Beste,
Ik ben in het bezit van Nostalgische kermis attracties die momenteel werkzaam zijn op een waterbak met zout, Deze mogen nog steeds gebruikt worden.
Nu ben ik met een nieuw project bezig om te restaureren.
En overweeg ik om deze aan te passen en de waterbak te laten vervallen..
Deze Bevat momenteel een AEG 25KW sleepringanker motor met waterbak sturing.
D.M.V. een wormwiel overbrenging op een draaikrans van 2,40 M.
Bij een volle bezetting met eigen gewicht van de constructie, is het rond de 6500 kilo. Een rupsbaan.
Dit heeft vele tientallen jaren prima gefunctioneerd.
Vandaar het gebruik van deze motor van 25kw
Maar nu heb ik een vraag, Om de aansturing te moderniseren.
En de snelheid te regelen met een potentiometer op een besturing paneel..
Bestaat er überhaupt wel een frequentieregelaar die veilig werkt op een oude type sleepringanker motor? ter vervanging van de waterbak en zo ja? , welk merk en type is betrouwbaar en geschikt? Om zo de motor te behouden.
Het gaat om een serieuze 3 fase motor van AEG 25KW, Betreft wel een oude maar het is in goede staat.
Stel dat dit niks word.
Welk type motor zou ter vervanging geschikt zijn en dezelfde vermogen en koppel bied en Die aan de huidige norm voldoet ? dus ook geschikt voor buiten gebruik. en voldoet aan de IP norm.
Je moet op een gegeven moment toch denken wat de mogelijkheden zijn anno 2024. En wat financieel interessant is.
wat zou men mij adviseren?
De besturing word dan ook opnieuw opgemaakt.
Deze moet dan voorzien worden van: startknop / stopknop / noodstop knop en snelheid regelaar (potentiometer). en reactie start knop ( reactie + start voor het inschakelen van de motor)
Over speed beveiliging?
Wat komt er zoal bij kijken?
Zijn er hier mensen die met deze situatie vergelijkbare ervaring hebben of bekend zijn hiermee?
mijn dank is groot om te zien wat er mogelijk is.
huidige motor is antiek 
AEG - (Walter Rolla Du Rosey)
3 fase motor 220/380
50A / 50HZ
25 KW / 1440 U/min / Rotor 310V / 57A (was onduidelijk te lezen)
m.v.g. Marco
Hoi Marco,
je zou natuurlijk eens bij de fabrikant te rade kunnen gaan.
Die doet het nog steeds: https://www.rolladurosey.de/leistungen/
Succes, Toon.
Op donderdag 18 januari 2024 16:16:42 schreef Toon60:
Hoi Marco,je zou natuurlijk eens bij de fabrikant te rade kunnen gaan.
Die doet het nog steeds: https://www.rolladurosey.de/leistungen/Succes, Toon.
Ik zal het eens uitvragen.
Ging er niet meer van uit dat het nog bestond.
60 jaar oud is de motor al zeker.
Op de andere heb ik Baumuller motoren in gebruik.
Bedankt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
motor is ook nagekeken? de lagers zullen na 60 jaar wel geleden hebben, als er niet zelfs nog een vetnippel opzit. dat ben ik ook weleens tegen gekomen..
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op donderdag 18 januari 2024 16:07:54 schreef Marco T:
Maar nu heb ik een vraag, Om de aansturing te moderniseren.
En de snelheid te regelen met een potentiometer op een besturing paneel..Bestaat er überhaupt wel een frequentieregelaar die veilig werkt op een oude type sleepringanker motor? ter vervanging van de waterbak en zo ja? , welk merk en type is betrouwbaar en geschikt? Om zo de motor te behouden.
Het gaat om een serieuze 3 fase motor van AEG 25KW, Betreft wel een oude maar het is in goede staat.
[...]
Als je de sleepringen kortsluit dan kun je in principe "gewoon" een FO gebruiken. Dit heb ik bij een draaimolen bij een vorige werkgever ook gezien. Maar let wel op dat je dan waarschijnlijk op een hele lage frequentie en bijbehorende spanning moet draaien. De draaimolen waar ik het over heb draait op 12Hz.
Maar geen idee of het invloed heeft op je koppel en of je een overbemeten FO nodig hebt.
Op donderdag 18 januari 2024 16:55:37 schreef testman:
motor is ook nagekeken? de lagers zullen na 60 jaar wel geleden hebben,....
Die moeten waarschijnlijk toch vervangen worden door geïsoleerde anders kan het zijn dat het verrassend snel afgelopen is.
