Hoi allen,

Ik heb deze radio vandaag voor 2 tientjes op de kop kunnen tikken, radio heeft al een paar jaar niet gespeeld is mij gezegd en heb het dus nog niet aangedurfd om deze direct in het lichtnet te prikken.

Ik heb weinig tot geen ervaring met oude radio's maar ben wel bereid om bij te leren hierover dus heb volgende vragen:

- Hoe kan ik de radio het beste opnieuw opstarten? Zijn hier speciale procedures voor?
- Moeten er eventueel onderdelen preventief vervangen worden? Condensatoren?

Ik heb enkele foto's van het binnenwerk genomen:

Alvast bedankt voor jullie hulp

[Bericht gewijzigd door rvm91 op (19%)]

Als de radio gewoon droog opgeslagen is geweest zet ik 'm meestal gewoon aan, ik heb er 100+ getest en nog nooit een gevaarlijke toestand meegemaakt.
(wel even goed opletten of er rook of vreemde geluiden vrijkomen)

De teercondensatoren (in blauw) vervangen, die zijn kapot of zijn daar nog mee bezig... ;)
Het elco'tje (in rood) is meestal uitgedroogd, ook vervangen.
Bij problemen met de werking kijken of alle buizen gloeien en alle hoogohmige (47k en hoger) composietweerstanden op waarde controleren, verlopen meestal erg.

Bedankt, ik zal deze condensatoren alvast vervangen en het toestel daarna proberen inschakelen.

Zo'n teercondensator is gewoon te vervangen door een modernere condensator type MKT of MKP?
Ik zie daar ook niet meteen een waarde op vermeld staan.

[Bericht gewijzigd door rvm91 op (13%)]

@rvm91: slechts in de marge, want voor het beantwoorden van uw vraag zijn er hier veel betere kandidaten dan ik. Maar ik steek u graag een pluim op uw hoed voor een voortreffelijke vraagstelling, netjes onderbouwd met typenummer en foto's, en in vlekkeloos Nederlands gesteld. Een voorbeeld voor velen, proficiat!

Kan vervangen door een moderne MKx condensator van 2k2 (ik neem meestal een 630v type)
Volgens mij zit er aan de zijkant ergens nog zo'n teerbom...

voor het eerste ingebruik stellen neem je best een serielamp op in het circuit. 40 à 60 watt. dat beperkt de stroom als er wat fout zit en geeft de voedingselco meer kans om te formeren.

De teerdotten gaan er inderdaad best uit, maar met een serielamp kan je even proberen alvorens aan vervangen begint.

De teercondensator op die positie gewoon vervangen. ('t Is geen kwestie of 'ie kapot is/gaat, maar wanneer... :+ )

Inderdaad, teerknollen oftewel papiercondensatoren zijn altijd gaar.

De beste vervanger hangt af van de plek in de schakeling. Aan het net moet er een X2 klasse in. Aan de uitgangstrafo's gebruik je MKP. Voor de rest MKT of MKP. X2 minimaal 275VAC, andere types minimaal de oorspronkelijke DC werkspanning van de teerknol.

Als het toestel langere tijd niet aangestaan heeft, altijd de voedingselco formeren. Een lamp in serie kan, maar is al vrij grofstoffelijk. Philips adviseerde zelf om de elco met een 47k weerstand achter een gelijkrichter te hangen voor een aantal uur. Dus met alle belasting losgenomen.

Leuk, ik heb twee van exact dat type radio's. De eerste hebben mijn ouders gekocht toen ik geboren werd, de ander heb ik een paar jaar geleden uit een container gevist. :P

Ik moet daar nog steeds aan beginnen om te repareren. Een dezer dagen toch maar eens aan beginnen.

Het Nederlands forum voor oude radio's heeft een prima tips en trucs afdeling met ook tips over opstarten. Geput uit jarenlange ervaringen van de deelnemers https://nfor.nl/

Op dinsdag 6 februari 2024 21:20:04 schreef Arco:
('t Is geen kwestie of 'ie kapot is/gaat, maar wanneer... :+ )

Ja, vervangen moet, maar ik vind het niet onverstandig om eerst de radio even te testen, met inachtneming van de hierboven beschreven maatregelen.

reden is oa dat als je eerst gaat vervangen en daarna test en de radio blijkt stil, dan weet je niet of dit al zo was, of je een vergissing gemaakt hebt tijdens het vervangen. (dat is niet abnormaal..)

andere reden is dat als bij een eerste test de radio dood of stil is, je best eerst even uitzoekt wat daarvan de oorzaak is. Als dat iets fundamenteels is, kan het zijn dat het niet meer de moeite loont om nog onderdelen te vervangen..

Van m'n BX310A heeft een defecte teerknol de uitgangstrafo gesloopt. Beetje oppassen dus met testen als die teerknol er nog in zit.

Op woensdag 7 februari 2024 03:38:22 schreef harry64:
Van m'n BX310A heeft een defecte teerknol de uitgangstrafo gesloopt. Beetje oppassen dus met testen als die teerknol er nog in zit.

Yep, vaak zit de teerdot tussen de trafowikkeling (die op HT staat) en de massa. daarom de serielamp en de test geen uren laten duren. Of , voor de ervaringsdeskundige , die teerdot al gewoon losknippen.

Wegknippen is een beetje riskant in dat specifieke geval - hij moet zorgen voor de ontkoppeling van de anode, restjes HF wegwerken. Je wil voorkomen dat de eindbuis gaat staan oscilleren.

Op woensdag 7 februari 2024 09:40:21 schreef Ledlover:
Wegknippen is een beetje riskant in dat specifieke geval - hij moet zorgen voor de ontkoppeling van de anode, restjes HF wegwerken. Je wil voorkomen dat de eindbuis gaat staan oscilleren.

De teerdot is het z.g. Boucherot netwerkje en zorgt voor stabiliteit van de eindtrap. Door de hoge Ri van een pentode zou i.c.m. de uitgangstrafo en luidspreker de freq. karakteristiek oplopen bij hoge frequenties. Je krijgt dan een schel geluid. De EL84 in een radio staat meestal rustig ingesteld en oscilleert niet snel.

Spelen zonder luidspreker (als het draadje afbreekt bijvoorbeeld) is een andere risicosituatie waar die condensator misschien net het verschil maakt tussen heel blijven en opblazen.