blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik wil weer proberen een middenfrequent versterker te maken op 10.7MHz.
En deze wil ik uitvoeren met de BF198 (nee! geen BF199, dat is een heel ander type transistor)
De BF198 is de nieuwere versie (TO92) van de BF168 BF167 welke in een metalen huisje zat.
Deze twee transistoren zijn speciaal ontworpen voor geregelde televisie middenfrequent versterkers en
wel op de manier dat deze transistoren "minder" gaan versterken als en meer collector stroom door loopt.
Het voordeel is dat er dan minder vervorming optreed bij grotere signaal sterktes en ik heb ze nog voldoende liggen.
Dit is eigenlijk een vervolg op een MF versterker op 10,7MHz die ik ruim 30 jaar geleden heb ontworpen met deze transistoren.
Ik zoek eigenlijk een goede datasheet van de BF168 en/of de BF198 met uitgebreide grafieken.
Ook zou wat schema's van Tv’s welkom zijn waar de middenfrequent versterkers waren uitgevoerd met de BF168 BF167 of de BF198.
Het doel is dus een midden frequent versterker te maken op 10.7MHz en daarvoor zitten twee x-tal filters van KVG die ik ook 30 jaar geleden heb gekocht om naar
de LG, MG en tot 5 a 6 MHz op de korte golf naar AM station te luisteren.
Toen had ik niet de meetapparatuur welke ik nu wel heb staan om het een en ander goed in te stellen.
De mixer wordt/is een SL6440 actieve mixer en ik heb ook al een aantal antenne filter.
Het een en ander zal ik in een topic laten zien hier op CO.
Dus graag had ik wat voorbeeld schakelingen waarbij de BF168 BF167/BF198 gebruikt worden en de volledige datasheet met grafieken.
Dank en groet,
Bram
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Hoi Bram, ik heb hier het Philips data book , Semiconductors and integrated circuits part 3 jan 1978 met 13 pagina's over de BF 198 geen over de 168
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hallo Bram, ik heb de BF198 eerder gezien in philips apparatuur en dan bedoel ik tv's of tuners.
Maar waarom de BF198 specifiek, oke als je daar een vooraadje van heb dan zou ik dat ook doen. Maar de BF494 is ook een populair type op HF, specifiek ontwikkeld voor de MF van tv's op 5,5MHz. En er is ook nog een BF254, iets minder bekend maar ook een HF transistor. De BF199 is meer een VHF type.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Philips geeft de BF337 op als vervanger voor de BF168
https://bms.isjtr.ro/other/Philips/elcoma/Philips_ReplacementGuideForS…
Veel transistors uit die tijd werden al snel vervangen voor epoxy exemplaren. De eerste serie Philips Si LF transistors voor de consumentenmarkt, de metalen BC107-BC108-BC109 serie werd al na een dik jaar vervangen door de plastic BC147-BC148-BC149 en even later aangevuld met de PNP serie BC157-BC158-BC159.
Een goede AGC regeling in de middenfrequent trap was er ook al in de buizentijd, de EF183 in ZW/W TV's was daar voor ontworpen, een variabele mu buis. Maar goed ik dwaal af 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Heren,
Dank weer voor de antwoorden.
De link van bobosje was de info uit een databoek van Philips die ik zocht.
Wat betreft de BF337 die RAAF12 opgeeft als vervanger, daar kan ik weinig van vinden.
Arco, volgens mij zijn de BF168 BF167 en de BF198 de zelfde chip in een andere behuizing daarom refereerde ik hieraan.
Martin V, de BF198 is een speciale transistor, zie mijn eerste post, de BF494 is een "normale" HF transistor en daar zoek ik niet naar wat mijn specifieke gebruik betreft.
Het eerste deel van mijn vraag is nu in voorzien, maar heeft iemand Philips TV schema's waar de BF168 BF167 of de BF198 in de MF trappen is toegepast?