Deze Hebben inderdaad nog vetnippels, met messing busjes die je kunt vullen en aandraaien.
De lagers zijn naar mijn menig al wel hoorbaar.
Dus dit was ook wel een ding natuurlijk, van wat ga ik ermee doen..
De attractie is prima onderhouden, alleen de aandrijving heeft even aandacht nodig.
ik Ken een Electro motoren revisie bedrijf in Sprang-capelle nb in uiterste geval.
op een van mijn zweefmolens heb ik nog een 8kw EMG Dord in gebruik uit 1952 op waterbak. werkt uitstekend en laten we nog even zo.
deze is al wel lang in de familie en lagers worden bij ons wel gesmeerd 
testman
de motor is een 220/380V model, dus 380 in ster en 220 in driehoek. om de motor te kunnen gebruiken bij een 400V krachtnet zal de motor op ster moeten staan, kan dat met een FO goed werkbaar gemaakt worden?
Ik kan het niet laten op te merken dat juist de magie van die waterbak voor mij wel charme heeft.. 
Op de jaarlijkse kermis hier draait een micro-reuzenrad er nog altijd mee. Ik begreep daar als kind niets van.
Ik heb zo'n waterbak regeling weleens van dichtbij gezien, in een theater, daar regelden ze de lichtsterkte mee van de spots die op de vloer gericht stonden. Allemaal pre thyristor/triac tijd!
Op donderdag 18 januari 2024 17:23:08 schreef testman:
de motor is een 220/380V model, dus 380 in ster en 220 in driehoek. om de motor te kunnen gebruiken bij een 400V krachtnet zal de motor op ster moeten staan, kan dat met een FO goed werkbaar gemaakt worden?
Hij staat nu inderdaad al in ster. ivm waterbak die snelheid regelt.
werkend op 3 fase / 380V voeding.
Op donderdag 18 januari 2024 17:28:46 schreef Aart:
Ik kan het niet laten op te merken dat juist de magie van die waterbak voor mij wel charme heeft..
Op de jaarlijkse kermis hier draait een micro-reuzenrad er nog altijd mee. Ik begreep daar als kind niets van.
Ja klopt, Dat is een kennis van mij.
Duurzaam systeem 
momenteel op alle 3 mijn molens nog in gebruik.
Alleen die bak is maar een kleintje.
bij ons gaat 50 liter aan de kook bij drukte.
Nu is mijn nieuwe project afkomstig uit Duitsland en heeft TUV en de NVWA eist dat dan alles wat import is, moet voldoen aan de huidige NL richtlijn. Hier hebben we oo TUV met dezelfde NEN norm.
Weerstand bakken zijn onder voorwaarden nog toegestaan.
Maar we moeten ons houden aan de wet en als die voorschrijft dat import attracties moeten voldoen aan de laatste norm, dan moet de waterbak eruit helaas. Het liefste wil ik niet overstappen omdat je zelf de controle hebt over de snelheid, en geleidelijk kan opstarten om het drijfwerk te sparen. daarnaast zijn er diverse relais schakelingen verplicht. Heel gedoe tegenwoordig.
Maar een dampende waterbak blijft wel iets iconisch uiteraard !
mvdk
Golden Member
Ik kan het niet laten op te merken
Mijn idee. Welk probleem moet er opgelost worden? Mag het niet meer van een of andere instantie? Of gaat het om een stukje onderhoud?
Er is eerder hier een topic over dit onderwerp geweest, ook die molen is toen destijds omgebouwd, dacht zelfs een nieuwe motor.
De magie van zo'n draaimolen, zo'n corpulente dame in zo'n kaartverkoophokje, die aan zo'n wc ketting trekt, die ketting loopt over een stuk of wat katrolletjes. En ernaast een daverend, ongedempt aggregaat.
Ach, heb ik daar m'n tinnitus opgedaan...
Edit1: ah sorry, antwoord hierboven.
Edit2: gevonden..
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144917
Op donderdag 18 januari 2024 17:56:33 schreef mvdk:
[...]
Mijn idee. Welk probleem moet er opgelost worden? Mag het niet meer van een of andere instantie? Of gaat het om een stukje onderhoud?
Er is eerder hier een topic over dit onderwerp geweest, ook die molen is toen destijds omgebouwd, dacht zelfs een nieuwe motor.
De magie van zo'n draaimolen, zo'n corpulente dame in zo'n kaartverkoophokje, die aan zo'n wc ketting trekt, die ketting loopt over een stuk of wat katrolletjes. En ernaast een daverend, ongedempt aggregaat.
