Hoihoi, ik heb een kleine generator (2,2 kV) die ik op de huisinstallatie zou willen aansluiten. Ik heb hier geen ervaring mee, maar begrijp dat het in principe via een ATS (zie afbeelding) aangesloten zou kunnen worden in de meterkast. In principe is de generator bedoeld voor de koelkast en een Paar lampen. Persoonlijk lijkt mij dit niet erg veilig als je vergeet de volledige woning uit te schakelen... behalve de koelkast (keuken).
Zijn er ideeen hoe de generator wel veilig gebruikt kan worden?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een schakelaar 40A met wisselcontacten zoals je daar hebt zou kunnen. op 2 en 6 sluit je de voeding van het net op aan, op 4 en 8 de voeding vanuit de generator. bij uitval generator starten en schakelaar omschakelen naar stand 2.
je kunt ook deze schakelaar gebruiken voor een aantal groepen, dus zeg 3 groepen achter generator zetten en de rest niet. dan zie je het licht weer aangaan op de groepen zonder de generator en weet je ook, he de netstroom is weer terug, dus generator kan uit.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik zou zelf een 2,2 kV agregaat nooit op mijn huisinstallatie aan willen sluiten....
Er zijn tal van mogelijkheden.
Het makkelijkste is deze op de totale voeding van de installatie te zetten, en dan zelf goed in de gaten houden wat er wel en niet aangesloten wordt, dat je niet over het vermogen van je aggregaat gaat.
Je mag NOOIT een aggregaat aansluiten op de installatie van de netbeheerder.
Je zult dus een (hoofd)schakelaar moeten hebben met 3 standen, Net - Uit - Aggregaat.
Deze schakelaar moet alle polen omschakelen, bij een 1 fase installatie 2 polig, fase en nul.
De schakelaar MOET dwangmatige kontakten hebben met een dubbele onderbreking.
Meestal is een klein. aggregaat vrij van aarde. (zwevend net)
Je zult de Nul van het aggregaat aan aarde moeten leggen zodat de aardlekschakelaars in huis nog kunnen werken.
Er kunnen specifieke eisen zijn, afhankelijk van toepassing.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en vergeet niet de evt zonnepanelen, die stoken de generator op als die aan blijven staan. denk dat ts een 2,2kVA generator bedoelt, en als dat 2,2 chinese kVA's zijn dan houd maar flink marge op dat vermogen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op dinsdag 13 februari 2024 17:44:41 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Welke eigenschap wordt hiermee aangeduid?
Kontakten die openen met een handel, een nok oid.
Als het kontakt vastgebakken is kun je de schakelaar NIET bedienen, je kunt de knop niet omzetten.
Een “gewone” schakelaar schakelt vaak door een veertje, met een momentkontakt.
Die kun je, als het kontakt vastgebakken is. UIT zetten zonder dat ze uit zijn.
Doorgaans zijn zg NOKKENSCHAKELAARS voorzien van dwangmatig schakelende kontakten.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.
@toeternietoe, hoe zou je dan wel aansluiten als je deze niet op je huisinstallatie wilt aansluiten?
Op een last die 2200v (2,2kV) nodig heeft.
Of via een 2200v naar 230v transformator.
Kilovolts en kilowatts zijn zeer verschillende dingen. De rest is al uitgegaan van een schrijffoutje, maar in de elektronica is een V of een W soms het verschil tussen een huisbrand en een comfortabel verwarmde woning 
@testman ; deze installatie heeft naast de hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars met elk 6 groepen. Wat is dan de exacte plaats van de afgebeelde ATS?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op dinsdag 13 februari 2024 19:10:16 schreef Johanyip:
@toeternietoe, hoe zou je dan wel aansluiten als je deze niet op je huisinstallatie wilt aansluiten?
Je kunt ook verlengsnoeren en haspels door je huis leggen.
Je kunt ook 2 afzonderlijke installaties aanleggen
Je kunt ook een deel (bv 1 groep) van je huis gebruiken.
Dit is de betreffende meterkast, 1 fase. Aangezien ik in oorlogsgebied woon en werk, krijg ik steeds meer aanvragen voor generators en heb daar weinig ervaring mee.
Op dinsdag 13 februari 2024 19:05:13 schreef Toeternietoe:
Kontakten die openen met een handel, een nok oid. [...] Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.
Zeker, dank je wel voor de uitleg!
benleentje
Golden Member
Aangezien ik in oorlogsgebied woon en werk,
Ja dan zo ik het simpel houden generator en klein verdeelbord of kast met stopcontacten en de rest met verlengsnoeren. Ik zou op het verdeelbord ook nog ergens een lamp maken voor wat verlichting
Een 2kVA generator is best weinig en heel veel kan je daar toch al niet op aansluiten. Zeker geen hele woning.