Elektrisch aansluiten lineare actuator (uit oud bankstel) voor wasinstallatie dakraam

Ik zit met het volgende probleem. Ik ben op electronica gebied een redelijke leek zeker op DC gebied.
Ik heb uit mijn oude bankstel die elektrisch verstelbaar was de uitschuif actuator gesloot (2x) incl. de aansturing gecombineerd in de USB oplader in de stoelleuning. Deze actuator ga ik mechanisch ombouwen om een wasinstallatie te maken voor mijn dakraam. Voorsproeien met schoonmaakazijn en daarna afsproeien met regenwater.
Het aansturen van de uitschuiver gebeurde met de 2 knoppen in de leuning van de bank. 1 knop uitschuiven (motortje linksom) 1 knop inschuiven (motortje rechtsom). Dit knoppen verhaal is niet handig op een dak en wil ik via domoticz en een Velleman 201 kaart met de telefoon bedienbaar maken. Zo bedien ik namelijk ook mijn zonneschermen.
Nou komt de vraag: Welke draden moet ik doorverbinden om te kunnen schakelen?
De 2 knoppen (linksom/ rechtsom) moet ik onklaar maken maar volgens mij gebeurt er meer in die knoppen dan alleen onderbreken en verbinden.
Ik hoop dat jullie mij nog begrijpen. Ik ben er wel achter dat van de 4 draden (groen, wit, zwart en geel) wit aarde is en groen permanent 29v. de ene schakelaar verbindt bij indrukken groen met geel en de andere knop bij indrukken groen met zwart. De motor heeft (maar) 2 draden.

Ik hoop dat jullie mij op weg willen helpen.

de ene schakelaar verbindt bij indrukken groen met geel en de andere knop bij indrukken groen met zwart.

De schakelaars kan je dan vervangen door bv een relais en dat kan je dan weer aansturen met domoticz en je velleman kaart. Mischien zit er op de velleman kaart al relais met vrij contacten die je daarvoor kan gebruiken.

De 2 knoppen (linksom/ rechtsom) moet ik onklaar maken maar volgens mij gebeurt er meer in die knoppen dan alleen onderbreken en verbinden.

Volgens jouw moet je enkel zwart met groen of geel met groen verbinden en dat kan je prima doen met een relais.

Er zal ongetwijfeld nog ergens een besturingskast zitten die er nog meer mee doet want een 2 draadmotor heeft meer nodig om vooruit en achteruit te bewegen.

Waar je wel om moet letten is dat zo een lineair actuator erg sterk is en waarschijnlijk sterk genoeg om de scharnieren van je raam of je raam zelf kapot te trekken als dit niet op tijd stopt. Als de actuator niet ver genoeg beweegt dan gebeurt dan niet maar als die langer is dan de bewegingsvrijheid van je raam kan er iets kapot gaan. Dit kan je dan oplossen met eindschakelaars en die zullen denk ook wel op de velleman kaart kunnen worden ingelezen. Maar beter is de eindschakelaar tussen de draden van je relais te zetten dus wat eerst je drukknoppen waren.

Dus groene draad - eindschakelaar - relais contact en dan gele draad.

En let er ook op dat je de actuator maar voor maximaal 2 minuten per keer mag gebruiken en dan 18 minuten nodig heeft om af te koelen.

18 minuten komt van 2 minuten en 10% duty cycle, de overige 90% is dan 9 x 2 minuten = 18 minuten

En let er ook op dat je de actuator maar voor maximaal 2 minuten per keer mag gebruiken en dan 18 minuten nodig heeft om af te koelen.

18 minuten komt van 2 minuten en 10% duty cycle, de overige 90% is dan 9 x 2 minuten = 18 minuten

Precies, en voor de meeste alternatieve toepassingen heb je dan ook weinig aan dit soort actuatoren.

Ik ga morgen wat extra foto’s plaatsen van de totale bedrading . Ik vraag mezelf namelijk af wat ik met de witte draad zou moeten doen. Morgen dus meer gegevens en ook nadere meetresultaten van voltagemeting van de multimeter.
Voor wat betreft de toepassing het volgende.
Het raam is 1000 mm hoog (horizontaal) en 2,50 m breed. De actuator schroefdraad verleng ik tot 1 meter en zal daar dan 20 seconden over doen. Kan ik dus 10x een actie doen en dat is dus 5x heen en weer.
Prima te doen hoor.

De eindcontacten in dit soort actuatoren (twee voedingsdraden) zitten in dat ding zelf, dus schroefdraad verlengen gaat niet zo makkelijk.
Er zitten twee diodes in de voedingsleidingen ik vind even geen schemaatje hoe e.e.a. in elkaar zit maar heb het ooit gepost zal even zoeken.

Gr.F_S

De actuator schroefdraad verleng ik tot 1 meter

Meestal zit daar trapeze draad in. Verlengen daarvoor dat je exact dezelfde vind kan je vergeten. Normaal schroef slijt wel heel erg hard en heeft snel de neiging tot vastlopen.
Ook zal de huidige schroefdraad al goed in de lagers zitten die voor dit doel gemaakt zijn. Doe je dat met je nieuwe draad verkeerd dat loopt het heel erg zwaar.
Maar waarom moet dat verlengt worden, lijk mij gewoon een kwestie van de actuator op de juiste plaats gezien vanaf het scharnier zetten.

