NAD 1000 voorversterker, voeding komt niet op.

Ik heb een NAD 1000 voorversterker op de tafel met een probleem dat simpel lijkt te zijn, maar ik kom er niet uit.

De voeding komt niet op, dat wil zeggen: over C511 meet ik +4,6V en over C512 -2,1 V.

Over R501 en R502 staat wel netjes +/- 30V.
Q501, Q502, Q503 en Q504 uitgesoldeerd en die meten goed.
R601 en D601 beide losgenomen, maakt niet uit.
Alle weerstanden doorgemeten, die meten ook goed. Ik heb de solderingen en de print met een microscoop gecontroleerd, en dat ziet er goed uit. Wat kan er dan nog kapot zijn?

Ik heb de voeding inmiddels "losgehaald" om het meten te vergemakkelijken, maar ik kom er niet uit.

Over R501 en R502 staat wel netjes +/- 30V.

Dan zijn ze stuk, ofwel onderbroken! Er hoort ±4 volt over te staan!
(30volt over een R van 22Ω = 1,36A x 30v = teveel vermogen, oprokende weerstand, en dat kan niet zekeringen zijn 250mA)

De led D502 geeft licht?
Wat meet je over de zener D501 (±22v)?

Zijn deze geel omcirkelde "aardverbindingen" degelijk aanwezig zonder oxide?
(anders is er een zwevende "nul")

[Bericht gewijzigd door vergeten op (12%)]

Dat met die weerstanden heb ik verkeerd uitgedrukt; ik bedoel dat ik aan beide kanten +/- 30V meet, die zijn dus niet kapot. Deze spanningen meet ik dus ook aan de collectoren van Q501 en Q502.

De spanning over de zener is ongeveer 2,2 volt. Oorzaak of gevolg?

De aardverbindingen zijn goed aanwezig. Is 1 printbaan, ik meet daar geen weerstand van betekenis (<0,1 Ohm).
De led brandt.

Check eerst de negatieve voeding, inderdaad beginnende met de zenerdiode.
De positieve wordt geacht een (min of meer) symmetrische tegenhanger te zijn, die kan nooit goed komen als niet eerst de negatieve okee is.

De spanning over de zener is ongeveer 2,2 volt.

Dat hoort dus 22V te zijn.

Overigens vind ik het gedoe rond Q601 nogal link - dat vind ik van alles dat ik niet begrijp :) - als het mij te doen stond, ik begon met die buitenspel te zetten, bv. door tijdelijk D601 los te maken. Alle kans dat het niet veel uitmaakt, toegegeven, maar het maakt het lijstje met mogelijke oorzaken korter.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]

Wat meet je tussen de volgende meetpunten:
A en C =
X en A =
X en B =
X en C =
X en D =
X en G =
X en H =
E en F = 2,2 volt lees ik net dus de zener is defect!

Het probleem is gevonden! Dankzij jullie hulp!

De zener was defect. Ter test een 20V zener erin gedaan (22V heb ik niet), en de spanningen zijn netjes, op de "missende" 2V na dan...

Iedereen die bijgedragen heeft, heel hartelijk dank. Weer wat geleerd :)

Mooi!
Was je nou maar begonnen met de zener te meten :)

Ach ach, ik vind het al mooi dat het opgelost is EN dat we een duidelijke terugmelding krijgen. Wie weet heeft ooit nog iemand er wat aan.

[ later samengevoegde reactie ]

... enne, om die ontbrekende 2 volt toe te voegen kan men bv. ook een groene led in serie zetten met de 20V zener... Een echte 22V is natuurlijk mooier. En als het nu zelfs droogweg 20V blijft, dan zal het ding niet zoveel slechter spelen, hoogstwaarschijnlijk is er geen verschil hoorbaar.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (54%)]

Dat is echt zo ;)

Maar achteraf ben ik altijd wijzer. Op mijn multimeter meet de diode op de diodestand netjes 0,7V, en in de andere richting sper. Meer dan een indicatie is het dus niet....

Op dinsdag 20 februari 2024 18:33:57 schreef Semtexx:
Dat is echt zo ;)

Maar achteraf ben ik altijd wijzer.

Wij ook, het geldt voor iedereen _/-\o_

Op mijn multimeter meet de diode op de diodestand netjes 0,7V, en in de andere richting sper. Meer dan een indicatie is het dus niet....

Jawel hoor als je multimeter met een meetspanning hoger dan 22 volt (in dit geval) zou meten kan je tot die spanning zeners meten. Maar de batterij in je meter heeft een veel lagere spanning.

Een zener checken of hij "zenert" kan je ook doen met een netvoeding op pakweg 30v. (afhankelijk van de zenerspanning)
Zet dan een weerstand van 1kΩ/1watt in serie met de zener en sluit dat aan op de 30 volt. Dan kan je de zenerspanning meten over de zener.

Of een Huntrun Tracker, dan kan je het in de schakeling meten. Voor reparaties is dat een toverdoos!

Zeker, maar wel prijzig voor zo af en toe een paar reparaties waarbij hij nuttig is.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (20%)]

TC-1 multi tester van Eur. 15. Kan ook zeners tot ca. 30V meten. Een Diac dus ook.

28V in mijn geval. De ingebouwde accu is wel een beetje krap kwa capaciteit.

Ik heb zelf de T7 van jOY-it. Die haalt ook net de 28volt.