Hallo, ik heb een oude beeldbuis die ik weer in gebruik wil nemen, alleen ik heb erge last van overscan (een deel van het beeld is afgesneden). Ik las online en in handleidingen van vergelijkbare TV's dat ik de code '062596 + menu' moet gebruiken en dat er dan een service-menu verschijnt waarin ik de geometrie kan aanpassen. Dit menu verschijnt maar niet.
De TV beschikt over een HUD voor simpele instellingen en teletext, dus ik weet bijna wel zeker dat er een service mode is. Hoe kan ik deze openen? Ik heb de officiele afstandsbediening al gekocht maar deze helpt ook niet.
Bij voorbaat dank :)

De sequence 062596Menu is pas later ingevoerd. Deze TV is gebouwd op een L6.1E chassis. Daar kom je in de service mode door kortsluiten van pennen 1601 en 1602, vlakbij de microprocessor.

Groeten, Ron.

Bedankt voor het snelle antwoord :)

Ik wil dit wel graag doen, alleen moet ik hiervoor de beeldbuis ontladen als ik de tv open maak, of kan ik heel voorzichtig de pins bridgen (met een schroevendraaier of iets dergelijks)?

Waar heb je de info gevonden over de chassis? Via google is info over mijn model lastig te vinden

EDIT:
ik heb gevonden dat het de handleidingen dus per chassis werken en niet per model. Ik zie nu dat ik het met potentiometers moet doen in de chassis. Is het gevaarlijk om deze zelf aan te passen terwijl de tv aan staat? Anders ga ik wel een andere kopen.

[Bericht gewijzigd door tetristan op (29%)]

Het is gevaarlijk als je gaat zitten klooien met de hoogspanning. Zolang je daar uit de buurt blijft, dus ook niet gaan zitten ontladen ofzo, moet je alleen zorgen dat je bij een spelend toestel geen geleidende delen aanraakt (netspanning in het deel dat netgekoppeld is).

Doorverbinden van de service pins moet vanzelfspreken bij spelend toestel, maar als je andere afregelpunten niet vertrouwt kun je ook het toestel uitzetten, klein beetje aaan het afregelpunt draaien en weer aanzetten.

In de praktijk: gewoon voorzichtig werken. Zorg voor passend geïsoleerd gereedschap.

P.S. Als je ernstig gewond raakt van de hoogspanning van een TV, is dat eerder een slagaderlijke bloeding dan een hartstilstand. Ook genekte beeldbuizen kwamen vroeger wel voor.