Hoi :)

Ik heb een Speedchip 2.0 in eenfiets gezet met een Bosch Active line motor.
Dit heeft 2 jaar lang prima gewerkt, maar nu blijft hij maar ondersteunen tot zo'n 33 km/h. Daarboven moet je helemaal zelf trappen.

Ik kan met de software de snelheidsondersteuning instellen tot 60 km/h, dan nog stopt de ondersteuning bij 33 km/h. Dat hoort dus niet zo.

Heeft iemand dit ook gehad en misschien kunnen oplossen?
ik gebruik de E4Bike software - Speedchip tool V2.

Ik vind 33 km/h best een hoge snelheid. Jij moet de fiets ondersteunen.
Ik kan me voorstellen dat de fiets al eerder denkt dat jij niet genoeg bijdraagt. :)

Ik heb, eerlijk gezegd, de ballen verstand van electrische fietsen. maar vind er dit over:

"Welche Technik steckt im Bosch Active Line Plus?

Der Bosch Active Line Plus bringt eine Leistung von 250 Watt bei einem Drehmoment von maximal 50 Nm. Er unterstützt Sie beim Fahren bis zu einer Geschwindigkeit von 25 km/. Jederzeit optimale Unterstützung wird durch das Bosch Multi-Sensoren-Konzept gewährleistet: Tempo, Trittfrequenz und Trittkraft werden 1000 Mal pro Sekunde gemessen. Die Active Line Plus-Variante ist wie der Active Line Motor kompatibel sowohl mit Ketten- als auch mit Nabenschaltung. Bei einer Nabenschaltung ist optional eine Rücktrittfunktion möglich. Der Motor bietet vier Unterstützungsstufen: ECO, TOUR, SPORT und TURBO. Die Unterstützung reicht dabei von 40 bis hin zu 270 Prozent."

De vraag die bij mij op komt is: hoeveel vermogen vraag je bij 33 km/h?
Dat kan best 250W zijn, meer lijkt hij niet langdurig te kunnen leveren.
Officieel heb je 40% ondersteuning tot 25km/h, ik kan me voorstellen dat hij dat boven die snelheid moet afbouwen (als jij niet hard genoeg meewerkt) om onder 250W te blijven.
Ik meen dat een ouderwetse brommer voor 40km/h 'standaard' een 2pk (=1472W) motor had.

Ik vind 33kmh op een gewone fiets en een gewone weg angstaanjagend snel. (de remmen zijn daar ook niet op berekend)
Het mag trouwens ook niet met ondersteuning (EU regels):

De ondersteuning mag alleen in werking treden wanneer de gebruiker trapt (uitgezonderd opstartondersteuning).
De hulpverlening moet stoppen wanneer de snelheid hoger is dan 25 km/uur

Op zaterdag 13 januari 2024 16:35:15 schreef dalinka:
Ik kan met de software de snelheidsondersteuning instellen tot 60 km/h, dan nog stopt de ondersteuning bij 33 km/h. Dat hoort dus niet zo.

Ik snap niet dat het 2 jaar gewerkt heeft, mss niet harder ingesteld van die 33 km/u?
Volgens de Fietsersbond heb je zo'n 700 W nodig om de 45 km van een speed-pedelec te halen, 500 van de motor en 200 van jezelf. https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-speed-pedelecs/
Omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid zou je bij 60 km/u een motor van 900 W moeten hebben en nog steeds 200 W zelf moeten bijtrappen. Een 250 W-motor kan dat ook wel, maar ik denk dat vóór het eind van de rit de mosfets en/of de motor opgerookt zijn.

Ach, het is heel simpel!

Dit is illegaal.

Dus helpen we hier niet mee.

Volgens de regels van CO.

Ik heb ook een fiets die 32Km/h kan, maar die staat toch echt wel ingesteld op 26 Km/h.

[Bericht gewijzigd door Roches op (28%)]

De hulpverlening moet stoppen wanneer de snelheid hoger is dan 25 km/uur

Bij een ongeluk bedoel je ? ;)

Is een vreemde zin, maar komt zo uit de Europese regelgeving...

Heeft de fiets een update gekregen bij de fietsenmaker?

Ik kan me voorstellen dat de fabrikant ten eerste wat wil doen aan dat geknutsel (zij krijgen immers de garantiegevallen weer op hun brood) en ten tweede is het misschien een verbeterde limiet functie. Bijvoorbeeld op stroom of snelheid van andere componenten)

De chip zal de wielrotatiedata wel verlagen, maar misschien zegt de centrale computer "Als de trapfrequentie boven de 120 komt in de hoogste versnelling dan zoek je het maar uit :D"