Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
watt is watage? 
Als er bedoeld wordt "vermogen":
* maximum piekvermogen dat is als de conus begint vast te lopen tegen zijn mechanische begrenzingen
* maximum continuvermogen is als de boel te warm begint te worden
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (85%)]
Wat bedoeld TS daar precies mee?
De belastbaarheid van luidsprekers is een vrij complex onderwerp. Er zijn normen voor, kijk bijvoorbeeld eens bij de AES, maar enorm praktisch zijn die niet.
Wat marketing afdelingen publiceren heeft in het algemeen helemaal geen technische achtergrond.
Mijn standpunt is dat met enige aandacht de meeste combinaties van (bas-)luidspreker, behuizing, signaal en versterker naar keuze heel te houden of kapot te krijgen zijn.
Goed ingeregelde processing kan veel schelen. Als het vermogen / max SPL etc. relevant wordt zal het immers nooit om een HiFi toepassing gaan.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dat nr wat op de speaker staat 8A-MS5-602-01 is een "Aiwa" partnr.
Ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt dat met google te zoeken.
Het is zeker niet bekend uit welk type/model luidspreker box hij komt?
Die zijn in de orde van grootte van 30W. Dat is denk ik het antwoord wat je zocht. Echter wat al mijn collegae voor me al aangaven, het is complexe materie.
Veel hangt af van o.a. de behuizing en welke frequentie je speelt. Makkelijk voorbeeld is denk ik een tweeter die je het signaal uit een subwoofer versterker aanbiedt. Je voelt op je sloffen aan dat die vrij snel stuk gaat, ook wanneer je niet de '100W' die op de tweeter staat erin stopt.
Lijkt uit een Aiwa Z-L500 setje te komen.
Pagina 36
https://www.manualslib.com/manual/890340/Aiwa-Z-L500.html?page=36&…
SPKR,W 200
Lijkt mij vrij veel...
Dan zal het niets uithalen , de Philips zaten in 2 Onkyo kasten orginele Onkyo zaten er niet in heb ik ooit 2 e hands overgenomen maar nu zoek ik dus 8 inch 205 mm liefst die Philips wand daar ben ik wel tevreden over , foam rand vervangen begin ik liever niet aan ,
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Volgens een (oude) lijst is die AD80552/W8 vervangen door de AD80662/W8, dat zijn 60Wrms speakers.
Die foam randjes schijnen trouwens maar rond de 8 euro te kosten, en er is vast wel een jijbuis filmpje waarin uit de doeken wordt gedaan hoe je dat moet vervangen; dan heb je ook de voldoening van zelf gerepareerde speakers.