Hallo,

Ik heb twee accu's gemaakt voor mijn electrische scooter(puur omdatbik een groter bereik wilde met mijn scooter.(zit nog een werkende originele accu in)

Het volgende probleem treed op als ik de spanning meet tussen plus en min direct op de accu ,dan meet ik 53volt als ik spanning meet op de plus en de min na de bms(de plus zit direct aan de accu de min loopt via bms) dan meet ik 0,300v.

Het rare is als ik de bms overzet op de andere zelf gemaakte accu dan meet ik 53v en werkt deze ook in de scooter.

De accu's zijn exact het zelfde en de cellen zijn goed .

Iemand enig idee wat er mis gaat .

je hebt toch ook de plus aangesloten op de bms, anders kan deze de celspanning niet meten. dat de min onderbroken word door de bms is bekend, maar doorgaans wil de bms de klemspanning van elke cel hebben. daar zal iets niet kloppen.

Zijn alle BMS balansdraden goed aangesloten?
Als er een los is of slecht contact maakt dan blokkeert de BMS hoogstwaarschijnlijk de uitgangsspanning.

Op zaterdag 20 januari 2024 16:41:23 schreef Alex324:
Het rare is als ik de bms overzet werkt deze ook in de scooter.
De accu's zijn exact het zelfde en de cellen zijn goed .

Die 2 zinnen rijmen niet,
Zo'n ding heeft niks magisch, hetzelfde in, is hetzelfde uit
Zoek de verschillen

Vaak moet je als je een nieuwe accu met nieuwe BMS heb deze eerst even op de lader aansluiten om de BMS te activeren

De bms meet alle cellen apart via de strings , de directe plus moet volgens schema van de bms direct naar stekker voor de aansluiting.

Het rare is op de ene accu werkt hij wel en de andere niet zijn dezelfde accu's .

Op zaterdag 20 januari 2024 16:53:05 schreef DK:
[...]
Die 2 zinnen rijmen niet,
Zo'n ding heeft niks magisch, hetzelfde in, is hetzelfde uit
Zoek de verschillen

Daarom mijn vraag ik weet dat ik iets over het hoofd zie maar wat,soms kan je beter domme vragen stellen i.p.v aan te modderen.

Op zaterdag 20 januari 2024 16:48:45 schreef Bobosje:
Zijn alle BMS balansdraden goed aangesloten?
Als er een los is of slecht contact maakt dan blokkeert de BMS hoogstwaarschijnlijk de uitgangsspanning.

Ik heb ze door gemeten met multimeter en daar geen verschil gemerkt, maar ik ga ze nogmaals nalopen bedankt voor de tip

trek de balance kabel los van de BMS, en zet je meter op de meest negatieve. 0 dus.
en daarna meet je ELK pinnetje en moet je dus telkens 4V omhoog gaan.
4V-8V-12V-.... tot je aan die 53V zit.
ergens zal er ene verdraaid zitten.
bv 4V - 8V - 12V - 20V - 16V - 24V - 28V
er IS een verschil tussen de batterijen, anders zou het wel werken

Nou probleem opgelost, er zaten dode cellen in een rij... het is handig als je van te voren je cellen controleert op slechte, en die 's slechte cellen appart legt...
Had ik ook gedaan alleen toen ik mijn puntlasser ging halen zag vrouwlief de slechte cellen in een doos op de grond ligge e n dacht die zijn vast gevallen..

Ik had al wat reserve cellen en had de slechte ook niet gemarkeerd.

Dom en een leer moment voor de volgende keer.

best gevaarlijk om een mengelmoes van cellen zomaar aan elkaar te knopen en zeker in hoog vermogen toestanden zoals een scooter.

bij nkon kan je betrouwbaar aan goeie cellen geraken en kost er heel weinig.
ik gebruik altijd 21700 cellen in zelfbouw pakketten.
direct 5000mAh en amper groter dan een 18650

3.99€ voor 3.7V 5Ah met 15A ontlaadstroom.
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/21700-20700-size/tenpower-inr2…
2 zulke parallel heb je 10Ah en kan je 30A uithalen. en dat kost je dan 28x 3.99€ of 112€ voor een 51.8V 10Ah accu.
als jouw recyclage cellen bv uit laptops komen, zijn dat cellen met veel capaciteit (3000-3500mAh) maar met lage ontlaadstromen (5A-8A-10A).
als je scooter 1000W is dan trek je 20A op 50V.
als je er dan niet veel parallel hebt, gaan ze niet de stroom kunnen leveren dat nodig is.
heb je er nu 9 in serie die 10A kunnen, en halfweg zit de 10de die maar 5A kan... ellende verzekerd.

Wie zegt dat het een mengelmoes is, ik heb ze tweedwehands van een betrouwbare leverancier. Allemaal zelfde merk en mah , alleen zaten er twee "dode " cellen tussen die ik niet gemarkeerd had en dus weer tussen de goede cellen gekomen.

En zelfs bij nkon kan je dode cellen krijgen..

ik zit al een tijdje in de li-ion wereld, en zie de gekste toestanden passeren waar men powertools batteryen, ebike batterijen en laptop batterijen zomaar door elkaar gooit, en dan verwonderd zijn dat hun tuinhuis afbrand.

ik weet niet wat jij gebouwd hebt, en als er 'dode' in het pack zitten, ga ik van het ergste uit ;-)

ikzelf heb nog nooit dode cellen gehad.
heb je de cellen dan ook gecontrolleerd op capaciteit? want als je dode hebt, kunnen er dan ook halfdode tussen zitten (25-50-75% van hun capaciteit?)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Tot 75 % van de capaciteit is bij mij afgeschreven.
Ik heb een accu pak gemaakt voor een scooter van 48 volt .
Met 2900mah cellen. Alle cellen van het zelfde merk.
En ja alle cellen zijn gecontroleerd voor montage.

Ik stelde hier deze vraag puur omdat ik even op het verkeerde pad kwam omdat ee bms het op de ene accu wel deed en de andere niet.

Ik ben namelijk iemand die iets durft te vragen al weet hij wat hij doet. Want al ben je nog zo ervaren in iets je kan altijd wat leren.