Hallo; Ik heb een travo 220v in 2x 12v uit allebei 6.6Amp nu is het zo ik heb 12v 10Amp nodig kan ik deze 2 spoelen paralel zetten om 12v 10Amp verder te verwerken.

Ja, dat kan. Wel opletten dat beide fasen en nullen aan elkaar zitten.
Gr. Douwe

TraFo wikkelingen kun je parallel zetten als er niet te veel spanningsverschil is tussen de wikkelingen.
En zoals B.D. al aangeeft de fase klopt.

Dat kun je makkelijk genoeg testen door 1 kant van beide windingen aan elkaar te knopen, meet je dan 24V dan heb je de verkeerde en moet je 1 winding omdraaien.

Meet je amper spanning dan kun je ze veilig parallel zetten.

Wil je uiteindelijk naar DC dan kun je beide wikkelingen eerst gelijkrichten en de uitgang van de gelijkrichters parallel zetten.

ik wil inderdaad naar DC ik heb hier voor 2x gelijkrichter type
G1 AC KBPC15-04 volgens mij kan dit.

Op zondag 21 januari 2024 13:45:45 schreef Bertjebuk:
Hallo; Ik heb een Travo Trafo :) 220v in 2x 12v uit allebei 6.6Amp nu is het zo ik heb 12v 10Amp nodig kan ik deze 2 spoelen paralel zetten om 12v 10Amp verder te verwerken.

Dat kan alleen als beide secundaire wikkelingen volledig naar buiten zijn uitgevoerd, 4 aansluitingen!
Als er secundair maar 3 aansluitingen zitten (wiss.  0  wiss.) dan wordt het lastig.

er zitten 6aansluitingen op 2x in 220v en 4x uit 12v. kan ik de afflak elko'16v gebruiken

Reken dat nu zelf eens uit? Hoeveel spanning komt er over de elco of elcos te staan? Tip: bij afwezigheid van belasting zullen de trafowikkelingen meer dan hun nominale spanning leveren. Bovendien zal de trafo, die gemaakt is voor 220V~, hoogstwaarschijnlijk uit 230V~ gaan gevoed worden.

Verder zul je me ook verplichten met wat verzorgde spelling. Paralel is fout, travo is fout, en met (af)flak schiet je helemaal de hoofdvogel af. Lees maar eens na wat FLAK was en misschien nog steeds is.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Op zondag 21 januari 2024 15:26:12 schreef Bertjebuk:
er zitten 6aansluitingen op 2x in 220v en 4x uit 12v. kan ik de afflak elko'16v gebruiken

16V is te weinig, uitgansspanning na gelijkrichten is maal wortel_2.
Neem een 35VDC elco van +/- 10000uF. of tweemaal 4700uF parallel.

Vuistregel is 1000uF per A.

Bedankt allen voor de reactie. :) De spelling is en blijft voor mij een probleem :(

Hé Bertje laat je niet afschrikken door wat spelfoutjes, de een is daar nou eenmaal beter in dan de ander.

Ik krijg dat ook vaak te horen, met de mededeling dat ik dat toch ook op school heb gehad.

Mijn reactie is dan vaak: wat het verschil is tussen statische en dynamische wrijfing? dan blijft t vaak stil. Hebben ze ook allemaal gehad op school.

Lekker blijven typen hier, wij snappen het wel hoor wat je bedoel.

En voordat je op posten drukt even op je gemak je tekst terug lezen. ;-)

Op zondag 21 januari 2024 16:29:40 schreef andre1973:Mijn reactie is dan vaak: wat het verschil is tussen statische en dynamische wrijfing? dan blijft t vaak stil. Hebben ze ook allemaal gehad op school.

De meeste bèta's, de rest gewoon niet. Ik betwijfel of het op het vmbo onderwezen wordt.

Inderdaad, laat je niet te zeer afleiden door spellingsproblemen, zeker nu het best begrijpelijk was wat er gaande was. Wat wil je aansluiten?

