Zelf heb ik een AC modelspoorbaan, maar een kennis van mij heeft, zoals zo velen, een DC modelspoorbaan. In de passagierswagons wil hij simpele LED strips plaatsen i.p.v. de dure speciaal daarvoor verkrijgbare verlichting. Makkelijk zou men zeggen omdat LEDs ook graag DC willen. Behalve dan wanneer van rijrichting wordt verander. Dan gaan de LEDs niet branden. Begrijpelijk omdat de D van LED staat voor diode. Dan dus maar een dubbele LED strip er in geplakt. Klopt helemaal. Nu is er in beide richtingen licht. Maar kan dat ook anders.

Ik, met mijn hele beperkte electronica kennis, zei natuurlijk kan dat. Maar dan is de vraag hoe.
Zelf simpel gedacht zou ik zeggen, ondanks dat het een DC baan is, een gelijkrichter er in. AC is uiteindelijk wisselende DC met een wisseling van, in NLD, 50 x per seconden. Maar voor een gelijkrichter maakt de smelheid van wisselen niet uit, toch?? De uitgaande kant van een gerichtrichter blijft toch altijd hetzelfde. De ene kant de + en de andere kant de - .
Als deze simpele gedachte van mij klopt, en ik heb al aangegeven weinig verstand van electronica te hebben, dan zou door het plaatsen van een gelijkrichter volstaan kunnen worden met één LED strip.
Misschien is het complete onzin wat ik hier schrijf, maar dan zal ik dat morgen ongetwijfeld wel kunnen lezen. Maar dan hopelijk wel met een goede oplossing.
Het gaat hierbij niet zozeer om kosten besparing, want LED strips bij ALI kosten bar weinig. Het gaat eigenlijk meer om ruimte besparing, omdat er in die wagonnetjes maar weinig ruimte is.

Bij voorbaat bedankt voor de hulp.

Jouw gedachte klopt. Met een gelijkrichter (brugcel) zal de verlichting branden ongeacht de polariteit van de rijspanning.

De passagiers zitten in het donker als de trein stopt.....

Neuriet: I don't want to spoil the party ;-)

Op 11 december 2023 01:00:10 schreef RAAF12:

Tadaaaa!: Knoopcel accutjes >:)

Zoek eens naar afbeeldingen van commercieel verkrijgbare ledstrips voor modelspoorrijtuigen. Dan zie je dat aan de ingang altijd een bruggelijkrichter zit. Precies omdat de polariteit op de rails onvoorspelbaar is.

Knoopcel accutjes

Of een supercap. Modelloco's zitten eivol gepropt maar in zo'n reizigersrijtuig is plaats genoeg.

Het is nog maar de vraag of de spoorbaan van die kennis echt DC is.
Als die digitaal is staat er continu spanning op de baan en is een buffer met een batterij of een supercap niet nodig.

Op 11 december 2023 01:00:10 schreef RAAF12:

Ja, dat is juist bij de analoge rijders. Tenzij verlichting met accu of iets dergelijks.

Mijn eigen modelspoorbaan is digitaal en daar heb je dit soort problemen allemaal niet.
Ik digitaliseer alles zelf.

Maar wat “collega modelspoor machinisten” rijden analoog en die komen dus telkens bij mij met dat soort problemen. En ik leg die weer voor aan jullie. Handig toch.

Als iedereen zo elkaar zou helpen, zou de wereld er toch iets anders uitzien. Maar dat is een ander probleem wat we hier niet zo 1,2,3 oplossen.

Iedereen bedankt maar weer voor de wijze adviesen en raad.

Deze post zullen we maar weer sluiten.

Toen ik een trein baan had in mijn jongere jaren, superponeerde ik een wissel spanning op de gelijkspanning.
De verlichting werkte met deze wissel spanning door deze van de gelijkspanning te halen via een condensator.

Op die manier kan de verlichting ook aan blijven als de trein stil staat.

Ik heb ook experimenten gedaan met wisselspanning gesuperponeerd op de rijspanning.
Daarna heb ik een eigen systeem ontwikkeld waarbij er permanent een HF spanning op de baan staat terwijl er toch analoog met gelijkspanning gereden wordt.

Je moet wel enig inzicht hebben in elektronica, dus voor jou niet geschikt.
Ben je toch nieuwsgierig, google dan op het woord permaloog
De eerste hits zijn raak.

Om het eenvoudig te houden kun je je analoge kennissen beter adviseren om digitaal te gaan rijden. Dan kunnen ze werken met een kant-en-klaar systeem zonder dat ze verstand van elektronica moeten te hebben.

Zoek eens op HF modelspoorverlichting. Er zijn diverse publicaties over. De verlichting brandt dan ook als de trein stil staat.
Op digitale banen is altijd rijspanning aanwezig. Een brugcelletje ervoor en de polariteit doet dan niet meer ter zake. De rijspanning mag geen last hebben van bijv afvlakcondensatoren. Die zouden het digitale signaal kunnen kortsluiten.

Op 11 december 2023 12:52:09 schreef KlaasZ:
Ben je toch nieuwsgierig, google dan op het woord permaloog

Wat een grappig systeem, en zo mooi duidelijk omschreven. Vooral de 'ontvanger' is zo heel eenvoudig te houden.

Heb je weleens geprobeerd zónder smoorspoel in de motorvoeding? Volgens sommige artikelen uit die jaren is de zelfinductie van de motorwikkeling al genoeg om het HF-aandeel niet (te veel) te belasten. Al ging dat vaak wel over wat hogere frquenties.

e↓: Ah, grondig onderzocht dus! Meteen even bij Faulhaber gekeken; helder. Leuk!

Bij motortjes met een klassiek ijzeren anker is de zelfinductie inderdaad hoog genoeg. Die smoorspoel heb ik alleen toegepast bij een klokankermotor, uitgevonden door Faulhaber, maar inmiddels door meerdere fabrikanten gemaakt.
Daarvan is de zelfinductie zo laag dat de motor zonder de smoorspoel dreigde in rook op te gaan.