Ricatech radio/platenspeler (printplaat/defect component)

Hallo allemaal,

Sinds kort hou ik mij bezig met het repareren van huishoudelijke apparaten. Nu loop ik tegen een defect aan op de printplaat en mijn kennis gaat nog niet zover, vandaar dat ik tot dit forum ben gekomen om hopelijk de juiste hulp te krijgen.

Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te beschrijven: op een gegeven moment ging de radio niet meer aan, af en toe ging het rode lampje (indicatie dat die aanstaat) nog heel even branden maar doofde daarna vrijwel onmiddellijk.

Mijn eerste stap was, mbv een duspol, het controleren van de voeding. Deze test was positief en bereikte de printplaat. Bijgevoegd een tweetal foto's van de printplaat en een foto van de solderingen op de achterzijde. Ik heb ook een foto toegevoegd genaamd bewerkt, de + is getekend op de verbinding die het altijd doet, als ik deze verbind met de solderingen waar de zwarte lijnen naartoe gaan krijg ik altijd 230 v. Echter doet de radio het dan nog niet. Pas als ik de soldering met de + en de soldering die in het rode getekende rondje staat met elkaar verbind en daarna met mijn andere punt van de duspol op één van de solderingen gaat staan waar is zwarte lijnen naartoe gaan gaat de radio pas werken. Ik denk dus dat het belangrijk is dat deze soldering ook gaat dienen als +, maar dat het door een defect component momenteel niet meer gebeurt. Dit geeft namelijk het signaal naar (wellicht een omvormer?) in de radio waarna andere printplaten in gang worden gezet en de radio weer werkt.

Hopelijk heb ik het zo begrijpelijk genoeg uitgelegd, als meer info benodigd is dan hoor ik dat graag. Aangezien ik een beginner ben weet ik niet zeker waar het aan ligt en voor ik allerlei componenten ga bestellen en ga solderen zou ik graag jullie mening willen horen over het eventuele defecte component op deze printplaat.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden. Alvast bedankt!

Van Harte Welkom op Circuits Online, met je eerste post! :)

In dit geval wel duidelijk maar het is gebruikelijk (en zeer gewenst) om het volledige typenr van je apparaat te vermelden, of een foto van het typeplaatje te plaatsen in de eerste post.
Dan hebben andere er ook wat aan als ze een soortgelijk defect hebben.

Je mailadres kan je ook (zonder spam risico) in je profiel zetten het wordt daar grafisch weergegeven. Dat is gemakkelijker als iemand in jouw omgeving je wil helpen.
---
Deze voedings print heeft een zogenaamde trafoloze "condensator" voeding van het type schakelend.
De condensator is hoogstwaarschijnlijk een groot deel van zijn capaciteit verloren door veroudering. Dit wordt ook wel het "senseo-syndroom" genoemd.

Hij werkt wel met de duspol erop, die staat dan "parallel" aan de bruine condensator en zorgt ervoor dat er genoeg stroom loopt voor de schakeling.

Vervang die condensator (154 = 150000pF = 150nF = 0,15µF) eens dan werkt hij vast weer.
Wel liever een X2 type nemen met een 300v AC of hogere werkspanning.

Let op de juiste steekmaat (afstand tussen de aansluitdraden)

Dit is niet de voedingsprint maar waarschijnlijk een schakelprint om de boel in standby the schakelen.

Het effect en het mankement zijn hetzelfde als beschreven; vervangen van de condensator zal waarschijnlijk helpen.

Bedankt voor de snelle antwoorden en tips, zal ik in het vervolg zeker rekening mee houden! Het betreft de Ricatech RMC82; https://www.bol.com/nl/nl/p/ricatech-rmc82-musiccenter-therebel/920000…

Nog wel even een aanvullende vraag...

Ik heb een condensator proberen te zoeken met de specificaties op de condensator die op de afbeelding was toegestuurd. Echter krijg ik dan geen resultaat. In hoeverre kan het afwijken van 0,15µF? Ook heb ik veel meer opties gezien van 275v AC dan hoger, maar dat lijkt me onwenselijk gezien de piekspanningen waar het mee te maken krijgt door netspanning.

Voornamelijk gezocht op Conrad, waarbij de term rastermaat wordt aangegeven ik neem aan dat daarmee steekmaat wordt bedoeld. Ik heb het de steekmaat opgemeten en deze was 10mm, ook dat brengt een extra uitdaging met zich mee, want daar zijn er weinig van (op basis van mijn zoekresultaten dan).

Hopelijk kunnen jullie me nog iets verder helpen in mijn zoektocht naar de juiste condensator.

Alvast bedankt!

Op woensdag 10 januari 2024 13:19:40 schreef B3ginnerhenk:
Bedankt voor de snelle antwoorden en tips, zal ik in het vervolg zeker rekening mee houden! Het betreft de Ricatech RMC82; https://www.bol.com/nl/nl/p/ricatech-rmc82-musiccenter-therebel/920000…

Nog wel even een aanvullende vraag...

Ik heb een condensator proberen te zoeken met de specificaties op de condensator die op de afbeelding was toegestuurd. Echter krijg ik dan geen resultaat. In hoeverre kan het afwijken van 0,15µF? Ook heb ik veel meer opties gezien van 275v AC dan hoger, maar dat lijkt me onwenselijk gezien de piekspanningen waar het mee te maken krijgt door netspanning.

