Als de voeding volledig is losgekoppeld is de 41V nog steeds aanwezig. Deze hoge uitgangsspanning heeft het een en ander doen sneuvelen. Op het mainboard zijn een drietal DC/DC converters welke opgeblazen zijn (zie foto 3,4,5). Zo ook de converter welke de +12V maakt voor het TCON board. Op het TCON board zelf is het PMIC ook opgeblazen (zie foto 2). Op het TCON board is de voedingszekering open en na de zekering meet de 12V lijn sluiting met GND.

Voordat ik een poging doe dit te fiksen, vraag ik me af of er nog enige kans is dat het panel dit overleeft heeft. Het feit dat het PMIC op het TCON kapot is geeft me niet veel hoop.

Zodoende zou ik graag eerst het panel willen testen. Hoe kan ik dit op een zo goedkoop mogelijke manier doen. Ik weet dat sommige TCONs een testbeeld genereren indien er geen LVDS word aangeboden, maar is dit het geval bij elke TCON? In deze monitor wordt er een Samsung TCON gebruikt. Een TCON board kan evt. goedkoop bemachtigd worden (30 euro). Of wellicht is er op een andere manier een testbeeld te genereren?

Mainboard is zowizo total loss, daar zou ik geen tijd meer aan spenderen daar de DCDC converters met zeer grote waarschijnlijkheid een flinke overspanning naar de processor heeft doorgegeven..

Daarnaast is de 41 Volt ook erg zorgwekkend en dus de terugkoppeling van de voeding ook defect of elco's die slecht zijn.

Beste is een compleet setje printen op de kop te tikken, voor een leuk prijsje is misschien te doen.

Een PCB set zou inderdaad de beste optie zijn, maar ook een prijzige. Ik zou graag willen uitsluiten of het panel het overleefd heeft. Zou dit getest kunnen worden met alleen een TCON, mits deze een video test signaal uitstuurt (bij ontbreken LVDS signaal) of op een andere manier? Heeft iemand enig idee of de Samsung TCONs zo'n testbeeld uitsturen of hoe deze in een testmodus te zetten?

Kijken waar allemaal 41V op staat en dan in de datasheet kijken wat de maximale spanning mag zijn. Maar ik ben bang dat 41V voor de meeste IC's, elco's en tantalen te veel is. Bij 41V loopt er ook veel meer stroom wat diodes, zeners, LEDs, torren en mosfets kan vermoorden.

Als het multilayer print is dan kunnen er ook binnen layers verbrand zijn.

Qua scherm zelf weet ik het niet, ik geen ervaring met TVs.

De TCON kan het panel beschermd hebben... Maar ik zou er toch niet direct geld in stoppen. Misschien kun je er eentje vinden met panelschade voor weinig... Dan kun je gewoon swappen.

Ok dan zal ik geduld moeten hebben en kijken of ik een set kan bemachtigen. Ik had gehoopt dat er wat mogelijk zou zijn met het TCON. Bedankt voor jullie input.

Kijk eens rond op MP, vaak genoeg te vinden voor onderdelen. Nee niet te veel rommelen aan de Tcon, vaak is die bespaard gebleven

@smd: in dit geval is de TCON ook gesneuveld (zie foto 2, gat in het RT6820A IC). Mijn idee was om met een nieuwe TCON een testsignaal te geven, maar ik heb geen idee of het TCON een test video signaal uitstuurt zonder LVDS.

marktplaats in de gaten houden , komen gereld tv voorbij met gebroken scherm
zeker na de feest dagen zal er wel de nodige tv gesneuveld zijn

Als foto 2 van Tcon is, dan kan je gerust de gehele monitor naar de stort brengen want scherm is dan geheid defect.. zonde maar waar. Als dit een standaard met de monitors van deze serie word dan is de afval berg snel groter

Mocht ik goedkoop aan de set kunnen komen dan zal ik nog een poging wagen. Bedankt voor de bijdrages.

Dan word het voeding, Tcon en mainboard..

Lijkt op bliksem inslag schade. (inboedel verzekering??)

Bij een blikseminslag stijgt de secundaire spanning van de voeding meestal niet op. Die is dan voor die tijd al stuk.

Bij blikseminslag zou ik verwachten aan de primaire kant schade te zien. Echter visueel is niks te zien aan de primaire zijde. Het enige wat ik heb kunnen constateren is dat de PFC niet opkomt. Verder heb ik in de voeding niet echt tijd gestoken daar ik eerst wilde weten of het panel nog leven heeft.

Gezien alle conditie zou ik hem afgeven bij de recycling, bied weinig hoop. Dit is een gevalletje zelfdestructie geweest.