amador
Special Member
Aan een elektrisch bedienbare stoel zit een 8 aderige snoer, gedeeltelijk krul dat vergaan is. Op de knoppen print gesoldeerd, aan de andere kant een 8-voudige netwerkstekker. 230 Volt bediening. Waar kom ik als particulier aan 2 meter zulk een snoer? Liever zonder krul maar geschikt voor 230V en passend in RJ45 connecter?
Geschikt voor 230V en voor een RJ45 is nogal tegenstrijdig, een RJ45 is niet in de buurt van geschikt voor 230V.
Meeraderig en geschikt voor allerhande spanningen: LIYCY
Dat is als particulier waarschijnlijk het beste bij de grote C te krijgen.
Moet het in een RJ45, dan zoek je aders van 0.2mm2, 0.25mm2 lukt ook als je cat6A connectors genbruikt geschikt voor AWG23
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dat snoertje ziet er niet echt uit als geschikt voor 230V.
De bediening zal wel op een lagere spanning werken, 24V of zo.
amador
Special Member
Jullie hebben weer gelijk. Ik heb op de print gemeten en zie 4 en 5 V gelijkspanning. Er zit wel een soort besturingskastje maar daar kan ik niet bij zonder de bekleding te slopen. Zou het dan met een gewone soepele netwerkkabel kunnen?
Waarom niet?
Zoek wel een variant die echt soepel is, anders ben je hem binnenkort weer aan het vervangen.
Roland11
Golden Member
Op 9 december 2023 12:19:48 schreef amador:
Aan een elektrisch bedienbare stoel zit een 8 aderige snoer, gedeeltelijk krul dat vergaan is. Op de knoppen print gesoldeerd, aan de andere kant een 8-voudige netwerkstekker. 230 Volt bediening. Waar kom ik als particulier aan 2 meter zulk een snoer? Liever zonder krul maar geschikt voor 230V en passend in RJ45 connecter?
Ik heb dat volgens mij nog liggen, ooit eens te veel van besteld. Als je je emailadres in je profiel zet, dan kan ik je een maitlje sturen. Of je kunt mij een mailtje sturen. Ik had het inderdaad zelf ook besteld om zo'n bediening te repareren, in dit geval voor een bed. Deze kabels zijn wel moeilijk te vinden met de RJ45 eraan, moest het in het verre buitenland bestellen.
CORRECTIE: in mijn geval ging het om een RJ50 connector, met 10 draden 
@TS : volgens mij kun je gewoon een stuk 'standaard' netwerkkabel gebruiken, zoals hierboven ook al wordt gesuggereerd.
Neem liefst opnieuw een spiraalsnoer.
Als je eens met de kabel blijft haken vangt de spiraal dat op.
Met een gewone kabel geef je dan een ruk aan de RJ45 of aan de bediening.
En een spiraal is nooit langer dan nodig 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
diezelfde heb ik ook al eens stuk gehad, krullen helemaal weg aan het brokkelen. heb er toen een snoer zonder krul aangezet wat wel soepel was. een goed krulsnoer is prijzig. het snoer wat aan de doorloopstrip zit van een overheaddeur is wel een goede vaak.
check ook hoe de aders zijn aangesloten, ik zag toen dat er diverse printsporen niks deden, was voor een luxer model. kon er een snoer met minder aders aan, miss dat een telefoon krulsnoer dan past..
amador
Special Member
Operatie gelukt met netwerksnoer. Grootste probleem was het strippen van die dunne adertjes met mijn lompe striptang. Zijn daar speciale tangetjes voor?
Daar zijn speciale striptangen voor met diverse strip "gaatjes".
Met een automatische striptang gaat het meestal ook prima.
En ik wilbij die dunne draadjes mijn nagels er wel eens voor gebruiken maar dat is op eigen risico 
En ik wilbij die dunne draadjes mijn nagels er wel eens voor gebruiken maar dat is op eigen risico
Ooit eens met kiezen en tanden gedaan maar dat is geen gezonde werkwijze.