Op zondag 21 januari 2024 15:51:57 schreef Lambiek:
16V is te weinig, uitgansspanning na gelijkrichten is maal wortel_2.
Neem een 35VDC elco van +/- 10000uF. of tweemaal 4700uF parallel.

Vuistregel is 1000uF per A.

Met een 12V trafo kan je ook wel 25V elco's gebruiken, scheelt een factor 2 in volume en ook zoiets in kosten. De 1000µF per A regel geeft grofweg 10V rimpel, en dat is wel veel als de gelijkgerichte spanning onder last piekt op 16V. Ik zou hier (afhankelijk van de toepassing) meer overwegen te plaatsen.

Op zondag 21 januari 2024 13:54:01 schreef Sine:
...
Wil je uiteindelijk naar DC dan kun je beide wikkelingen eerst gelijkrichten en de uitgang van de gelijkrichters parallel zetten.

Dat kan onder zware belasting een thermal runaway opleveren van een van de gelijkrichters, waardoor ze uiteindelijk allebei defect raken...

Op de spellingkwestie ga ik ook niet verder in, topicstarter is zich bewust dat er een probleem is, dat is al heel wat. Hopelijk wordt er ook nog gewerkt aan dat probleem...

Over de capaciteit van de elco's: mijn eigen vuistregel is 2200 uF per amp, maar inderdaad hangt het een beetje van de toepassing af. Bemerk wel dat die vraag niet werd gesteld, overigens.

Eigenlijk betreur ik nog het meest de vraag "kan ik elco's van 16V gebruiken?", dat is toch een beetje aan de gemakkelijke kant. Een betere vraag ware nmbm "hoe bepaal ik de werkspanning van de elco's", uit de antwoorden daarop zou heel wat meer te leren vallen. En dat is toch de bedoeling?

Op zondag 21 januari 2024 17:52:12 schreef fatbeard:
[...]
Dat kan onder zware belasting een thermal runaway opleveren van een van de gelijkrichters, waardoor ze uiteindelijk allebei defect raken...

Interessant dat je het zegt, nooit over nagedacht. Het is zeker aan te raden om elke wikkeling apart te zekeren. Gelukkig hebben transformatorwikkelingen (en zekeringen) een zekere weerstand. Een 2x12V/160VA trafo zal een weerstand van ordegrootte 50mΩ per wikkeling hebben uitgaande van een 95% rendement. Dat zou in combinatie met het piekerige karakter van de secundaire stroom ruim genoeg moeten zijn, maar dat is een volledig theoretische redenering. Ik denk dat het geen probleem zal zijn.

Op zondag 21 januari 2024 18:29:22 schreef Kruimel:
Ik denk dat het geen probleem zal zijn.

Eens!

Die thermal runaway krijg je juist als je de kant VOOR de diodes hard parallel zet. Nu werkt de weerstand van je wikkeling in je voordeel.

[...]

Als ieder van de gelijkrichters in staat is om de totaal te leveren stroom aan kan, dan kan dat nooit tot problemen leiden.
Bij dit soort vermogen is bij wijze van spreken iedere waaibomengelijkrichter voldoende ruim bemeten.
Hoogstens kan de warmste wikkeling de meeste stroom gaan voeren. Koper heeft een positieve temperatuurcoëfficiënt en de wikkkelingen zijn redelijk goed thermisch gekoppeld, dus schade aan de wikkelingen door een thermal runaway acht ik heel klein.

Op zondag 21 januari 2024 19:26:06 schreef rew:
[...]Eens!

Die thermal runaway krijg je juist als je de kant VOOR de diodes hard parallel zet. Nu werkt de weerstand van je wikkeling in je voordeel.

Dan staan de twee bruggelijkrichters zuiver parallel. Omdat ieder van de gebruikte gelijkrichter voldoende zwaar is om het gevraagde vermogen te leveren is dit geen probleem.
[Offtopic]

Op zondag 21 januari 2024 16:52:38 schreef pa3gws:
En voordat je op posten drukt even op je gemakt je tekst terug lezen.

