Mijn schoonvader besloot ff huis te houden met opruimen en heeft alle oude kabels in de meterkast netjes doorgesneden.. opgeruimd staat netjes...

Echter de telefoonkabel was nog in gebruik, net als de doorlussing naar de schuur.

Nu heb ik door kortsluiten wel de aders naar de schuur kunnen vinden. Echter ik meet geen spanning op de andere kant van de kabel

Complex omdat het een kabel is met 6 lijnen. Ik weet echter dat de verbinding op rood blauw zat....

Maar geen van de combinaties rood blauw lijkt spanning te hebben. Kan het zijn dat er na kortsluiting bijv geen spanning meer opstaat??

Ik weet niet precies hoe telefonie werkt maar volgens mij staat er in rust geen spanning op de lijn. je moet eigenlijk zo'n "vogeltje" hebben van een KPN monteur daarmee zet je een HF wisselspanningkje op de draad en aan de andere kant kun je dat dan detecteren met een piepertje. Je kunt dat ook wel emuleren met batterij en lampje (en een hele lange draad om het circuit te sluiten)

Daar moet in rust toch 48V op staan. Het zal best afgezekerd zijn aan de kant van de KPN. Of in ieder geval beveiligd.

Lijnen waar geen analoog signaal meer over gaat, hebben ook geen lijnspanning. Voor ADSL en VDSL is dat ook niet nodig.

Op vrijdag 9 februari 2024 16:27:15 schreef High met Henk:
Maar geen van de combinaties rood blauw lijkt spanning te hebben. Kan het zijn dat er na kortsluiting bijv geen spanning meer opstaat??

Dat klopt. Sinds dat POTS op jou lijn is uitgezet staat daar geen spanning meer op.

Toen er nog POTS was, ging de spanning er een paar minuten van af voordat ie weer testte of de kortsluiting verdwenen was. Maar daar zou je dus gewoon van meten dat ie er (weer) is, als dat nog aan zou staan.

Sven gesproken en opgelost waarschijnlijk.
Maar even wat info als iemand anders het ooit nodig heeft.

Op een analoge lijn staat ongeveer 60 volt gelijkspanning, die is te meten.
Heb je meerdere lijnen dan er naar toe bellen, dan komt er om de 4 seconden 75 volt wisselspanning bovenop te staan!

Op ISDN was de lijnspanning ong 90 volt, maar ISDN is niet meer helaas.
Op een datalijn ( DSL of VDSL staat geen lijnspanning als het alleen een data lijn is, WEL als de linn samen met ene analoge lijn is opgeleverd en er een splitter tussen zit, maar dat sterft uit omdat er dan voip op het moden komt.

Het is, met alleen data een kwestie van de goede ader gokken en het modem er aan, zodra het modem de carier ziet gaat het sync (of lijn) lampje snel knipperen.
Dan heb je de lijn gevonden.
Intrainen duurt dan even.
Een LF versterkertje er aan met een hoogohmige ingang of serie condensatortje werkt ook, je hoort de ruis van de carier, maar dat vraagt wel wat ervaring om dat te herkennen.

In de kabel is rood-blauw het eerste aderpaar.
Oranje-wit het tweede.
Zitten er meer setjs in( zijn per 4 getwist) dan zit er ook een dun touwtje omheen, en de rode is de eerste set, de blauwe de 2e.

Zoeken van een aderpaar tussen 2 verdelers of kabels doe je inderdaad met een "vogeltje" dat is een zendertje wat een dubbeltoon op de lijn zet.
Zodra je met de zoeker ( draadloos) in de buurt van de juiste aders komt hoor je dat heel hard.
Het is mijn meest gekoesterde stukje gereedschap, ik heb meerdere setjes.
Ook bij het uitzoeken van UTP of elektrakabel is dat een geweldige hulp!

Op vrijdag 9 februari 2024 17:38:41 schreef rew:
[...]Dat klopt. Sinds dat POTS op jou lijn is uitgezet staat daar geen spanning meer op.

Toen er nog POTS was, ging de spanning er een paar minuten van af voordat ie weer testte of de kortsluiting verdwenen was. Maar daar zou je dus gewoon van meten dat ie er (weer) is, als dat nog aan zou staan.

