Goede dag,

Vastrecht van 3x80A kost €300 per maand
Vastrecht van 3x25A kost €30 per maand.

We hebben een camping, en dit zijn toch beste kosten de huidige €300 per maand.
Kan en is het toegestaan deze 3x80A te laten vervangen voor 3 aansluitingen van 3x25A?

Dit is maandelijks 3x goedkoper dan een 3x80A

Graag hoor ik van mensen of dit mogenlijk is, en of hetvaker gedaan wordt.

Op een camping heb je maar 3 maanden per jaar echt vermogen nodig, buiten de vakanties zal je mischien al genoeg hebben aan 3x40A.

Bij de gemeente en kadaster twee extra adressen laten aanmaken.
Ben bang dat de kosten daarvan uitstijgen boven die vastrechtkosten.
Tuinders hebben dat wel gedaan, om een extra 2MVA aansluiting aan te vragen een extra adres laten aanmaken. Maar dat ging/gaat om groter geld.

ja dat mag als je ook 3 adressen hebt

maarja dat betekent ook 3x afval, riool, WOZ en alle andere heffingen die bij een adres horen

Volgens mij kun je alleen een extra adres krijgen als daar een pand / bestemming voor is. En zoals boven genoemd komen er dan ineens allerlei belastingen en aanslagen om de hoek.

Camping op eigen aansluiting zou kunnen echter 50 of 63 A voor de camping en 25A voor het huis maakt ook niet veel uit.

Gewoon die extra kosten doorberekenen in de kWh prijs aan je gasten. Daar kan niemand iets lelijks van zeggen. Die kosten heb je. Of je dan nog concurrerend ben? Mjah, mensen zijn al blij als ze érgens kunnen staan..

Op zondag 18 februari 2024 13:02:30 schreef kilzone:
Graag hoor ik van mensen of dit mogenlijk is, en of hetvaker gedaan wordt.

Het idee van deze prijs-structuur is dat de eerste 3x25A een "basisbehoefte" is van je huishouden en derhalve "zo goed als gratis" moet zijn: Je betaalt (bijna) alleen voor de verbruikte kWh.

Voor een bedrijf als een camping darentegen... worden reeele kosten in rekening gebracht voor de aansluiting.

Dus als je wilt kan je proberen de bedoeling van de regels te omzeilen, maar je zult goed een kosten-plaatje afweging moeten maken ivm de niet-directe kosten....

@Mvdk, is dat in NL niet verboden? Als in: zeer lastig gemaakt? Je mag niet zomaar kWh's doorberekenen aan anderen. Dus wat campings doen is: Je betaalt een bedrag per aansluiting per dag, en de campingbaas rekent dan 6A * 230V * 24 * prijs/kWh. uit als dagprijs voor de aansluiting. Gebruik je minder, heeft hij meer winst.

[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]

Terug naar 3 x 25A + 20 panelen van 550Wp. Dan heb je in de zomer genoeg vermogen.

Op zondag 18 februari 2024 13:59:23 schreef Roland van Leusden:
Terug naar 3 x 25A + 20 panelen van 550Wp. Dan heb je in de zomer genoeg vermogen.

Hij heeft 80 plaatsen met elk 16A aansluitingen
3x80A aansluiting
110x 370wp panelen (35MWH jaarbasis)

Maar is beetje van ja, hoeveel volk komt er en wat voor installaties (veel campers of veel tentjes ect.)

2 jaar terug hoogzeizoen had die 50/60 plaatsen bezet.

Hij zegt zelf ik kan wel terug naar 3x40A maar lijkt me vrij risico.

Wat je steeds vaker leest is afschalen naar kleiner aansluiting en accu als buffer ertussen om de hogere vraag van meer dan 3x25A aan te kunnen.

Natuurlijk mag je naar 3x 25Amp, maar je geeft zelf al aan dat je ook wel 3x 40A nodig hebt.

Dus je wilt eigenlijk kets hebben waar je niet voor betalen wil.

Stel hij zou naar 3x40A gaan, en een accupakket om de pieken op te vangen.

Wat is dan aan te raden voor pakket/systeem.

