Op een bord in mijn Philips P2000 zit dit onderdeel. Nou is het een RTC/RS485/Floppy/RAM bord, dus ik vermoed backup-accu voor de RTC.

Het ziet er alleen uit alsof het zwaar over de datum is, bord zelf is netjes.

Dus mijn vraag is: moet ie er af? En wat zet ik er voor in de plaats?

Meten of hij nog goed is. Gezien de leeftijd zal het een 3V6 NiCad zijn. Als ze gaan lekken kan het veel schade aan je PCB veroorzaken. NiCads gaan heel lang mee maar dit is wel erg lang.
Dit zat in een druk calibrator die veel minder oud was.

Op woensdag 21 februari 2024 07:58:47 schreef fred101:
Meten of hij nog goed is. Gezien de leeftijd zal het een 3V6 NiCad zijn. Als ze gaan lekken kan het veel schade aan je PCB veroorzaken. NiCads gaan heel lang mee maar dit is wel erg lang.
Dit zat in een druk calibrator die veel minder oud was.
[bijlage]

Ah, nu zie ik dat het een stapeltje van 3 1,2V cellen is.
Hoe meet ik of ie goed is? Bord is jaar of 15 niet aangeweest, dus ik zal eerst moeten laden denk ik.
Kun je iets adviseren als vervanging? Kan supercap ook?
Ik zie op Ebay deze:
https://www.ebay.nl/itm/285398873122
Zelfde voltage, hoogte, pin-afstand. Alleen iets smaller, dus hws iets minder capaciteit.

Ik zou niet van dat goedkope china spul op m'n printplaat willen.
Conrad heeft Varta cellen. Zoeken op "oplaadbare knoopcellen".

Computers is niet mijn ding. Ik kom ze tegen in andere apparatuur. Je moet even kijken welk geheugen IC er mee op spanning wordt gehouden. Dan in de datasheet de minimum spanning opzoeken. In wat ik tegenkom is het meestal 2V. Het trekt nagenoeg geen stroom maar als je het ding zelden aanzet en hij start ook op zonder accu en kun je hem ook weglaten(dat doet hij als de accu nu leeg zou zijn) meestal houdt het wat set-up data vast en/of tijd/datum. Maar er zijn apparaten die zonder niet willen opstarten.

Meten, gewoon met je multimeter. 3V6 is vol, 0V = leeg. Als je het ding een paar uur aanlaat, dan de computer uit zetten, als een dag later de accu nog vol is dan is hij goed, is hij bijna gelijk weer 0V dan is hij dood. Officieel kan NiMh niet maar ik heb het bij gebrek aan iets anders wel gedaan. Meestal is het "laadcircuit" niet meer dan een weerstandje.

idd geen China crap erin zetten want die gaan gegarandeerd lekken.

Even voor mijn informatie:
Is een 3,6V NiCad accu te vervangen door een 3,7V Li-ion accu? Wel met de benodigde overladings bescheming!

Op woensdag 21 februari 2024 08:50:48 schreef Zonnepaneeltje:

Ik ga nog liever voor goedkoop china spul can Varta.... Varta lekt al in de verpakking!

Op woensdag 21 februari 2024 08:57:37 schreef fred101:
Het trekt nagenoeg geen stroom maar als je het ding zelden aanzet en hij start ook op zonder accu en kun je hem ook weglaten(dat doet hij als de accu nu leeg zou zijn) meestal houdt het wat set-up data vast en/of tijd/datum.

Er is een een of ander HP apparaat uit de jaren zestig waarbij men vertrouwt op: "De accu laat de spanning niet boven de 3.8V komen". Zonder, of met kapotte accu blaas je onmiddelijk een chip op die niet meer te krijgen is. En iedereen die zo'n oud HP ding op de kop tikt probeert eerst: "Zou ie het nog doen?" voordat ze gaan foutzoeken....

Maar goed.... Die shortcut was 20 jaar eerder dan die P2000 waar het hier over gaat.

[Bericht gewijzigd door rew op (54%)]

Gewoon desolderen dus en leeglaten. Ik ken toch geen programma's die RTC gebruiken. Of is dat met floppies wel nodig?
Of is het nog een optie om een 2032 te plaatsen en de oplaadstroom af te koppelen?