Als ik een arm heb van 2 meter en ik zet de actuator op 25cm van het draaipunt dan hoeft de actuator maar 25cm te bewegen om de uiteinde van het arm 2 meter te laten bewegen daar heb ik geen actuator van 2 meter voor nodig.

De eindcontacten in dit soort actuatoren (twee voedingsdraden) zitten in dat ding zelf, dus schroefdraad verlengen gaat niet zo makkelijk.

Dat klopt maar is ook wel goed te doen.

Ik ga morgen wat extra foto’s plaatsen van de totale bedrading . Ik vraag mezelf namelijk af wat ik met de witte draad zou moeten doen.

Daar hoef je helemaal niets mee te doen. JE het toch alles functie die je nodig hebt.
Groen - geel voor open
Groen - zwart voor dicht.
Of andersom meer het je niet nodig.

Die witte draad is denk omdat er ook nog ledjes of lampen onder de knoppen heeft gezeten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

Op 3 januari 2024 22:23:02 schreef F_S:
Er zitten twee diodes in de voedingsleidingen ik vind even geen schemaatje hoe e.e.a. in elkaar zit maar heb het ooit gepost zal even zoeken.

Gr.F_S

De eindcontacten zitten in de rails weggewerkt d.m.v. 2 schakelaartjes. Het "wagentje"dat langs het trapezium schroefdraad rijdt en de actuator uitschuift onderbreekt de stroomkring aan het eind waardoor de stroom wegvalt. Op zich een slim systeem wat ik in mijn situatie ga verlaten en ga regelen met tijd instellingen. bv 20 seconden heen en 20 seconden terug

Het verlengen van het trapeziumdraad TR12 3 doe ik d.m.v. een verlengboer met hetzelfde draad. Vastlassen tegen het losdraaien.

Eerst zelfs het bestaande draadeind iets inkorten en dan een meter eraan om de moer binnen de waterdichte bak te houden.
Het "wagentje" dat langs het draad gaat rijden om de sproeinstallatie te laten bewegen voer ik uit met kunststof moeren met hetzelfde draad om vastvreten te voorkomen. Staal op staal geeft inderdaad nogal wrijving. Draadstang en moeren dik in het machinevet en aangezien dat altijd aan de buitenlucht en weer en wind blootgesteld wordt komt hier een afsluitmanchet omheen die met slangenklemmen vast komt te zitten. Zelf zat ik aan een binnenband van een fiets te denken. Doorknippen en eromheen trekken. E.e.a. zit toch uit het zicht op het dak van m'n uitbouw waar nooit iemand komt.
Ik kan jullie feedback en meedenken enorm waarderen. Dank daarvoor!
Waar het uiteindelijk om gaat is de aansturing: Ik ben weer een heel stuk wijzer maar heb nog wel wat antwoorden nodig. Motortje heeft 2 draden. Ik heb het hele printplaatje los gesoldeerd en heb nu dus 4 losse draden groen, geel, zwart en wit.
Doe ik wit en geel tegen elkaar in combinatie met groen en zwart dan gaat het motortje linksom. Doe ik wit en zwart tegen elkaar in combinatie met geel en groen dan gaat hij rechtsom. Als ik m'n multimeter dan aan het einde aan de 2 draden knoop waar hij mee aan het motortje komt te zitten dan meet in de ene keer 29,3V en de andere combinatie -29,3V. Daar zit het verschil tussen links en rechtsom.
Hoe kan ik dat nou het mooiste schakelen met zo'n relaiskaart

Hier wat foto's van de bedrading incl. trafo.
E.e.a. is bedoelt voor 2 actuators aan te sturen maar er zal er 1 gebruikt gaan worden.

Op zich een slim systeem wat ik in mijn situatie ga verlaten en ga regelen met tijd instellingen. bv 20 seconden heen en 20 seconden terug

Nooit inleveren op veiligheid. De eindschakelaars heb je al en gebruik ze dan ook het is niet iets wat duur is of geld kost.

De label "huisje" op de motor doet vermoeden dat deze enkel voor indoor toepassingen ontworpen is. Zal buiten geen lang leven genieten. Ver gezocht vind ik. Met ultrasoon kan je ook reinigen.

Op 4 januari 2024 18:06:01 schreef jerome:
De label "huisje" op de motor doet vermoeden dat deze enkel voor indoor toepassingen ontworpen is. Zal buiten geen lang leven genieten. Ver gezocht vind ik. Met ultrasoon kan je ook reinigen.

Wat is precies ver gezocht?? Het geheel komt in een kunststof bank te hangen waar geen druppel water bij zal komen.
Ik heb die dingen (2x) toch liggen omdat de bank z'n beste tijd had. Heb je misschien ook een oplossing voor het aansluitschema? Daar heb ik wel behoefte aan namelijk!