Iemand bekend met onderstaande fenomeen? Betreft een Samsung van 3 jaar oud. Model: qe50q65tasxxn . Lijnen flikkeren steeds over het beeldscherm. Is vorige week begonnen met één lijn en wordt steeds erger.
Wat vindt Samsung er zelf van. Is wellicht nog gevalletje garantie. Ook buiten de 2 jaar mag je dit niet verwachten van een TV.
Ik ben Belg, weet niet of het coulance verhaal hier ook zo speelt.
Alleszins bij Samsung of de leverancier nog niet geluisterd.
Ben een beetje bang dat ze zullen beginnen met bestekkosten etc....
Ik heb ook geen idee wie het service center van Samsung is hier in Belgie
Ronald45
Golden Member
Op dinsdag 30 januari 2024 11:37:52 schreef staafken:
..Ik heb ook geen idee wie het service center van Samsung is hier in Belgie..
Daar hebben we Google voor:
https://www.samsung.com/be/servicecenter/
En
Strepen schuin betekent storing, is het ook op een ander toestel met dezelfde bron?? Bij beeldscherm issues is het of verticaal of horizontaal, nooit diagonaal.
Ik kan alvast eens proberen om het toestel hier bij mij thuis eens te proberen, zit een 500-tal meter verschil op. Hopelijk kan ik hiermee iets uitsluiten.
Vandaag ook naar samsung gebeld. Toestel moet opgestuurd worden, ze komen als coulance max 50% tussen. Kostprijs zou rond de 600 bedragen dus netto nog 300€ + de verzendingskosten als.... ze niets anders vinden waar ze het kunnen op steken.
Het probleem stelt zich met meerdere bronnen. Vandaag gaan ze het toestel op een andere locatie testen. Treed het probleem nog dan rijd de eigenaar direct door naar een winkel op een ander toestel aan te schaffen.
Wat ik me wel nog afvraag? Zou het geen voedingsprobleem kunnen zijn?
Op dinsdag 30 januari 2024 16:35:40 schreef Ronald45:
[...]
Daar hebben we Google voor:https://www.samsung.com/be/servicecenter/
En
Die had ik ook gevonden, maar betreffen de service centers voor de galaxy toestellen, gsm's dus. Voor de tv's had ik niets gevonden, enkel een telefoonnummer. Aan de telefoon waren ze trouwens heel onbeschoft.
Op dinsdag 30 januari 2024 20:29:37 schreef staafken:
Ik kan alvast eens proberen om het toestel hier bij mij thuis eens te proberen, zit een 500-tal meter verschil op. Hopelijk kan ik hiermee iets uitsluiten.
Vandaag ook naar samsung gebeld. Toestel moet opgestuurd worden, ze komen als coulance max 50% tussen. Kostprijs zou rond de 600 bedragen dus netto nog 300€ + de verzendingskosten als.... ze niets anders vinden waar ze het kunnen op steken.
Ik vind het nogal apart, dat iemand aan de telefoon zomaar het bedrag al weet, zonder wat gezien of onderzocht te hebben.
Voor 600 Euro, koop je een nieuw toestel.....
Gelukkig kun je wek kiezen uit meer merken.
Idd,
Ze waren ook nogal bot aan de telefoon. Er werd zelf letterlijk gezegd dat ze niet tussenkwamen als er ergens een kras of iets dergelijks te vinden was op het scherm.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@buzzy: 600 euro is de kostprijs, kennelijk vergoeden ze aan de hand daarvan een reparatie tot 300 euro.
Niet tussenkomen als er mechanische panelschade is, is logisch. Alleen moet die dan wel gerelateerd zijn aan de symptomen. Dat is hier niet evident.
Op woensdag 31 januari 2024 07:16:17 schreef staafken:
Wat ik me wel nog afvraag? Zou het geen voedingsprobleem kunnen zijn?
daar zat ik ook aan te denken , misschien een rotte condensator , of print breuk
Net de eigenaar aan de telefoon gehad (familie), het toestel blijkt op een ander adres dezelfde kuren te hebben.
