Beste Co'ers,
Het 16A/250VAC verwarmingselement relais van mijn W718 Miele is verkoold. Deze zijn tweedehands te koop, maar die zullen ook ongetwijfeld ingesleten zijn.
Zal het werken met deze industriële Finder power relais 62.82.9.012.0300 met vergelijkbare specs?
Enige twijfelpunten die ik heb:
- Stuurstroom 250mA i.p.v. 180mA.
- Trilbestendigheid? Deze 62 series wordt wel genoemd bij 'Household Appliances' inclusief plaatje van wasmachine in de Finder brochure.
Alvast hartelijk dank!
[Bericht gewijzigd door Jordie op (43%)]
Ja hoor. Dimensies zijn anders, maar dat kan ik wel monteren. Desnoods met epoxylijm aan de originele relaisbehuizing monteren.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ben je zeker dat de originele 180mA neemt? (66ohm). Ik dacht dat het veel minder was.
https://www.vaatwasser.nl/uploads/Issues/61d423bd2ad69IMG_9794.jpg
[Bericht gewijzigd door EricN op (29%)]
Op dinsdag 16 januari 2024 20:59:03 schreef EricN:
Ben je zeker dat de originele 180mA neemt? (66ohm). Ik dacht dat het veel minder was.
67 Ohm gemeten (direct op de spoel met Fluke 287), 180mA berekend (12VDC). Jouw model relais is niet hetzelfde. Ik weet niet of er onderlinge sluiting in mijn spoel is, maar het ziet er netjes uit.
[Bericht gewijzigd door Jordie op (21%)]
Waarschijnlijk had je een rood model relais , als je een tweedehands witte Miele Relais kan krijgen, dan gaat het allemaal goed , ook tweedehands!!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb die relais nog niet stuk gehad, terwijl er machines vlot 25+ jaren mee gedaan hadden. het schakelt dan wel een ohmse last, dat scheelt wel op de levensduur. dit relais haalt ook bijna 33 jaar.
Op dinsdag 16 januari 2024 20:59:03 schreef EricN:
https://www.vaatwasser.nl/uploads/Issues/61d423bd2ad69IMG_9794.jpg
Bedankt voor het meten, Eric! Heb eenzelfde tweedehands exemplaar gekocht en meet ook zo'n 195 ohm. Behuizing opengemaakt, de contactpunten zagen er nog netjes uit.
Gemonteerd en de wasmachine werkt weer naar behoren. Bedankt voor jullie expertise! 
Hieronder nog antwoord op jullie posts. Nieuw tweedehands relais met nette contacten (later nog gereinigd):
Op woensdag 17 januari 2024 18:50:42 schreef testman:
heb die relais nog niet stuk gehad, terwijl er machines vlot 25+ jaren mee gedaan hadden. het schakelt dan wel een ohmse last, dat scheelt wel op de levensduur. dit relais haalt ook bijna 33 jaar.
Deze wasmachine is meer dan 25 jaar oud. De contactpunten waren flink gepit, en weerstandswaarde was ook wat te hoogohmig. De 67 ohm van deze spoel is zoals ik begrijp mogelijkerwijs ook te laag, waardoor relais misschien niet goed wordt bekrachtigd.
Oude relais. Ingesleten contacten op foto minder goed zichtbaar: