Beste Vakmensen,
Op een Daikin air-conditioner is krachtstroom (-spanning) terecht gekomen
terwijl deze eigenlijk geschikt is voor een normaal stopcontact (230 VAC).
Het voedings-printje blijkt defect te zijn (zie foto).
De zekering (foto 4, FU1, rechtsonder) blijkt stuk te zijn.
Het groene componentje (foto 1 en 2 is opgeblazen, het typenummer is niet meer leesbaar).
Weet iemand misschien wat voor component dit is?
Kan iemand adviseren wat voor vervangende component in te zetten is?
Een schema / componentenlijst van deze voeding kan ik nergens vinden.
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
FU? Mij eerste reactie is een FUSE, een zekering.
Als ik zo bekijk is het een overspanningsbeveiliging.
Als er verder niets defekt is, dan werkt het zonder de overspanningsbeveiliging ook.
Als het een FUSE is, dan moet je de aansluitingen doorverbinden, en dan maar hopen....
Foto: ???
Bij FU1 zie ik heel wat anders
Ik zou die 3,15 amp zekering ( FU1,die gesoldeerde zekering) eerst even meten.
Dan een andere er in als hij inderdaad kapot is.
Dat ontplofte onderdeel lijkt mij ook een varistor.
Hopelijk is die, samen met de zekering heengegaan en heeft ie zijn werk gedaan en is de rest gered...
Duimen inderdaad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Onderdeeltje is een varistor, S10K275 (de '10' is de diameter van het schijfje, moet je even opmeten, is er ook in 5, 7, 14 en 20mm)

Inderdaad FU1 is een zekering, een type met twee draden die
vastgesoldeerd kunnen worden op de print.
De maten van de varistor zal ik opmeten, bestellen en dan monteren.
Alleen, wat zijn dan de componenten C101 en C102?
Is de 'C' van Condensator?
Ze lijken wél veel op een varistor.
Zouden deze stuk kunnen zijn?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
C101 en C102 zijn keramische condensatoren (lijken inderdaad wat op een varistor, alleen meestal kleiner en dikker)
Als er overspanning is geweest kan er eentje kapot zijn, maar ik vermoed van niet. (meestal ploffen ze dan uit elkaar)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat zijn Y-condensatoren. In principe kunnen die er wel tegen en ik heb ze ook nog niet stuk gezien (behoudens blikseminslag) maar je zou ze even op capaciteit kunnen meten. Als die klopt, zullen ze nog goed zijn. Ze zijn zo geconstrueerd dat ze open falen als ze falen.
Je kunt ook even kijken wat er als werkspanning op staat. Als dat 315VAC of lager is, hebben ze in theorie wel heel kort overspanning gezien. Als er 440VAC of iets dergelijks op gedrukt staat, dan hoef je er verder niet naar te kijken.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 17 december 2023 21:53:38 schreef maartenbakker:
Dat zijn Y-condensatoren. In principe kunnen die er wel tegen en ik heb ze ook nog niet stuk gezien (behoudens blikseminslag) maar je zou ze even op capaciteit kunnen meten.
Ik wel dus. Ik heb dat hier al een keer gepost dacht ik, ook een print met "400V/230V" schade (-edit- Nope niet gepost, nu ook even gedaan). Zelfs de fuseholder was gesmolten en een relaistje ernaast.
Ik was er van overtuigd dat de trafo ook kortsluiting had maar achteraf bleek er nog ergens een spoortje via een via (leuke woordspeling) naar de ander hoek van de print te lopen waar ook zo'n blauwe C zat, en daar zat dus volle sluiting in. Na inspectie bleek er dus een haarscheurtje in te zitten wat bijna niet opviel.
Arco
Special Member
Het hoeven geen Y condensatoren te zijn (ze zitten alleen primair, dus geen noodzaak), er zijn ook 'gewone' blauwe zoals de CK45 series van TDK...

maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alleen primair? En ook niet naar aarde?
"gewone" blauwe, vaak 1kV of 2kV types zitten meestal pas verderop in de schakeling.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toch nog eens even de lijst componenten erbij gepakt wat ik vervangen had, en warempel ik heb me vergist: Het was toch een blauwe TVS (300V) die een haarscheurtje had. Dus ik trek mijn woorden terug van de C-in-sluiting.... Zat over de trafo heen.