Hoi allen,

Ik heb deze radio vandaag voor 2 tientjes op de kop kunnen tikken, radio heeft al een paar jaar niet gespeeld is mij gezegd en heb het dus nog niet aangedurfd om deze direct in het lichtnet te prikken.

Ik heb weinig tot geen ervaring met oude radio's maar ben wel bereid om bij te leren hierover dus heb volgende vragen:

- Hoe kan ik de radio het beste opnieuw opstarten? Zijn hier speciale procedures voor?
- Moeten er eventueel onderdelen preventief vervangen worden? Condensatoren?

Ik heb enkele foto's van het binnenwerk genomen:

Alvast bedankt voor jullie hulp

[Bericht gewijzigd door rvm91 op (19%)]

Als de radio gewoon droog opgeslagen is geweest zet ik 'm meestal gewoon aan, ik heb er 100+ getest en nog nooit een gevaarlijke toestand meegemaakt.
(wel even goed opletten of er rook of vreemde geluiden vrijkomen)

De teercondensatoren (in blauw) vervangen, die zijn kapot of zijn daar nog mee bezig... ;)
Het elco'tje (in rood) is meestal uitgedroogd, ook vervangen.
Bij problemen met de werking kijken of alle buizen gloeien en alle hoogohmige (47k en hoger) composietweerstanden op waarde controleren, verlopen meestal erg.

Bedankt, ik zal deze condensatoren alvast vervangen en het toestel daarna proberen inschakelen.

Zo'n teercondensator is gewoon te vervangen door een modernere condensator type MKT of MKP?
Ik zie daar ook niet meteen een waarde op vermeld staan.

[Bericht gewijzigd door rvm91 op (13%)]

@rvm91: slechts in de marge, want voor het beantwoorden van uw vraag zijn er hier veel betere kandidaten dan ik. Maar ik steek u graag een pluim op uw hoed voor een voortreffelijke vraagstelling, netjes onderbouwd met typenummer en foto's, en in vlekkeloos Nederlands gesteld. Een voorbeeld voor velen, proficiat!

Kan vervangen door een moderne MKx condensator van 2k2 (ik neem meestal een 630v type)
Volgens mij zit er aan de zijkant ergens nog zo'n teerbom...