Ik heb al jaren geen toegang meer tot Philips TV Schemas, dit omdat het al een hele tijd buiten mijn werkgebied ligt en
omdat ik geen contact meer heb met oud Collega's die de schema's konden dromen. 
Groet,
Bram
De BF167 werd ook gebruikt in geregelde MF zw/w TV's met gemengde buis/transistor bezetting. Het lichte werk door transistors en het zware werk door buizen. Misschien heb je er wat aan.
https://www.radiomuseum.org/r/philips_format_754_a20t75507a_20.html
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 13 februari 2024 17:46:02 schreef blackdog:
Wat betreft de BF337 die RAAF12 opgeeft als vervanger, daar kan ik weinig van vinden.
BF337 verbaast me een beetje. Dat is een CRT-driver, dus voor RGB eindtrappen.
Even opgezocht, er staat BF173 als vervanger.
@RAAF12: bedankt voor de link, nuttig boekje!
Zal wel een fout zijn in het Philips vergelijkingsboekje. Ze noemen het geen equivalent. Ik vond het ook vreemd maar wou er toch even melding van maken. Die metalen BF337 zal ook al in die ZW/W bak van de link hierboven.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (36%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker
Golden Member
Ah, daar had ik nog niet gezocht. Dat kan natuurlijk ook nog gebeuren. Ik kende beide types niet bewust tot vandaag en vind het leuk om een boekje te zien waar ook echt parameters vergeleken worden.
Het had natuurlijk gekund dat een low power tor precies de goede eigenschappen heeft als je hem op kleine signalen gebruikt. Zo worden types als BC327/BC337 of BC368/BC369 wel gebruikt om audiosignalen te muten.
gezien de leeftijd van het torretje zou het kunnen toegepast zijn in de K9,K11,K12, maar ik heb het nooit opgemerkt, aangezien de MF blikjes zijn getekend als module, zonder schema van het inwendige, maar het loont de moeite daar eens te naar te kijken, als iemand het schema heeft met wat er in de modules zit. Bij jongere chassis werd het MF met IC's uitgevoerd, dus kans dat ie daar nog opduikt is klein. Voorgangers, zoals de K8 gebruiken nog de vroegere serie, dus daar zit ie ook niet in.
https://www.vintage-radio.net/forum/attachment.php?attachmentid=141563…
Hier wordt een tuner beschreven met forward agc.
Daar zit de bf180 in
blackdog
Golden Member
Hi,
Dank weer voor de informatie, ook de gene die me via de e-mail wat documentatie toe stuurde.
En daarmee kom ik ook bij een foutje terrecht, het is niet de BF168 maar de BF167! die vrijwel gelijk is aan de BF198.
Wat info voor de opzet die ik later in een topic laat zien, er komen drie trapjes achter elkaar met een BF198, dat levert ongeveer 70 tot 90dB MF versterking op.
De marge is zo groot omdat ik met een aantal zaken rekening moet houden zoals stabiliteit en de Q van de transformatoren die ik zelf ga wikkelen.
Ik heb deze opzet als eens gebouwd met TOKO spoeltjes voor 10.7 MHz, maar deze heb ik nu niet meer, nu worden het Amidon T50-6 kerntjes waar ik de trafo's mee ga bouwen.
In zal de verwijzing van mij naar de BF168 aanpassen naar BF167.
Groet,
Bram
de BF 167.. das wat anders, die zat oa in de K7, in bijlage.
edit.. bestand te groot, maar je vind hem vast wel op het net.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (35%)]
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hoi Bram, ik ben heel benieuwd hoe jouw MF versterker eruit komt te zien.
Hoe ga je de spoelen precies om de frequentie regelen, met instel trimmers?
Ik heb hier ook een drie traps MF versterker gebouwd op 10,7MHz, hiervoor heb ik MF trafotjes gebruikt die ik toevallig heb. Het zou een VHF ontvanger worden voor de twee meterband, maar ik kon er alleen vliegtuigen mee ontvangen.