Met het kleiner worden van de torren op een chip worden chips van nature ook zuiniger. Dus de kans is groot dat zo'n "gebruik heel weinig" chip uit 1985 VEEL meer gebruikt dan zo'n chipje van tegenwoordig dat het decennia doet op een 2032.

Even opgezocht: MC146818 gebruikt 50 µA, de MCP79412 gebruikt ongeveer 1 µA.

Op woensdag 21 februari 2024 08:50:48 schreef Zonnepaneeltje:

Varta lekte ook altijd als een gek na een aantal jaar.

EDIT wat rew al schreef dus ;)

Iemand nog een tip wat ik er dan wél veilig in kan zetten?

ik heb destijds in mijn 386 dat onboard batterijtje vervangen, en batterijhouder aan gesoldeerd.
https://media.s-bol.com/R5lJjqBOZ9zz/G5v9NX0/550x657.jpg

ik stak er dan 3 of 4x AA NiCd batterijen in die met velcro op de computerkast was gemonteerd

nu erover denkend... die pc staan in mijn kelder, met waarschijnlijk nog altijd die nicd erin, ben eens benieuwd hoe kapot ze echt zijn nu. vermoedelijk zijn die veren van de houder ook vergaan

3xAAA past niet. Graag op zelfde plek met ongeveer zelfde volume. Ik wissel wel eens borden in de P2000, en dan heb ik graag alles in een, geen losslingerende aanhangsels.

Ziet er een beetje uit als 3 cellen van een 9V block, er zijn ook oplaadbare 9V blocks.

Zijn nog gewoon te koop, alleen de goede footprint uitzoeken.
De nieuwe wel regelmatig laden, anders is 'ie ook na een paar jaar kapot...
https://nl.rs-online.com/web/p/button-rechargeable-batteries/3052751

Op woensdag 21 februari 2024 13:26:37 schreef Arco:
Zijn nog gewoon te koop, alleen de goede footprint uitzoeken.
De nieuwe wel regelmatig laden, anders is 'ie ook na een paar jaar kapot...
https://nl.rs-online.com/web/p/button-rechargeable-batteries/3052751

Iemand anders hier raadt Varta af.... Ik probeer eerst wel even zonder.

Zijn er van tientallen merken, dus keus genoeg...
Als de batterij regelmatig 'leeg wordt getrokken' (en leeg blijft gedurende enige tijd) dan gaan bijna alle cellen lekken na een tijdje, dat vinden ze niet fijn...

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met een back up batterij in een computer van ca 1987. Origineel is 2,4V 150 mAh NiCd van Yuasa, maar niet meer leverbaar.
In NiCd zie ik wel 2.4V maar met een veel grotere capaciteit bv 1000 of meer ipv 150mAh. Is dat schadelijk voor de computer of batterij? Of is 150mAh ergens wel te vinden?

In NiMh wel passender beschikbaar. Maar zoals al eerder genoemd: NiCd is wel/niet zo maar te vervangen door NiMh.

een diode in serie met een stel batterijen of een cr3025 knoopcel werkt ook ipv zo'n accu cel vinden. NiMh kun je idd niet zomaar uitwisselen met NiCd, de lader is anders.

Misschien is een supercondensator met parallel een geel of groen ledje een optie

Op woensdag 4 december 2024 16:46:18 schreef teuni:
In NiCd zie ik wel 2.4V maar met een veel grotere capaciteit bv 1000 of meer ipv 150mAh. Is dat schadelijk voor de computer of batterij?

Dat is niet schadelijk. De spanning is precies goed. Computer kan dan wel langer spanningsloos zijn voordat je informatie verliest. Je moet wel de bouwruimte hebben voor je accu.

Is er gewoon: https://nl.rs-online.com/web/p/button-rechargeable-batteries/3052789
(NiCd of NiMH maakt weinig uit...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]

Op woensdag 4 december 2024 17:16:05 schreef testman:
NiMh kun je idd niet zomaar uitwisselen met NiCd, de lader is anders.

De snelllader is anders. Maar in dit soort toepassingen wordt altijd "langzaam geladen". DAN is de boel compatible.

De lader is voor beiden gelijk bij continuladen: een enkele weerstand... :+

NiMH's 'slijten' wel sneller dan NiCd wanneer ze continu geladen worden via een weerstandje.
De ene NiMH heeft daar meer last van dan de andere.