Omvormer systeem is nu van Solaredge

Alles is natuurlijk afhankelijk van verbruik. Als je continue meer verbruikt dan 3x25 dan krijg je je buffer niet volgeladen. Heb je gedetailleerde informatie over gebruik van afgelopen jaren? Dan zou je kunnen gaan rekenen.

Op zondag 18 februari 2024 14:18:46 schreef rudig76:
Wat je steeds vaker leest is afschalen naar kleiner aansluiting en accu als buffer ertussen om de hogere vraag van meer dan 3x25A aan te kunnen.

Mijn ervaring met campings is dat het vaak onderbemeten is. 16 A is zeldzaam, meestal krijg je maar 4 of 6 Ampère en als het druk is zakt de spanning soms tot beneden de 200 Volt.

In Duitsland zijn ze royaler. Vaak gewoon 16A.Een eigen middenspanningstrafo voor de camping zie je ook vaak.

€300 per maand

Dat is 3600€ per jaar

2 jaar terug hoogzeizoen had die 50/60 plaatsen bezet.

Dat is 72€ per plaats per jaar

Op een camping heb je maar 3 maanden per jaar echt vermogen nodig

Dat zijn 90 dagen of 80€ct per dag per plaats

Tja... op een camping zijn dat veel koffies die je minder kunt drinken

Ik heb ooit een camping herinstallatie gedaan ~150 plaatsen. Dat draaide ook op 3x80A die bijna standaard in het rood stonden op hoogtijdagen.

Dat het met enigszins 3x80 goed ging had te maken dat de bekabeling over het hele terrein aan de dunne kant was, ooit begin 70 aangelegd met 4A voor elke tent. Door de te dunne bekabeling daalde de spanning vanzelf als indereen om 20:00 de koffiezetter aan ging zetten.

Echter kwamen er steeds meer mensen met tv en daar kwamen dus problemen mee met 180V.

Nadat het energiebedrijf met de paasdagen 3x moet komen om de zekeringen te vervangen kreeg de beheerder een bief dat hij maatregelen moest nemen op straffe van verhoging voor de volgende keren.

Na onderzoek met een schrijvende meter op een aantal plaatsen een plan gemaakt. De aansluiting moest naar 3x250A alle hoofdbekabeling naar 95mm2
Na aanvraag bij de netbeheerder EDON kwam er een wat apart antwoord, is niet mogelijk! Na wat navraag van mijn werkgever via een achterdeurtje dat de hele bekabeling van EDON zelf aan vervanging toe was / cq een flinke upgrade nodig had.
Na een aantal maanden bleek EDO op zoek te zijn naar een lckatie voor een nieuw transformator gebouwtje. Mijn werkgever met de campingbaas als je slim bent bied je een stukje grond aan een beetje midden/zijkant camping.
Door de locatie van het nieuwe voedingspunt kon de bekabeling dunner en korter worden.

@kilzone
Met Pasen heb je dan een hele dikke accu nodig mocht het ook niet zonnige paas zijn.
50 kwh lijkt mij al te weinig, buiten dat met koude iedereen een straalkachel in de caravan heeft.

Ons forumlid HMH was aan het overwegen om "buiten het seizoen" zijn aansluiting te downgraden naar 25A en weer "upgrade-kosten" te dokken zodra het weer seizoen is. Voor hem zijn de seizoenen precies omgekeerd aan wat voor de camping geldt.

Voor veel accus geldt dat de prijs per kWh capaciteit rond de 1000x inkoop-prijs van de energie is. Als dat ding dan 1000 cycli meegaat, is het niet goedkoper dan gewoon energie inkopen.

De prijzen van accus dalen, de energieprijzen stijgen: Toen ik het laatst nog eens uitrekende was het mogelijk om je accu terug te verdienen. Maar dat hangt dus van de "opslagfactor" voor "een compleet systeem" en dat soort dingen af.

Een tesla powerwall kost bijvoorbeeld ongeveer 10000 euro ($9000 staat er op de tesla site). Met 10kWh (is 13 geloof ik) en 1000 cycli, dan is een kWh uit de accu dus ongeveer 1 euro. Je rendement is zowiezo negatief! Nu zou het kunnen dat het ding langer meegaat dan die 1000x, maar ik zou er niet zomaar op rekenen zonder garanties van de leverancier.