Of een precision pro tang die op warmte werkt. Kost wel wat pecunia 
https://www.eleshop.nl/jbc-ws140-a-high-temperature-precision-wire-str…
Litesold/Adamin verkocht iets dergelijks in de vorm van een handsoldeerbout maar dat zal wel niet meer op de markt zijn.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (26%)]
Isolatie even aantippen met de punt van de soldeerbout. Dan trek je het er met je nagel makkelijk af.
Voor mij is elke striptang een onding.
Niet diep genoeg is verhakkelde isolatie.
Te diep is beschadigde ader die kan afbreken bij (te veel) plooien.
De standaard striptang is hier een Stanley mes voor volle en meeraderige kern van 0,14 mm2 tot ???
Blijkbaar heb ik er door de decennia heen een gevoel voor ontwikkeld dat het nooit mis gaat...
Bij veel dunne draadjes strippen wel altijd een kapotte duim vol kerven... 
testman
Op 10 december 2023 15:41:08 schreef OXO:
Niet diep genoeg is verhakkelde isolatie.
Te diep is beschadigde ader die kan afbreken bij (te veel) plooien.
De standaard striptang is hier een Stanley mes voor volle en meeraderige kern van 0,14 mm2 tot ???
Blijkbaar heb ik er door de decennia heen een gevoel voor ontwikkeld dat het nooit mis gaat...
Bij veel dunne draadjes strippen wel altijd een kapotte duim vol kerven...
ik heb dat met een zijkniptang, kan daar vrijwel alles mee aanstrippen. hoewel diverse kabels fijner gaan met een jokari kabelmes, soms heb je die niet bij. netwerk kabel ook geen punt.
hoop dat ts wel een soepele netwerk kabel heeft gebruikt, anders snel weer prijs.
Op 10 december 2023 15:41:08 schreef OXO:
Ik heb verschillend AMP en Weidmuller automatische striptangen gebruikt en daar ben ik 100% tevreden mee.
Voor hele kleine draadjes heb ik een C&K stripper met een instelbare aderdiameter.
Maar ethernet kabel is een hele rotte om te strippen de aderisolatie is namelijk PE, en dat is glad .. en taai, en een b*tch om te strippen.
Herkenbaar @testman, ik gebruik ook bijna altijd een goede zijkniptang ( heb alles van knipex) voor zo on geveer alles.
Daar moet je inderdaad gevoel mee krijgen, en dat heb ik sind mijn 10e ongeveer wel ontwikkeld de bijna 50 jaar er na 
Ook UTP strip ik er makkelijk mee, al is dat meestal LSA of AMP indoggen.
Ik heb ook een AMP automatische stripper.
Bij het aansluiten van magneten in een orgel zijn dat rijen van 61 draden met telefoonkabel en dan is die stripper wel erg makkeijk 
testman
Op 10 december 2023 22:02:31 schreef revado:
Herkenbaar @testman, ik gebruik ook bijna altijd een goede zijkniptang ( heb alles van knipex) voor zo on geveer alles.
Daar moet je inderdaad gevoel mee krijgen, en dat heb ik sind mijn 10e ongeveer wel ontwikkeld de bijna 50 jaar er na
Ook UTP strip ik er makkelijk mee, al is dat meestal LSA of AMP indoggen.
Ik heb ook een AMP automatische stripper.
Bij het aansluiten van magneten in een orgel zijn dat rijen van 61 draden met telefoonkabel en dan is die stripper wel erg makkeijk
begon er mee op mn 9e en is zo gebleven. collega's gebruiken zo'n knipex striptang met stelschroefje die ik nooit gebruik. wel geregeld een weidmuller stripax om 6mm2 en 10mm2 te strippen bij kastbouw, want de huidige kastdraad is best taai. als een 50mm2 of dikker gestript moet worden werkt een kabelschaar fijner als striptang, die past beter om de aders heen.