Echter zou het gaan over horizontale flikkerende lijnen die op de foto die ze me eerst gestuurd hadden niet duidelijk zichtbaar zijn. Een mens vraagt zich af waarom ze hem die foto dan opsturen
)
Dus de vraagstelling is nu: horizontale flikkerende lijnen door het scherm: is dit het scherm zelf, of eerder iets anders?
Ik ga trouwens deze avond de klacht zelf eens gaan bekijken.
Net de tv zelf bekeken, ik koude toestand een 5-tal dode horizontale lijntjes op het scherm welke blijken te vermeerderen naargelang het scherm langer aan staat.
Einde oefening? Scherm defect?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Scherm defect. Ik verwacht dat Samsung het zo gaat draaien dat het je 300 euro gaat kosten. Opzich is hij dat afschrijvingstechnisch nog waard, maar ik kan me goed voorstellen dat je buurman dan liever een nieuwe LG koopt...
Je zou nog kunnen proberen om verbindingen af te plakken op de flatcables, maar ik weet niet of de truuk bij deze symptomen wel opgaat.
De zoveelste Samsung met een kapot LCD dus. Blijft maar duren 
Wat ik me nu afvraag: toen Philips, wat toen al TPV was, met z'n eerste Androids 2015-2016 draken van software afleverde in hun tv's, kon je in geen enkele winkel komen waar men Philips afzeek tot en met. Op bezoek in NL zelfs hoorde je in menig Mediamarkt dat Philips dikke rotzooi was en je dat enkel hoorde te kopen als je persé ambilight wou. Nu was Samsung HET merk.
Van de reeksen die toen verkocht werden heb ik ook altijd m'n bedenkingen gehad ivm software en snel falende NANDs, maar goed, dat was soms nog herstelbaar.
Nu gaat alles al wel eens kapot, maar Philips is vandaag de dag toch pakken beter bezig dan rond 2016.
Komt er nog bij dat Philips toestellen aflevert waar nog schroeven in de rugwand zitten en hun manuals hebben vaak nog gedetailleerde schema's. Ook kan men nog deftig solderen op de printen.
Samsungs zitten heden ten dage in elkaar "geklikt" en hun printen zijn voorzien van een zeggellak. Reparatie wordt zo zéér lastig.
Ik vraag mezelf af waarom Samsung nog steeds overal gepromoot wordt en niet afgezeken zoals Philips in die tijd.
Die 3 sterren jongens hebben toch echt het toppunt van agressieve marketeers in huis dunkt me. 
Ik weet niet of Samsung bovengemiddeld defect gaat, er zijn er massaal veel van verkocht?
Alleszins zuur dat deze tv zo snel defect gegaan is.
Ik heb zelf een LG, voorlopig geen klagen van, maar durf niet te zeggen dat deze 10 jaar gaat meegaan.
Er is nu het goedkopere TCL, ik durf niet zeggen dat dit slechter is. Ik denk dat je gewoon veel geluk moet hebben de dag van vandaag. Dat is het geval bij alle electronica, witgoed en bruingoed.
maartenbakker
Golden Member
Samsung gaat bovengemiddeld defect oftewel ja worden veel verkocht, maar gaan veel defect.. Philips ook..
jerome
Golden Member
Uitzonderingen zijn er altijd. Zo gaat onze CCFL Philips hier naar de 20 jaar zonder open te zijn geweest. Het gebeurd wel eens dat de backlight niet start, maar herstarten lost dat probleem op. Er werd wel eens verteld dat grote multimedia warenhuizen niet dezelfde (lees goedkopere) loten of serie's inkopen, en je bij de plaatselijke handelaar een beter gebouwd en kwalitatiever toestel koopt.
het was in 1996 geloof ik dat Samsung verklaarde "wij willen de NR 1 worden in TV verkoop ". (daar werd toen nog mee gelachen, want de kwaliteit was toen al..)
door prijs en marketing etc zijn ze het toch geworden. blijkbaar valt de consument er toch voor, ondanks alles, en dat het ding na enkele jaren vlekken gaat vertonen etc, ach, koop een nieuwe en het is opgelost..