Om zoiets te evalueren moet je de boel even in een spreadsheet zetten en ieder scenario waar je opkomt direct in het spreadsheet opnemen en iedere "extra kostenpost" die je bedenkt ook. Dan een paar weken of een maand laten rusten, je plannings horizon bedenken en dan de bottom-line uit het spreadsheet halen.

Als je elke plek 16A wilt geven dan zul je behoorlijk moeten investeren.

Steeds meer campinggebruikers hebben luxeartikelen die best wat vragen en als dat gelijktijdig gaat dan ga je wel een uitdaging krijgen.

Hoe bemeet je nu de kWh?
Mijn eerste idee zou zijn om de plekken van 6, 10 of 16A te voorzien naar keuze.
6A kost dan bedrag X (of is inclusief), 10 en 16 kosten extra. Dan ga je mensen dwingen om het verbruik wat te nuanceren of ze moeten meebetalen in de investeringen.

Ik zou die 3x80 wel aanhouden. De meerprijs per jaar valt in verhouding mee (dat kun je wel dekken door een paar euro meer te vragen per aansluiting die 16A wenst)

Je net verlagen is leuk, maar dan kun je ook minder terugleveren en moet je dus je panelen ook gaan knijpen.

Daarnaast heb je het woord laadpaal nu nog niet genoemd. Dat is ook een behoefte tegenwoordig.

En als je echt pech hebt en je zou teruggaan en de netproblemen in je gebied worden hoger heb je de kans dat je nieteens kunt gaan upgraden.

Met accu's kun je prima aan peakshaving doen, maar niet rendabel met de capaciteit die je nodig hebt. Als je een koud paas/pinksterweekend hebt en de handel staat vol dan is zo'n accu ook snel leeg..

Op mijn vorige zijn alle plekken ook van meters voorzien, voor kort campeerders was er 5 kwh per dag vrij daarboven was het gelijk 50ct/kwh nu waarschijnlijk 1 euro denk ik.
Die 5 was voor de meeste zat alleen voor de kachelstokers niet.

tja, netbeheerder trapt er niet in om steeds 9 maanden 3x 25A te steken en dan weer 3 maanden 3x80A te steken. je kunt ook 3x 35A steken en een generator plaatsen die pas inschakelt met een sturing die ziet als je hoofdaansluiting boven de 3x 30A uitkomt. pak je de hoofdzekering te laag dan loopt de generator te veel, ook in de avond. de pieken afvlakken is genoeg, rond 16u30 en tegen 20 uur.

vergeet ook niet dat je zonnepanelen wel helpen overdag, maar om 20u niet zo heel veel meer.

groot vermogens aansluitingen zijn flink duurder geworden, vooral een eigen hoogspanning net aansluiting. de verzinkerij in budel stopt omdat die 150KV aansluiting van 400.000 € per jaar naar 25 miljoen € per jaar gaat.

https://nos.nl/artikel/2507559-na-aluminium-stopt-nu-voorlopig-ook-de-…

Gewoonlijk zijn accu systemen niet zo makkelijk terug te verdienen, maar in dit geval kan er dik 3 mille per jaar bespaard worden. Van de besparing kan bijna een Victron 15000VA per jaar gekocht worden. 25kWh accu erbij voor 6000 euro dan heb je in totaal 80A drie fasen tot je beschikking van de besparing aan vaste kosten in 5 jaar.

Per dag zijn er toch zat momenten dat de 3x25A niet gebruikt wordt en de accu bijgeladen kan worden? Laat staan als er zonnepanelen zijn en je ze zelf kunt laden zonder bestraffing door energiemaatschappijen.
Uiteraard is dit een bierviltjes berekening maar waarom zou dit niet uitkunnen? Wat mis ik? De accu wordt in die tijd nooit 6000 keer gecycled, dus ga er van uit dat die de 5 jaar op zijn sloffen haalt.

Hoop dat de links werken.
23kWh random van google geplukt

Victron 15000

Sorry, had eerst een Victron Quattro gepost maar zag toen het iets goedkopere nieuwere model zonder door te hebben dat het geen Quattro (heeft ook nog een generator aansluiting) maar een Multiplus II was. Dus hierbij de Quattro.

