Hallo geachte forum leden,
ik ben via een kringloop aan een Akai cassettedeck gekomen.
Type AKAI GX-M10
Leek mij wel weer eens leuk omdat uit te proberen, tevens een stapeltje
nieuwe cassettebandjes gekocht (die worden ook steeds maar duurder).
En wat getest, speelt prima af de meter slaat ook goed uit.
Nu ook een Akai mic. bij gekocht en werkt ook prima het opnemen,
op de voorkant zit een mic. L en R aansluiting.
Nu wil ik een concert via de laptop opnemen.
Aan de achterkant zit een line IN en een line OUT met tulp
daar tussen in een din aansluiting voor in en dat kan worden geschakeld
met een switch tussen tulp of din (daar heb ik nog geen kabel voor).
Nu doet een probleem voor, Laptop/ telefoon via 3mm jack aangesloten
met kabel en tulp andere kant L en R op de line in recorder geen signaal
en geen geluid uitslag, knoppen allemaal gebruikt ,niets, terwijl het via
de mic-ingang het zelfde opzet en heel hard doorkomt, alleen niet
om aan te horen.
Kast open gemaakt en print bekeken maar zie er goed uit,
wat kan ik nu doen? Graag advies waar zit het fout?
Heb je de laptop al aangesloten op bv. een versterker zodat je zeker weet dat er geluid uit komt voordat je hem op jouw cassettedeck aansluit?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Is het wel de juiste kabel?
DIN heeft aparte pennen voor in- en output: een kabel bedoeld voor weergave werkt niet voor opname...
HERSTEL (niet goed gelezen)
Meest voorkomende oorzaak is een vervuilde schakelaar of plug, op de voet gevolgd door een slechte verbinding.
Als de tulp pluggen op de print zitten zou ik eens kijken naarde soldeerverbindingen aan de onderkant, voor de zekerheid gewoon doorsolderen.
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (52%)]
Op dinsdag 13 februari 2024 07:40:49 schreef WillemV2:
Heb je de laptop al aangesloten op bv. een versterker zodat je zeker weet dat er geluid uit komt voordat je hem op jouw cassettedeck aansluit?
zoals ik schreef, alles via de mic. ingang komt knetterhard door moest echt de volume knop terug draaien.
Op dinsdag 13 februari 2024 08:59:40 schreef fatbeard:
Is het wel de juiste kabel?
DIN heeft aparte pennen voor in- en output: een kabel bedoeld voor weergave werkt niet voor opname...HERSTEL (niet goed gelezen)
Meest voorkomende oorzaak is een vervuilde schakelaar of plug, op de voet gevolgd door een slechte verbinding.
Als de tulp pluggen op de print zitten zou ik eens kijken naarde soldeerverbindingen aan de onderkant, voor de zekerheid gewoon doorsolderen.
Ik zal de print eruit halen en de soldering allemaal bekijken en solderen.
Even tijd voor vrijmaken.
Als je Line-In probeert; dan staat de DIN/LINE schakelaar op LINE en zijn de microfoon pluggen uit het apparaat?
Op dinsdag 13 februari 2024 13:10:41 schreef WillemV2:
Als je Line-In probeert; dan staat de DIN/LINE schakelaar op LINE en zijn de microfoon pluggen uit het apparaat?
Ja die waren er dan uit.
Ik heb de print op diverse plekken wat voorzien van verse soldeer en schakelaars met contactspray schoongemaakt, jammer dat ik geen schema heb om te zien waar de mic. spoor heen gaat en wel werkt terwijl de lijn in niets doet.
Ik heb de Akai nu omgeruild voor een JVC TD-W222 dubbel cassette deck, en ga die eens proberen.