Ach, heb ik daar m'n tinnitus opgedaan...Edit1: ah sorry, antwoord hierboven.
Edit2: gevonden..
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144917
Haha ja mooi verhaal, Die types bestaan ook helaas.
Gelukkig Ging en Gaat het er bij ons wel fatsoenlijk aan toe.
Wat betreft de Instantie, Ik ben nog in afwachting, maar ik hoor al veel van collega's dat je toch moet vernieuwen.
Vandaar ik zelf alvast informatie wil inwinnen over wat de mogelijkheden zijn om een regelaar en desnoods nieuwe motor te gaan gebruiken.
Belangrijk is dat de koppel constant gelijk blijft en niet gaat reageren. als de snelheid kleinschalig word beïnvloed door de baan.
Een rupsbaan heeft 50cm tot 70cm hoogte verschil, dat speelt ook mee.
Dat is een kwestie van een instelling.
Er zijn verschillende types regelaars, maar als ik weet van welk type nodig is. Kan ik al een beetje voorbereidend informeren.
Waar ik mee bezig ben is een behoorlijke attractie.
rails is in diameter 15m doorsnede en totaal 18m compleet
60 volwassenen per rit toegestaan. Dus er komt wel wat bij kijken.
Vertragingsbak is al 450 kilo , en de motor ook 180 kilo.
het is allemaal hetzelfde idee, maar net slag groter.
Ik heb nog geen persoonlijke ervaring met frequentie besturing, vandaar ik hier eens informeer.
mvg Marco
testman
om een bak water van 50 liter aan de kook te brengen om een motor te kunnen regelen is ook niet groen meer tegenwoordig, al dat waterverbruik 
Op donderdag 18 januari 2024 17:54:25 schreef Marco T:...omdat je zelf de controle hebt over de snelheid, en geleidelijk kan opstarten om het drijfwerk te sparen. daarnaast zijn er diverse relais schakelingen verplicht...
Dat kan met een frequentieregelaar natuurlijk net zo, precies zoals jij het wil. En met een (dubbele) STO kun je wat relais uitsparen.
Een gewone KA motor is een stuk kleiner en veeeeeel goedkoper. Wel altijd een flinke maat groter nemen i.v.m. het enorme startkoppel van je huidige motor.
Ik heb geen ervaring met een sleepringankermotor op een frequentieregelaar, maar ik ken er wel die er wel ervaring mee hebben, ook op de kermis, en die raden het af.
Op donderdag 18 januari 2024 18:50:23 schreef GJ_:
[...]Dat kan met een frequentieregelaar natuurlijk net zo, precies zoals jij het wil. En met een (dubbele) STO kun je wat relais uitsparen.
Een gewone KA motor is een stuk kleiner en veeeeeel goedkoper. Wel altijd een flinke maat groter nemen i.v.m. het enorme startkoppel van je huidige motor.
Ik heb geen ervaring met een sleepringankermotor op een frequentieregelaar, maar ik ken er wel die er wel ervaring mee hebben, ook op de kermis, en die raden het af.
Dank voor de duidelijke info,
Ik zie de sleepring motoren ook steeds minder inderdaad.
Dan kan ik eens gaan informeren.
In Nederweert zit konings bijvoorbeeld.
Kan ik dit eens voorleggen, die doen schijnbaar ook veel op attractie gebied.
Een regelaar die niet te duur is en zou moeten voldoen is bv de Control Techniques Commander 300 serie. Die heeft ruim voldoende mogelijkheden én een dubbele STO ingang (voor noodstop, veilig koppel afschakelen).
De manual in het Nederlands is niet een vertaalde Engelse manual, maar een die hier geschreven is door techneuten. Beter dan de originele en prima om wat in te bladeren als je meer wil weten over de mogelijkheden.
link:
manual C300
Op donderdag 18 januari 2024 19:11:22 schreef GJ_:
Een regelaar die niet te duur is en zou moeten voldoen is bv de Control Techniques Commander 300 serie. Die heeft ruim voldoende mogelijkheden én een dubbele STO ingang (voor noodstop, veilig koppel afschakelen).De manual in het Nederlands is niet een vertaalde Engelse manual, maar een die hier geschreven is door techneuten. Beter dan de originele en prima om wat in te bladeren als je meer wil weten over de mogelijkheden.
link:
manual C300
Dan zal ik me hier eens in gaan verdiepen,
Ben ik alweer een stap geholpen.
En ga even door de manual bladeren, word je altijd wijzer van.
