Beste allen, een goed 2024 gewenst!
Mijn vraag als volgt :
Ik heb de Miele W3164 staan 10 jaar nu ongeveer.
Sinds kort krijg ik regelmatig de F63 melding (te veel schuim)
Heb de machine meerdere malen op 90 graden laten draaien afvoer en filter gereinigd niks wil helpen.
resultaat is natte Was .
Ook draait de centrifuge niet op hoge toeren meer merk indenk niet een s op 1000 maar 800 (van de 1400)
Weet iemand hier raad mee?
Ik woon in Helmond
Mijn dank is enorm!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ontluchtingsdarm vd afvoerpomp reinigen. Voorkant er af. Linkse zijkant er af. Het darmpje loopt vd pomp naar de zeepbakbalg. Alles uiteen en doorspoelen.
Het kan ook zijn dat je een waterontharder hebt geïnstalleerd of op ander minder kalkrijk water overgeschakeld bent.
Of chronisch teveel zeep met verzadigingsverschijnselen. Of andere zeep of zeep met andere samenstelling/formule.
[Bericht gewijzigd door EricN op (81%)]
Super ik ga hier mee aan de slag, dank voor het zeer snelle antwoord.
Ik laat tzt weten hoe het is gegaan.
Op 1 januari 2024 22:24:15 schreef Bobosje:
Je gebruikt waarschijnlijk (veel) teveel wasmiddel.
Ja vreemd heb eigenlijk niets anders dan normaal gedaan 10 jaar lang maar ook ga ik proberen met minder zeep.
En updates van de Miele machines worden deze kosteloos uitgevoerd? Ik las Dat er een update was voor deze machine ? Reuze ? dank
EricN
Update is zeker niet nodig. Zwaar overroepen optie. Kosteloos is dat uiteraard ook niet. Iets met 3 cijfers. Het enige wat je kan doen is instellingen bijstellen. Bv dat er bij het indrukken vd toets "extra water" werkelijk meer water komt. Maar dit enkel bij de spoelgangen. Tijdens de hoofdwas is er weinig bij te tunen. Deze bijstelling staat zelfs mogelijk in de handleiding.
Er zijn nog meer attentiepunten. Hoeveelheid wasgoed bv. Dit kan ook veel miserie veroorzaken. 2/3 deuropening met droge was is ongeveer het maximum. De was moet kunnen kloppen en kneden. Met een "volle" trommel kan dit uiteraard niet.
[Bericht gewijzigd door EricN op (24%)]
Wat een passie in hulp op dit forum, hier kan ik zeker iets mee.
Ik ga alle tips gebruiken
En ik ga niet updaten??
Op 2 januari 2024 06:31:13 schreef fabrice:
Gebruik van pods en tabs vermijden.
Waspoeder, vloeibare zeep zuinig doseren.
top deed ik eigenlijk al goed / nog minder doseren ga ik nog proberen
Doe geen vloeibaar wasmiddel in het zeepbakje van je wasmachine als je daar voor andere wasbeurten poeder wasmiddel in doet.
Restanten van vloeibaar en poeder wasmiddel in het zeepbakje verdragen elkaar niet en verzoorzaken verstoppingen (rubberachtige klonten) in de afvoer van de zeepbak.
Doe vloeibaar wasmiddel rechtstreeks in de trommel.
Op 2 januari 2024 15:08:05 schreef Bobosje:
Doe geen vloeibaar wasmiddel in het zeepbakje van je wasmachine als je daar voor andere wasbeurten poeder wasmiddel in doet.
Restanten van vloeibaar en poeder wasmiddel in het zeepbakje verdragen elkaar niet en verzoorzaken verstoppingen (rubberachtige klonten) in de afvoer van de zeepbak.
Doe vloeibaar wasmiddel rechtstreeks in de trommel.
dit is een handige tips pagina aan het worden!
thx
EricN
Als je het darmpje in de zijkant moest reinigen dan kun je ook aan die balg. Die kan er makkelijk af aan 1 kant om te kijken of die ook vol prut zit.
Of eventueel alleen (bij uitgeschakelde machine!!!) de bovenplaat verwijderen en met een vlakke hand tussen de bovenzijde van de trommelbehuizing en de onderzijde van de zeepbak door met de vingers de balg onder de zeepbak voorzichtig kneden zodat de prut los komt te zitten en daarna de zeepbak handmatig (met een gevulde maatbeker o.i.d.) met veel water doorspoelen (evt. gelijktijdig de zeepbak met water doorspoelen en de balg onder de zeepbak kneden met de vingers.)
Leg de bovenplaat op de machine en laat de machine met een lege trommel een spoelbeurt doen om de prut uit de trommel te laten spoelen en wegpompen.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
En ook af en toe eens een kookwasje doen op hoge temperatuur om alle vuil eraf te weken, ook dat doet echt wonderen, eventueel met een flinke scheut soda erbij. Neemt ook de muffe geur weg binnen in de wasmachine.
Zonder zeep een kookwasje doen, het aangekoekte vuil en verharde zeepresten lossen dan op. Macine gaat langer mee en je hebt die dure calgon middeltjes helemaal niet nodig.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
De slang vanaf pomp naar ontluchting kan nu verstopt zitten. Dosering van vloeibaar of poeder is max 1 eetlepel!! per wasbeurt max. maar het kan al zijn dat er veel te veel zeepophoping in de gehele machine zit. Paar lege draaien zonder zeep doen op 95 Graden net zo lang totdat er geen schuimvorming meer is in water, dan weer normaal gaan wassen..
Beste allen . een tijdje geprobeerd met minder zeep zoals aangegeven dat werkte even goed.
echter blijf de F63 melding krijgen en was ruikt niet zo fris.
ik durf het eigenlijk niet aan om de machine te openen.
Mocht er iemand in de buurt wonen van Helmond die de machine kan nakijken ook eventueel schokdempers en koolborstels en lagers kan checken hou ik me aanbevolen .(uiteraard tegen betaling) privé bericht is altijd handig.
Op welke temperaturen wordt er gewassen, met welke zeep?
Al kookwas gedaan zoals eerder werd aangehaald?
ja meerdere kookwassen gedraaid op 90 graden zonder iets een keer zonder soda en een keer natuur azijn .
verder gebruik ik waspoeder een eetlepel in het bakjeen of vloeibare wasmiddel ook een eetlepe; in de trommel.
denk dat er verstoppingen zitten inderdaad zoals ook aangegeven.
centrifugeert ook erg slecht
Heb je het filter en filterhuis van de waterpomp (achter het klepje onderaan de voorzijde) al eens losgedraaid en het filter en de binnenzijde van het filterhuis grondig gereinigd?
Misschien dat de pomp functie wordt belemmerd door een verstopt filter(huis).
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Wat ook goed werkt is in de kookwas samen met wat bleek een blokje voor de vaatwas erin, om eens goed te kuisen. Ontvet ook goed, je mag er zelfs twee blokjes in doen met zo een kuip vol water.
Kan de wasmachine het afgepompte water goed kwijt in de afvoerbuis? Is er genoeg of enige ontluchting in de afvoerbuis?