Mijn meest recente aanwinst:

Deze hoorde bij deze verhuistrafo (met CE):

De stekker is op geen enkel wijze aan de trafo te vergrendelen, en kan met heel weinig kracht uit de trafo getrokken worden.

Ik denk dat ik 'm toch maar niet op Marktplaats zet...

Ik wil hem wel hebben!

Doet 'ie t wel? Hoe zwaar is-ie...?

EDIT: oh, alleen de kabel :( Iets te snel gelezen...

[Bericht gewijzigd door schaafuit op (31%)]

En als je een beetje je verstand gebruikt, kan het ook prima.

De "ontbrekende" bevestiging kan trouwens vast wel met wat duct- of
isolatietape gemaakt worden...

Het idee is dat je door omprikken van de stekker het ding kunt gebruiken van 115 naar 230 of andersom, in de jaren 60 waren dit soort trafo's met gaatjes aan beide kanten vrij normaal.

Tegenwoordig doe je dit natuurlijk niet meer, ik zou er aan de ingang een doosje met een net-entree op schroeven. Met meteen een zekering er in, beste kans dat die ook ontbreekt namelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Ja, dat was mij al duidelijk :) Erg handig.

Hoe dan ook gaat het om de trafo, de precieze manier van aansluiten is
net wat minder van belang...

Ik heb zowel de kabel als de trafo (die het ook nog doet), maar omdat hier nog wat apparatuur voor Amerikaanse markt heb staan die ik nog moet testen hou ik 'm voorlopig zelf (de ducttape oplossing was ook al in mij opgekomen).

Dat je tegenwoordig niet eens meer een stekkerblok kan open schroeven vind ik wat overdreven, maar dit is weer het andere uiterste.

Als ik 'm ooit van de hand doe zal ik dat hier doen. Op basis van eerdere ervaringen heb ik niet zo'n heel hoge pet op van het gemiddelde publiek dat op Marktplaats winkelt, en ik heb geen behoefte bij te dragen aan natuurlijke selectie.

YMMV, ik smul nogal van Darwin Awards :+

Op 28 december 2023 20:29:26 schreef Patrick de Zeester:
Dat je tegenwoordig niet eens meer een stekkerblok kan open schroeven vind ik wat overdreven, maar dit is weer het andere uiterste.

Er bestaan stekkerblokken waar je zelf nog een snoer aan moet zetten. Die kun je wel openschroeven.

Zo'n snoer met aan weerskanten een stekker heb ik maar één keer gezien, een schoolvriendje had zoiets in elkaar geknutseld. Volgens mij zijn zulke snoeren in Nederland altijd verboden geweest.

Het ding zal hier toch alleen van 230 naar 110V gebruikt worden, dus je kunt de stekker erin vastlijmen, of er een vast snoer aan maken.

Ik heb een grote scheidingstransformator, ook ooit van marktplaats gehaald, met draadeinden in porseleinen isolators, gewoon open op de bovenkant. Als je de koper duidelijk waarschuwt moet het m.i. goed zijn.

Op 28 december 2023 20:53:28 schreef KlaasZ:
[...]Er bestaan stekkerblokken waar je zelf nog een snoer aan moet zetten. Die kun je wel openschroeven.

Zo'n snoer met aan weerskanten een stekker heb ik maar één keer gezien, een schoolvriendje had zoiets in elkaar geknutseld. Volgens mij zijn zulke snoeren in Nederland altijd verboden geweest.

Ik heb het ook gezien bij een amateur toneel verlichting in een buurthuis. In de bakken van het voetlicht zat aan beide zijden een stopcontact (de gaatjes dus) Je kon de bakken dan eenvoudig doorlussen met dergelijke snoeren en voor transport was het allemaal eenvoudig op te bergen. Ik heb het bestuur van dat buurthuisover de levensgevaarlijke toestand ingelicht, maar zij zagen het gevaar niet. Ze sloten toch eerst de boel aan om vervolgens op het net aan te sluiten.
Toen ik zon open einde tegen een stuk metaal hield en alle licht met een stevige vonk uit ging schrok men toch wel. "Dat kan ook met een persoon gebeuren" vertelde ik. Meteen werd de opdracht gegeven om de zaak veilig te maken.....

Op 28 december 2023 20:29:26 schreef Patrick de Zeester:
Ik heb zowel de kabel als de trafo (die het ook nog doet), maar omdat hier nog wat apparatuur voor Amerikaanse markt heb staan die ik nog moet testen hou ik 'm voorlopig zelf (de ducttape oplossing was ook al in mij opgekomen).

Als ik 'm ooit van de hand doe zal ik dat hier doen. Op basis van eerdere ervaringen heb ik niet zo'n heel hoge pet op van het gemiddelde publiek dat op Marktplaats winkelt, en ik heb geen behoefte bij te dragen aan natuurlijke selectie.

Omdat de entrees ook wat diepte hebben, zal er ook wel ruimte zijn voor een kleine pakkingbus of een zgn Heyco klem. Je kunt dan op een veilige manier een vast snoer monteren.

Pakkingbus

Heyco klem

@buzzy: Wat je dan eigenlijk wil is een hermafrodiete stekker.

Op 28 december 2023 21:09:28 schreef schaafuit:
@buzzy: Wat je dan eigenlijk wil is een hermafrodiete stekker.

Dan moet je ook de chassisdelen vervangen door andere

Op 28 december 2023 19:56:07 schreef Patrick de Zeester:
Mijn meest recente aanwinst:
[bijlage]

Italianen zat!! Een paar minder is niet erg.

En wie moet dan mijn pasta maken?

(De beste pasta komt nog steeds uit Itali"e.)

Deze had ik vroeger op mijn werk-bureau liggen:

http://www.tburke.net/fun_stuff/pictures/computers/ethernetkiller.htm

Goed selectiehulpmiddel voor (potentiele) collegas

Ooh, een etherkiller >:)

Dat herinnert me eraan dat ik nog een nieuwe CAT5-o'-nine-tails moet
maken (ik ben 'm een tijdje geleden verloren :X).

EDIT: van de laatste regel m'n siggy gemaakt.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op (14%)]

Op 29 december 2023 11:35:59 schreef schaafuit:

EDIT: van de laatste regel m'n siggy gemaakt.

Ach, laat ik daar nu uit begrepen hebben dat je niet van deodorant wil wisselen ;)