Ondertussen is het al 1112 jaar geleden dat de laatste plasma van de band liep, dat was de laatste technologie met een lange levensverwachting en de juiste kleurengamut, maar dat werd op dat moment "afgebrand" zou veel verbruiken en inbranden etc.., ook op dit forum.
maartenbakker
Golden Member
Een goed gamut kan opzich wel met LCD. Meestal zit je dan op een LG IPS panel in een professionele monitor. Een goedkope Samsung met VA panel of vergelijkbaar komt inderdaad niet in de buurt. Misschien dat het met QLED een beetje lukt.
Voor een echte professionele grading monitor betaal je alleen wel de prijs van een nieuwe auto, en dan heb je een krappe 32". De TVLogic LUM-310X is een leuke, die heeft een dubbellaags LCD om het contrastprobleem van IPS op te lossen. Zelfs het onderste staartje van de brightness curve wordt gehaald (grafische plot van kalibratieproces). Sony heeft een soortgelijk 32" model dat in dezelfde ordegrootte zit qua prijs en prestatie. Zat dacht ik ook 310 in het typenummer. Zal ook wel een one-time-buy van panels voor de productie van meerdere jaren geweest zijn want ik kan me slecht voorstellen dat LG meer dan een paar batches van die panelen heeft gemaakt.
Panasonic maakte ook uitstekende panels, maar helaas ook niet meer. Ik moet regelmatig monitoren afschrijven omdat er geen panels meer zijn, dan betreft het meestal fysieke schade want opzich leven Panasonic panels best lang 
In 24" maakte LG ooit IPS panelen met een RGB matrix backlight, die waren ook mooi maar helaas niet meer in productie.
Ik realiseer me nu dat jij ook in de branche actief bent dus ook wel het een en ander zal kennen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Op donderdag 1 februari 2024 23:27:17 schreef maartenbakker:
Een goed gamut kan opzich wel met LCD. Meestal zit je dan op een LG IPS panel in een professionele monitor. Een goedkope Samsung met VA panel of vergelijkbaar komt inderdaad niet in de buurt. Misschien dat het met QLED een beetje lukt.
Gamut heeft niks met het paneel te maken, alles met de backlight. Ik heb hier zowel PVA als IPS schermen met 100% AdobeRGB/P3 afdekking. 2 hebben wide-gamut CCFL verlichting, de andere GBr LED, de dure voorloper van QLED (dus groene en blauwe LED met een rode fosfor omdat rode LED's zelf heel lastig zijn te maken in een goede golflengte/helderheid, dit i.t.t. het gebruikelijke blauwe LED met gele fosfor). Rond 2008 was het heel normaal een professionele Eizo/NEC/Dell met CCFL wide gamut en PVA/MVA paneel. Voordeel van die panelen was dat ze eerder dan IPS multiscan ondersteunden: 48/50/60Hz voor de verschillende uitzendnormen. Ik heb zelfs een multiscan wide gamut MVA 27 inch Acer, dat was toen een budgetbak, maar die ziet er nog steeds fantastisch uit, kun je heel strak Blu Rays op kijken zonder judder in wide gamut en met een statisch contrast van 1:1600, iets wat met IPS nog steeds heel lastig is.
Ik heb daar ook TV versies van. Een Sony 46W5500 bijvoorbeeld, ook MVA, 1:3000 statisch contrast, wide gamut CCFL. Die verslaat alles wat nu onder de 500€ te koop is. Met gemak. Ik zei het nog tegen de verkoper die m wegdeed voor 40€. Maar Netflix ingebouwd was belangrijker. En niks dirty screen effect na 14 jaar. Die backlights waren op 60000 uur ontworpen! De IPS Bravias van twee jaar eerder daarentegen, uit de befaamde stuiterballencommercial in San Francisco zijn echter echt niet meer om aan te zien. Die hadden maar 1:800 statisch contrast en enorme IPS glow.