Dank voor de info 
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De opvolger van de waterbak rotoraanzetter was een 3fase weerstandbak met draadgewonden weerstanden die via een kruk of draaiwiel langzaam verdraait werd. er zat een Amère meter op met een rode streep. Met het opdraaien mag de naald niet over de rode streep komen. Later zijn er serie geschakelde werstanden gekomen welke 1voor 1 kortgesloten worden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik wist niet wat een "sleepring anker motor" was. Ik heb even wikipedia gekeken en ik denk dat ik het nu begrijp.
Dat ding heeft "maximale kracht" (en maximaal rendement) als je de rotor gewoon kortsluit.
Voor het testen of je FO gaat werken zou ik dat extern doen. Te beginnen met de waterbak op "max" zetten en gewoon de FO op de UVW van de motor aansluiten.
Dan iets bewerkelijker: kortsluiten van de ankers op het stationaire deel. En eventueel kan je van die sleepcontacten af door het op de rotor zelf te doen.
En voor een "snelle test" (met minimale investering) kan je overwegen om een (veel te) kleine frequentie omvormer de motor te laten aansturen terwijl die onbelast is. (wormwiel loshalen).
Het probleem met een mogelijke omschakeling naar een kooianker motor is het startkoppel.
Een sleepringmotor kan gedurende het aanlopen (en dus gedurende langere tijd) voortdurend een startkoppel leveren van 200 à 250% nominaal koppel.
Door de anker weerstand voortdurend te verlagen, verhoog je de ankerstroom en blijf je (ook al gaat de motor steeds sneller draaien) de 200% startkoppel behouden.
Het energie verlies door de grote slip tijdens het aanlopen wordt voornamelijk opgebrand in warmte in de aanloopweerstand en veel minder in de anker wikkeling.
Indien een kooianker motor (met hetzelfde nominale vermogen als de sleepringmotor) dit startkoppel moet leveren gaat dit enkel lukken op een specifiek toerental en niet (zoals bij een sleepringmotor) over een breed toerental bereik. Dit volgt uit de typische vorm van een koppel toerental curve.
Een van de grote vragen is welk massatraagheidsmoment (J) heeft een beladen rups. Of hoe ga je dit massatraagheidsmoment bepalen ?
J heb je immers nodig om het nodige startkoppel en dus het motorvermogen te kunnen bepalen.
testman
vandaar dat je die sleepring motoren ook tegenkomt in oude personen liften. de moderne hebben een kooiankermotor met FO en vertragingskast. bij oa bouwliften word dan vaker een 230V kooianker motor met een centrifugaal schakelaar met aanloop én bedrijfscondensator gebruikt, anders komt de motor onder vollast niet op gang.
Met SA motoiren heb ik in de theaterorgel wereld ervaring voor de windmachine.
In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw was er niet anders.
Bij de meeste worden de weerstanden met een groot handwiel bediend wat in 6 stappen opgedraaid moet worden.
We hebben er ook een die met een pneumatisch systeem de weerstanden zelf regelt.
Daar zit een soort wijzer in die over contacten loopt en zo de weerstanden zelf schakelt zodra de windmachine druk gaat maken.
Ik weet dat er oa in Engeland en Amerika ook zoutwaterbakken gebruikt zijn ( en misschien nog wel zijn.
Bij een orgel hebben we bij de laatste verhuizing de handgeregelde weerstandenbak ( weerstanden in olie) vervangen door een FO.
Die motor is 8 Pk.
De sleepringen heb ik kortgesloten door de draden van de koolborsteld door te verbinden.
Dan blijft de motor toch origineel en zou ooit weer terug kunnen naar de weerstanden.
Anders is het doorverbinden van de sleepringen door de draden van het anker met draad aan elkaar te solderen nog beter, maar dat is en heel stookproces, die ringen zijn iets van 8 cmd doorsnede en het draad is dik.
Het moet wel stevig vast zitten met 1400 rpm en ook in balans blijven.
Vandaar eerst maar de koolborstels laten zitten, het werkt al weer 10 jaar zo.
Waar je op moet letten is het mogelijke doorslaan van de wikkelingen van de stator.
Die motoren zijn voor 220/380 gemaakt bij 50 Hz.
Het is al een paar keer voorgekomen met die oude motoren na het plaatsen van een FO dat de motor kapot ging na en korte tijd.
Dan is opnieuw wikkelen natuurlijk een optie.
Maar een hele nieuwe KA motor lijkt mij, zoals @GJ ook al zegt, zeker het overwegen waard.