De waarde 0,15µF moet ook echt die zijn, ook liefst een X2 type.
De werkspanning moet minimaal 275v AC zijn maar liefst hoger = langere levensduur.
Het origineel vervangen door een gelijke met een werkspanning van 450v DC of hoger kan ook maar dan is hij over enkele jaren weer aan de beurt.
De reden dat er een 450v "gewone" condensator in zit is dat die goedkoper is en ook de 325v piekspanning aankunnen (maar niet vele jaren)

Je kan een ook een fysiek grotere monteren op zijn kop (vastlijmen) naast de print met wat langere draadjes, als er plek en ruimte voor is.
Doe het wel zorgvuldig, de draadjes van de condensator kan je verlengen en krimpkousjes erover, de netspanning staat erop.

Rastermaat = steekmaat

https://nl.farnell.com/wurth-elektronik/890324023025cs/cap-0-15-f-275v…

Het is gelukt! Nieuwe condensator erop gesoldeerd en werkt weer helemaal prima. Weer wat geleerd :) Bedankt voor de hulp!

Ik haak hier graag even op in, ik zit namelijk met hetzelfde euvel. Zelfde radio, zelfde symptomen, echter heeft bij mij het vervangen van de condensator niet geholpen.

Ik heb de radio grotendeels gerecapped, zonder resultaat. Triac vervangen heeft ook niet geholpen.

Bij het inschakelen komt er spanning over de condensator te staan maar die spanning loopt gelijk weer terug tot 50v. Af en toe na veel aan-uit schakelen wil hij wel werken, spanning over die condensator is dat 180v.

Heb voor de zekerheid zelfs het complete PCBtje doorgesoldeerd en de keramiekjes vervangen, daarna leek hij weer in orde maar na even wachten vervalt hij weer in hetzelfde gedrag. Zodra ik de PCB verwarm start de radio wel goed door, hij is dus blijkbaar gevoelig voor temperatuur, maar waarom dat zo is..?

De radio zelf is in orde, als ik het PCBtje bypass en de trafo rechtstreeks aan de netspanning hang gaat 'ie zonder uitzondering gewoon aan. Ik loop nu een beetje vast merk ik. Iemand die me verder kan helpen?

Op dat start/standby printje zitten 3 elektrolytische condensatoren, zijn deze in orde en indien vervangen door dezelfde capaciteit. Oude versleten condensatoren willen vaak iets beter werken als je ze met de föhn opwarmt .

Die zijn al vervangen..

Ik heb de radio grotendeels gerecapped, zonder resultaat. Triac vervangen heeft ook niet geholpen.

En zo mogelijk andere fouten reintroduced, bv als je onderdelen direct uit China zouden komen via bv Ali of Ebay. Bij elcos komt het dan voor dat de ESR te hoog is, de werkspanning te laag waardoor ze te veel lekken en minder capaciteit dan wat er op staat. Dus nameten met een LCR meter en een lektest doen (alleen als het spul uit China komt, via Mouser, Farnell etc krijg je geen fakes. De triac kan dan iets totaal anders zijn dan er op staat.

Maar als verwarmen werkt dan zit er een rotte soldeerverbinding (bv een uitgerukte via binnen in het PCB door onervarenheid en ongeschikt desoldeer gereedschap. Of het is een slechte elco, die doen het vaak ook weer even als je de boel verwarmd.

Eerst meten, dan vervangen als uit metingen blijkt dat het kapot is.

Vervang door de precies de zelfde onderdelen of door geschikte vervangers. Als leek weet je niet op welke eigenschappen je moet letten. Een keramische condensator heeft hele andere eigenschappen als bv een MKT. Zeker als je er een met een hoog voltco en tempco kiest op een plaats waar dat niet kan/mag. Of een elco met een die de stroom niet kan leveren.

Excuus voor 't late reageren, ben afgelopen week nogal druk geweest. @fred101, ik denk dat je in de veronderstelling bent dat de OP ook van mij is, dat is dus niet het geval.

De componenten die gebruikt zijn, zijn zeker geen Chinese fakes, komen gewoon van Farnell.

Inmiddels heb ik het probleem ook kunnen verhelpen. De Triac die ik eerder had vervangen, bleek niet in orde. Deze opnieuw vervangen en nu werkt de radio weer naar behoren. Zo zie je maar dat ook items van gerenommeerde leveranciers wel eens falen!

Dank voor 't meedenken!

Zeker, onderdelen kunnen altijd falen en dat moeten we nooit vergeten. Alleen uit onbekende bron of onnodig vervangen vergroot die kans natuurlijk wel, vandaar dat er altijd voor gewaarschuwd wordt.

Op vrijdag 2 februari 2024 18:52:46 schreef JeveeHa:
Triac vervangen heeft ook niet geholpen.

Op vrijdag 9 februari 2024 20:28:06 schreef JeveeHa:
Inmiddels heb ik het probleem ook kunnen verhelpen. De Triac die ik eerder had vervangen, bleek niet in orde. Deze opnieuw vervangen en nu werkt de radio weer naar behoren.

Nog nooit een Triac in een radio voeding gezien. Het is vast en zeker een Power (mos)FET. Maar zonder component opdruk blijft het gokken.

We noemen hier op CO de dingen bij de echte naam anders zet het later topic raadplegers op het verkeerde been. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]

Vergeten, eens moet de eerste keer zijn. Op de foto in het begin zit een BT134-600E en dat is een Triac. ;)