;)
wg
De Taalnazi
[/Offtopic]

Als de transfofabrikant niet in Sjakkamakka zit zal de spanning van 2 secundaire wikkelingen zodanig weinig afwijken dat parallel schakelen geen probleem is.
Parallel schakelen van secundaire wikkelingen van 2 transformatoren is wat anders.
Maar als TS 10A afgevlakt beschikbaar wil hebben heeft hij wel een transfo nodig van 16A

Transfo max load.pdf

Op zondag 21 januari 2024 21:01:27 schreef OXO:
Maar als TS 10A afgevlakt beschikbaar wil hebben heeft hij wel een transfo nodig van 16A
[bijlage]

Daar heb je wel gelijk in. Ik zag dat over het hoofd.

Ja - nuja, ik zou zeggen 15 amp of zelfs iets minder, tot daar toe - maar er wordt toch gesteld "ik heb 12V nodig bij 10 amp" en ook nog "kan ik deze 2 spoelen paralel zetten om 12v 10Amp verder te verwerken", dat lees ik als 10 amp direct na de trafo.

[[ off-topic ]]

Als de transfofabrikant niet in Sjakkamakka zit

Sjakkamakka: imaginaire plaats halverwege Jamaica, Shanghai en Malacca. In de zuidelijke Nederlanden een courant equivalent voor "het einde van de beschaving".[[ /off-topic ]]

@hieronder: maakt alweer duidelijk dat de topicstarter niet uitblinkt in duidelijkheid en/of volledigheid. Mooi zo, kunnen we lekker wat gissen en gokken en speculeren...

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]

Op zondag 21 januari 2024 15:26:12 schreef Bertjebuk:

Dat klinkt als een klassieke EREA trafo voor halogeenverlichting. Daar bestaan varianten van met vier 12V aansluitingen, maar die komen van een enkele trafo wikkeling.
Ofwel, daar is niets te parallellen.

Als je zo'n zwarte EREA baksteen hebt loont het zich even na te meten of die aansluitingen niet stiekem allemaal het zelfde zijn.

[...]

Daar heb je de Ri van de wikkelingen voor, bij niet te belachelijke stromen vangen die dat op. Bij twijfel de bruggen thermisch koppelen. Met deze stromen moeten ze toch al op een koelplaat.

[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]

Op zondag 21 januari 2024 21:21:48 schreef Paulinha_B:
[...] Ja - nuja, ik zou zeggen 15 amp of zelfs iets minder, tot daar toe - maar er wordt toch gesteld "ik heb 12V nodig bij 10 amp", dat lees ik als 10 amp direct na de trafo.

Ik ook, maar er staat nergens of er wel of geen afvlakelco direct na de trafo zit. Vandaar dat OXO schrijft: 'als TS 10A afgevlakt beschikbaar wil hebben'

Ja, en als mijn tante een snor en baard had dan was ze mijn oom. Zo kun je bezig blijven.

Op zondag 21 januari 2024 21:21:48 schreef Paulinha_B:
Mooi zo, kunnen we lekker wat gissen en gokken en speculeren...

Ouwe mopperkont ...
ALS het zo'n trafo is dan is het aan de buitenkant niet duidelijk, bij die dingen zitten er vrolijk meerdere 12V aansluitingen op en het is aan opdruk EN trafo niet zichtbaar dat dat geen gescheiden wikkelingen zijn.
Die trafo's zijn namelijk volledig ingegoten.
Dus het was niet meer dan een tip naar de TS voor het geval hij zo'n onduidelijke trafo in handen mocht hebben.

Op zondag 21 januari 2024 21:37:46 schreef Paulinha_B:
Ja, en als mijn tante een snor en baard had dan was ze mijn oom. Zo kun je bezig blijven.

Je kunt ook wat anders leuks gaan doen als je je daaraan stoort, dan val je ons er als bonus ook niet mee lastig ;)