Dat was met name met Alcatel system 12 wat in regio Rotterdam veel in gebruik is/ was.
Daar viel de lijn bij sluiting een tijdje uit.
Heel irritant als je aan het zoeken bent...

Op vrijdag 9 februari 2024 18:06:07 schreef revado:
[...]

Dat was met name met Alcatel system 12 wat in regio Rotterdam veel in gebruik is/ was.
Daar viel de lijn bij sluiting een tijdje uit.
Heel irritant als je aan het zoeken bent...

liften hebben tegenwoordig amper nog een vaste lijn heb ik wel gezien, zit een 4G kaartje in de machinekamer voor de intercom bij storing en klaar. een vaste lijn hebben liggen is duur om eigenlijk nooit te gebruiken.

zo'n tracer heb ik ook 1 bij, soms zit er zoveel storing op kabels die over elkaar in goten liggen dat je de kabel niet kunt vinden, niks als allerhande storende signalen. of er staat nog data op, dan vind je de kabel ook niet terug.

Het werkt weer halve kracht...
Morgen 2e aderpaar zoeken

Op vrijdag 9 februari 2024 18:59:56 schreef testman:
[...]

liften hebben tegenwoordig amper nog een vaste lijn heb ik wel gezien, zit een 4G kaartje in de machinekamer voor de intercom bij storing en klaar. een vaste lijn hebben liggen is duur om eigenlijk nooit te gebruiken.

zo'n tracer heb ik ook 1 bij, soms zit er zoveel storing op kabels die over elkaar in goten liggen dat je de kabel niet kunt vinden, niks als allerhande storende signalen. of er staat nog data op, dan vind je de kabel ook niet terug.

Dat laatste heb ik opgelost door de "zender" op pen 4 en 6 aan te sluiten in plaats van 4 en 5.
Dan gaat het signaal niet via een getwist paar en dan werkt het meestal wel, ook met signaal er op of in een volle goot.
Of de hele switch straalt het signaal af :)
Dan even alle stekertjes kort los trekken van de niet actieve poorten.
Shielded cat kabel is lastiger.

Op vrijdag 9 februari 2024 19:05:16 schreef revado:
[...]

Dan even alle stekertjes kort los trekken van de niet actieve poorten.
Shielded cat kabel is lastiger.

daar heb ik een aparte meter voor, kun je ook kabels achter wanden en in de grond mee vinden.

Op vrijdag 9 februari 2024 17:09:22 schreef Schimanski:
Ik weet niet precies hoe telefonie werkt maar volgens mij staat er in rust geen spanning op de lijn. je moet eigenlijk zo'n "vogeltje" hebben van een KPN monteur daarmee zet je een HF wisselspanningkje op de draad en aan de andere kant kun je dat dan detecteren met een piepertje. Je kunt dat ook wel emuleren met batterij en lampje (en een hele lange draad om het circuit te sluiten)

Zoiets heb ik laatst in de boot gedaan. Liepen 4 draden maar ik wist niet welke waarheen liepen.waarheen. Toen heb ik een DMM in doorpiep mode aan een kant aangesloten en toen de andere aderparen een voor een aan elkaar kortgesloten tot ik de piep hoorde.

Zo vond ik de kabel naar de schuur van de telefonie..

De kabel moet nog 3 maanden, dan mag hij weg (glas ligt er al) echter de meterkast is verplaatst.. deze zit nu middenin de woonkamer..

DSL zou met een scoop te vinden moeten zijn. Is een carrier van 1 a' 2 MHz dacht ik. Ik had ook een keer een verhaal gehoord van iemand die spanningsloos DSL opspoorde met een MG/KG portabel radio.

Dat moet dan ook mogelijk zijn met 1 germaniumdiode + een 2--4kΩ koptelefoon.

De landlijn met een mobieltje bellen dan merk je vanzelf op welke 2 draden signaal staat?

Op zaterdag 10 februari 2024 02:29:58 schreef RAAF12:
De landlijn met een mobieltje bellen dan merk je vanzelf op welke 2 draden signaal staat?

Dan moet je wel telefonie hebben op die landlijn...
Die heb ik niet: intermep only.

Tv is NL ziet app en iedereen heeft een mobieltje bij ons...

Het ISRA punt moest ook weg, maar pas als de glasvezel aangesloten is. Maar dat kan nu al heel snel, echter zat jaar aan KPN vast...

