Hoihoi, ik heb een kleine generator (2,2 kV) die ik op de huisinstallatie zou willen aansluiten. Ik heb hier geen ervaring mee, maar begrijp dat het in principe via een ATS (zie afbeelding) aangesloten zou kunnen worden in de meterkast. In principe is de generator bedoeld voor de koelkast en een Paar lampen. Persoonlijk lijkt mij dit niet erg veilig als je vergeet de volledige woning uit te schakelen... behalve de koelkast (keuken).
Zijn er ideeen hoe de generator wel veilig gebruikt kan worden?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een schakelaar 40A met wisselcontacten zoals je daar hebt zou kunnen. op 2 en 6 sluit je de voeding van het net op aan, op 4 en 8 de voeding vanuit de generator. bij uitval generator starten en schakelaar omschakelen naar stand 2.
je kunt ook deze schakelaar gebruiken voor een aantal groepen, dus zeg 3 groepen achter generator zetten en de rest niet. dan zie je het licht weer aangaan op de groepen zonder de generator en weet je ook, he de netstroom is weer terug, dus generator kan uit.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik zou zelf een 2,2 kV agregaat nooit op mijn huisinstallatie aan willen sluiten....
Er zijn tal van mogelijkheden.
Het makkelijkste is deze op de totale voeding van de installatie te zetten, en dan zelf goed in de gaten houden wat er wel en niet aangesloten wordt, dat je niet over het vermogen van je aggregaat gaat.
Je mag NOOIT een aggregaat aansluiten op de installatie van de netbeheerder.
Je zult dus een (hoofd)schakelaar moeten hebben met 3 standen, Net - Uit - Aggregaat.
Deze schakelaar moet alle polen omschakelen, bij een 1 fase installatie 2 polig, fase en nul.
De schakelaar MOET dwangmatige kontakten hebben met een dubbele onderbreking.
Meestal is een klein. aggregaat vrij van aarde. (zwevend net)
Je zult de Nul van het aggregaat aan aarde moeten leggen zodat de aardlekschakelaars in huis nog kunnen werken.