Vervanging 3x25A met accu is 15KVA wat weinig gaat eerder richting 40KVA

Hier heb je dan een accu ministens 100kWh nodig.

Optie is om de plaatsen te downgraden naar 10A

Met die accu kun je wel de pieken opvangen, maar je hebt niet voldoende opslagcapaciteit (betaalbaar) om de periode te overbruggen.

De pieken zullen toch behoorlijk zijn en dat keer een uurtje of 4 op een dag vraagt aardig wat...

Laten we zeggen dat je op de piekmomenten met een 3x25 toch snel 20kW tekort komt dan praat je snel over 100kWh aan opslagcapaciteit om dat avondje door te komen.

Downgraden naar 6 of 10A lijkt me een logischere optie (ook om die 3x80 te houden). Als je vervolgens 3-4 euro per nacht vraagt voor een upgrade naar 16A (exc verbruik) gaan mensen bewuster op hun gebruik letten, of krijg je wat extra inkomsten waardoor het netto verschil minder wordt.

Is het netwerk uberhaupt wel geschikt? Veel campings zijn ontworpen voor 4 of 6A, jaren geleden. Die 16A zie je vaak omdat men zonder nadenken over spanningsval gewoon automaten verzwaard zonder na te denken. (en het dus ook niet ongebruikelijk is als je achterop de camping maar 180V hebt)

Met 110 zonnepanelen a 370Wp zit je ook al op zo'n 50A+ per fase. Als het verbruik dus laag is in de zomer moet je nog opletten dat je hoofdzekering niet klapt als gevolg van het terugleveren...

Let op met terugschalen van de zekering.
Met een andere reden...

Tegenwoordig krijgen bedrijven nog maar 3X63A maximaal hoorde ik.
Als je 3X80 Ampere opgeeft krijg je hem misschien wel nooit meer terug.

In de zomer worden zekeringen sowieso heter. Hierdoor gaan ze er sneller uit bij gelijkblijvende stroom.
Mini-airco in de meterkast om van 40 graden naar 15 graden te gaan?
Ik heb ooit eens een verhaal van een tuinder gehoort die een dikke vette ventilator op de meterkast had gezet :)
Hierdoor ging de hoofdzekering er niet meer uit als hij zijn machine gebruikte.

Door het plaatsen van veel zonnepanelen kun je ook een beetje amperes bijvoeden per fase indien de hoofdzekering een stapje terug wordt gezet.
Echter: Op regenachtige dagen en 's nachts is je bijvoeding weinig/nihil.

Misschien is het verstandig om ampere-meters in de voeding te zetten, en dan kijken hoe groot de stromen echt zijn in het hoofdseizoen.
Door een vakman laten installeren uiteraard..

Batterijen blijft een dure aangelegenheid.
Batterijen zijn ook slijtage delen.
Met name indien de batterijen ondergedimensioneerd zijn (om kosten te besparen) slijten ze sneller.

Eigenlijk is een hoofdzekering best goedkoop...
Het energiebedrijf zorg ervoor dat je de volle lijnstromen kunt trekken 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.
In Nederland met een hele hoge betrouwbaarheid.
Het energiebedrijf draagt alle kosten als de stroom uitvalt.

Gaat een van je omvormers kapot moet je zelf de kosten voor vervanging of reparatie betalen.

maximaal 3x63A voor bedrijven welnee, 3x80A is de max op de straatkabel, daarna krijg je een eigen veld van de trafo. ken wel recente gevallen van aanvraag voor 3x630A en ook goedgekeurd en tegen tijd van de aanleg blijkt dat toch niet door te kunnen gaan ivm de beperkingen die in de tussentijd zijn gekomen. dan krijgt zo'n bedrijf 2x 3x80A als voeding. ben onlangs nog in een inkoop station geweest voor 10KV wat nieuw werd gezet, er is nog helemaal niks op dat terrein maar de aanvraag was al ruim van tevoren gedaan omdat je anders dat vermogen niet meer kreeg.

Misschien kan het interessant zijn om eerst te beginnen met een degelijk energiemonitoringysteem op te zetten?

Tegenwoordig heb je daar keuze genoeg in voor niet al teveel centen.