Heel eerlijk: take your losses en laat een KPN monteur komen. Omdat het eigen schuld is betaal je voorrijkosten van €70 euro maar dan wordt wel direct het ISRA ook weer vervangen en netjes aangesloten. Hoewel aan elkaar koppelen met kroonsteentjes/wago's/solderen enzo allemaal best wilt werken, als je het niet juist doet krijg je last van problemen zoals degraded contacts of erger: een bridge tap.

Je hebt het over 'werkt op halve kracht', ik gok dat je dan een Experiabox V10 hebt staan met een Y-kabeltje erin voor pairbonding? Dan moet die tweede lijn opgezocht worden. Met snoeien zal er in de centrale niks uitgeschakeld zijn, op sluiting is de DSLAM wel ontwikkeld. Sterker nog, in de moderne ISRA's zit zelfs een stekkertje achter het klepje om de lijn in sluiting te kunnen zetten voor bepaalde meetresultaten die ze op afstand kunnen zien. Onderweg zal er dus door het snoeien niks kapot gegaan zijn.

En 6 inkomende aderparen? Zitten daar ook aderparen als transparant/zwart, rood/rood, blauw/blauw, geel/geel enzo tussen? Dan zit je op een STAP58 netwerk en dan moet je het normaal gesproken zoeken op transparant/zwart en transparant/wit. Aderparen 5 en 6. Echter als het STAP58-netwerk ooit is uitgelast kan het een warboel zijn en is het maar de vraag welke je nodig gaat hebben. Enige optie die je dan hebt is aansluiten en blijven proberen.

Een nieuw ISRA punt in de nieuwe meterkast aansluiten terwijl HmH het over 3 maanden definitief uitfaseert en KPN binnen een paar jaar ook, lijkt nogal verspillend. Zelfs als het niet zou lukken om het tweede paar te vinden, is het internet meestal nog wel acceptabel zolang goed opgelast (zo kort mogelijk met een krimpkousje om een gesoldeerde las, bijvoorbeeld).

In praktijk blijkt ik pairbonding te hebben. Echter heel eerlijk levert KPN ook een 4G modem mee en daar maak ik gebruik van. Dus de snelheid over koper is al heel traag en slecht. Zonder koper doet de 4G het ook niet.

Dit is dus best goed te doen. Zelfs TV kijken lukt.

Dit houd ik zo nog wel 3 maanden vol..

En zoals gezegd: het ISRA punt zat nu middenin de woonkamer en de kast eromheen was al weggebroken; ding lag al los op de grond en wil hem niet meer aan de muur hebben.

Dus snap heel goed dat mijn schoonvader alles afhakte. Het leek al buiten gebruik te zijn..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (30%)]

Op zaterdag 10 februari 2024 07:34:51 schreef NHendriks:

En 6 inkomende aderparen? Zitten daar ook aderparen als transparant/zwart, rood/rood, blauw/blauw, geel/geel enzo tussen? Dan zit je op een STAP58 netwerk en dan moet je het normaal gesproken zoeken op transparant/zwart en transparant/wit. Aderparen 5 en 6. Echter als het STAP58-netwerk ooit is uitgelast kan het een warboel zijn en is het maar de vraag welke je nodig gaat hebben. Enige optie die je dan hebt is aansluiten en blijven proberen.

Stap 58 zat hoofdzakelijk in flatgebouwen en wooncomplexen, niet in buitengebied.
Bij de oude stap 58 kabels ios blank-zwart ader 1 en blank-wit de 2e, de rest was voor draadomroep en in enkele wijken in Den Haag ook voor centrale antenne voor radio en tv.

TS heeft een 10 voudige invoer ( norm 88 kabel) waarvan 6 anderparen ingelast.

De juiste 4 adertjes zitten weer aan elkaar dankzij en bezoek van Revado gisteren FOOL speed internet is een feit..

In April wordt deze kabel decommissioned, daar hij nu middenin de toekomstige woonkamer ligt.

Dat is ook de reden dat ik KPN niet langs Wilde hebben: het ISRA punt is bij Hun een must.. echter ik had deze al van de muur gehad, omdat de oude meterkast en achterplaat al verwijderd moesten worden ivm verbouwing. Alleen zat er dus een doorlussing naar de schuur waar we nu tijdelijk wonen.