Heb hier een TPM20.1ELA chassis van Philips waarvan er geen beeld is. De backlights lichten wel op. Enig idee waar ik moet zoeken? Ergens op de T-con?

Yep, je conclusie is juist!

Nu krijg ik wat lijnen en geflikker. Gewoon T-con vervangen of zijn de kabels slecht?

Kijk inderdaad naar de platte ldvs kabels van moederbord naar tcon en die twee naar het panel. Die zijn soms zo kwetsbaar dat ze al kapotgaan bij twee keer eruit halen en niet goed er inzetten. Maar als er een chinees panel in zit gok ik dat de COF flexkabels/aanhechtingen aan zijkant of onderkant hier het probleem zijn..

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (15%)]

Het is inderdaad een Made in China paneel. Dus eigenlijk einde verhaal.

Nochtans bestaat er een mogelijkheid om een defecte lcd nieuw leven in te blazen...

van je T-Con gaan er twee flatcables naar de printjes van het LCD zelf.
Koppel één kabel af en probeer terug. Indien geen beeld, sluit je die terug aan en koppel je de andere af.
Als het goed is ga je een half beeld hebben bij één van de twee kabels afgekoppeld.

De afgekoppelde kant waarmee je een half beeld hebt is de schuldige en daarmee ga je aan de slag.
Probeer eerst dat maar eens alvorens ik heel die uitleg ga uittikken wat je dan moet doen.
Als je geen (half) beeld weet te krijgen op deze manier is het wellicht toch einde verhaal.

Dat is een goede tip. Ik heb nu inderdaad een halve beeld. En de andere kant is gewoon wit beeld.

Het zoveelste LCD uit de coronaperiode dat de geest geeft dan |:(

De kant die nu wit beeld geeft is dan afgekoppeld en daar zit het probleem.

In principe wordt de beeld info er op de verticale lijnen opgezet, voeding horizontaal. Op één van die voedingslijnen gaat IN het LCD een kortsluiting zitten. Die kortsluiting laat wellicht de T-Con in protectie gaan, of trekt gewoon alle voedingslijnen van die LCD weg. Geen voeding = totaal geen beeld
Als je het nu klaar kan krijgen om die kortgesloten voedingslijn (zijn eigenlijk transistoren in dat LCD die kort liggen) min of meer los te koppelen van de T-Con, kan het zijn dat je op die plek een zwart lijntje gaat zien, of een kleur die iets minder fel is of weet ik het. Maar er zal een volledig beeld zijn. Het is dat of niks...

Het geluk is dat die voedingslijnen bijna rechtstreeks van het LCD over dat LCDprintje naar de T-Con gaan. Ze zitten altijd uiterst links, of uiterst rechts aan de flatcable van de T-Con naar het LCDprintje.

Ik pak in zo'n geval een dun stukje plastic dat ik mee met de flatcable in zijn houder duw. Klein stukje dat maar enkele pinnetjes in die plug isoleert. Uiterst links, of uiterst rechts, dat is proefondervindelijk uit te zoeken.

Op zeker moment ga je een volledig beeld hebben, maar eventueel met horizontale lijnen.
Dan moet je telkens minder en minder pinnetjes isoleren, tot je beeld plots weer weg is.

Dus zo weinig mogelijk pinnetjes isoleren om teneinde een zo goed mogelijk beeld over te houden.

Ik heb er zo al gedaan waar je op kijkafstand niks meer van de fout ziet.

Succes en doe het als je veel tijd hebt, het is zoek en prullewerk.

Ik moet het wellicht niet zeggen dat je elke keer je een handeling doet de tv moet uitschakelen. De chipjes op de flatcables van het LCD kunnen het niet appreciëren dat je kabels loshaalt met ingeschakeld toestel ;)

Heb het geprobeerd. Nu heb ik terug een volledige beeld. Maar het beeld is niet goed. Er zit moire in. Dat had ik ook met het halve beeld. Ik heb voor 3 sec een volledige beeld en voor 3 sec een zwart beeld met verticale lijnen die van links naar rechts lopen. Met het volledige beeld zijn deze lijnen niet te zien. Nu zijn 5 a 6 contacten onderbroken. Inderdaad TV is niet zo oud 2.5 jaar oud.

Je kan maar één ding doen en dat wat meer of minder contacten onderbreken. Eventueel het stukje plastic wat meer naar links of rechts schuiven. Ook dan weer wat groter of kleiner stukje proberen...
Het rotte aan deze situatie: het is proberen en zoeken, geen exacte wetenschap.

Sommige schermen waar je dit truukje mee doet kunnen een perfect half beeld geven, omdat ze toekomen met een voeding aan één kant van het LCD.
Met zo'n grote lukt dat helaas niet, die hebben altijd wel ergens voeding van twee kanten nodig.

Ik zeg maar wat: stel dat transistor op lijn 24 aan de linkerkant in kortsluiting ligt en aan de rechterkant is die onderbroken, dan krijg je het nooit goed.
Heb ik in die schermen wel nog nooit meegemaakt.

Je bent al wel op de goede weg.

Die verticale lijnen kunnen ook plots verdwijnen eens je weer een bepaald contact terug aansluit.

Een heel smal tapeje van 1 mm is soms al meer dan voldoende.