hallootjes
ik heb een verwarmingselement die niet meer aan gaat.
waar kan de fout zitten.
ik zal er een foto van de printplaat bijvoegen.
alle tips welkom.
wat is het rode onderdeel voor iets? er staan geen waarden op!
mvg JR
De componenten meten.
De veiligheidsweerstand, links met het kruisje er bij, en de bruine X2 condensator zijn eerste verdachte.
Het "rode ding" is waarschijnlijk een varistor die de rest van de schakeling moet beschermen tegen spanningspieken.
Verder valt er zo nog weinig te zeggen over de oorzaak. Meten is weten.
Om te beginnen een waarschuwing: de hele schakeling hang aan het net dus kijk ontzettend uit als je probeert te meten.
Op de foto's zie ik zo geen sporen van mogelijk opgeblazen of defect geraakte componenten. Soldeerverbindingen lijken ook in orde.
Een paar min of meer eenvoudige metingen kun je doen zonder de stekker in het stopcontact.
Is het verwarmingselement nog heel (waarschijnlijk zal het iets in de orde van 20 ohm moeten meten.
Zit de temperatuursensor nog aangesloten. Vermoedelijk een NTC weerstand oid. Je zult dan een weerstand van misschien een paar kilo-ohm moeten meten.
De bruine X2 condensator lijkt me het probleem niet. Die staat over de netspanning maar als hij defect raakt veroorzaakt hij geen kortsluiting.
Verder is het 1 enkele chip die de zaak regelt. Als die defect is wordt het lastig.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
ok dank jullie wel voor de tips even checken dan.klopt onder het koelprofielzit een BTB 16 3 pootjes moeilijk te lezen wat er op staat.
Die BTB16 is een Triac geschikt voor 16Ampere tot 800 Volt.
Is nog gewoon te koop (mocht hij defect zijn) . Google op BTB16.
Thevel
Golden Member
Op donderdag 8 februari 2024 12:15:26 schreef Leo-Bolier:
De bruine X2 condensator lijkt me het probleem niet. Die staat over de netspanning maar als hij defect raakt veroorzaakt hij geen kortsluiting.
Het kan juist wel het probleem zijn, de X2 condensator word hier gebruikt als serie condensator om de elektronica te voeden.
Van de X2 condensator kan na verloop van tijd de capaciteit afnemen waardoor de voedingsspanning te laag wordt (Senseo syndroom)
Vlak bij de groene led zit een diode waar C12 op staat, dit zal een 12V zenerdiode kunnen zijn, je kan even meten of je daar 12V hebt.
Ik zie ook een heel slechte soldering van de X2 condensator, mogelijk ziet jij gewoon los.