jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Hallo,
Ik weet nog van lang geleden, toen de dieren nog spraken, dat als we elektrische schakelkasten met unipolairs aansloten dat we dan steeds moesten opletten dat de unipolairs altijd door dezelfde wartel gingen of, als dat niet ging, dat deze dan in een non-ferro plaat moesten zitten.
Anders creëert dat opwarming in het metaal omdat je daar een soort van transfo kern creëert geloof ik (en dan hebben we het over AC 50 Hz).
Ik ga nu met een zelfbouw thuisbatterij opslag aan de gang en breng mijn DC busbar onder in een metalen kast, waarbij ik mijn DC draden (dubbel geïsoleerd NSGAFOÜ) voor L+ en L- dus door de kastwand zal moeten leiden naar mijn Victron Multiplus II omvormers.
Dit zijn 25mm2 draden, dus zomaar even door dezelfde wartel is al iets minder evident. Er bestaan wel systemen voor om ze samen door een opening te krijgen, maar die zijn zowel op prijs als hoeveelheid werk niet zo praktisch als een simpele wartel.
Iets in mijn kleine teen zegt dat ik deze wel gescheiden door een wartel kan doorvoeren, want DC is geen AC, maar ik heb wel wat argwaan ervoor. Dus L+ door een wartel en 5cm verder ook L- door een andere wartel.
Iemand die kan bevestigen/ontkrachten dat dit zo kan (dus via 2 aparte wartels)?
benleentje
Golden Member
Iets in mijn kleine teen zegt dat ik deze wel gescheiden door een wartel kan doorvoeren, want DC is geen AC,
In dit geval is het precies hetzelfde. Om een stroom voerende draad zit een magneetveld. Als je een magneetveld kortsluit als in je gaat door een metalen plaat dan gaat daar een stroom lopen. Dat is voor AC en DC hetzelfde. Als je dan weer 2 stroom voerende draden hebt dan werken de magneetvelden elkaar tegen en is netto nul.
Ik heb wel het idee dat de grote van stroom en dus het magneet veld uitmaakt want het magneetveld om een kabel zal ook nooit 100% 0 zijn en dat gaat ook goed.
Wat wel zou kunnen denk ik is de 2 wartels naast elkaar en dan in de metaalplaat tussen de wartels een zaagsnede maken. Maar dat moet die breedte van de zaagsnede ook groot genoeg zijn dus daar zit nog wat twijfel.
Ik denk dat je een groter rechthoekig gat moet uitsparen daar een plaat kunststof overheen waar de wartels inkomen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
jdjere
Ik heb het ondertussen ook eens aan chat GPT gevraagd. Die heeft het over "eddy currents" die gaan lopen bij AC. Het zegt me heel vaag nog iets, maar de essentie is me sowieso ontgaan, moet ik even opzoeken.
Op de vraag of dat voor DC hetzelfde geldt antwoord ie negatief, omdat de stroom niet van richting verandert (wat ik zelf ook vermoede), maar goed, dat ding genereert op basis van statistiek dus of het dan ook juist is, is een andere zaak 
edit:
eddy currents = wervelstromen
Lijkt me niet iets dat bij DC bestaat, of heb ik dat nu mis?
[Bericht gewijzigd door jdjere op (10%)]
Bij DC heb je geen last van een wisselend magneetveld. De leidingen zullen daarom niet gaan brommen o.i.d. Ook kortgesloten ringen van een metalen kast vormen geen barriere.
benleentje
Golden Member
eddy currents = wervelstromen
Lijkt me niet iets dat bij DC bestaat, of heb ik dat nu mis?
Nu ga ik ook twijfelen.
Maar als ik bv een DC stroomtang neem dan zit er om een draad toch ook een magneetveld. Of is een magneetveld alleen niet genoeg om een stroom door een kortgesloten ring te laten lopen?
Alleen een wisselend magneetveld kan een stroom induceren.
Een gelijkstroom dus in principe niet. Maar als de gelijkstroom sterke fluctuaties vertoont, dan is er ook een AC component.
Ik zou op zeker spelen. Zaag een ruime opening in de kast en zet daar een kunststof plaat in, pertinax bijvoorbeeld. En daarin voor elke kabel een kunststof wartel.
Wervelstroom zou ik niet bang voor zijn in met DC installatie.
En voor kabels met 25mm2 draden zou ik gaan voor een stevige kast, en niet gaan knutselen met een kunststof inbouw plaat. Dus direct de wartel in het metaal.
25mm2 aders zijn niet echt zo heel erg dik natuurlijk. Dat kan gemakkelijk in een plastic kastje. Die aders passen ruim losjes in een M16 warteltje.
Of dat allemaal zo noodzakelijk is betwijfel ik eigenlijk.
jdjere
Op 23 december 2023 19:39:03 schreef GJ_:
25mm2 aders zijn niet echt zo heel erg dik natuurlijk. Dat kan gemakkelijk in een plastic kastje. Die aders passen ruim losjes in een M16 warteltje.
Of dat allemaal zo noodzakelijk is betwijfel ik eigenlijk.
Nou, het is wel dubbel geïsoleerde draad, M20 lukte nog net.
Noodzakelijk niet, maar het was wat ik liggen had