Na 1 jaar weet ik een beetje hoe het zit, maar nu ik een goede elektricien heb wil ik toch liever blijven "kontroleren". We hebben een woning uit 1997 gerenoveerd en er nieuwe meterkast en elektriciteitsnetwerk in laten plaatsen, uitgevoerd door "Pedro" een officiele electricien van Mallorca. Ook zijn er zonnepanelen,een warmtepomp van 15A en airco geplaats voor koelen en verwarmen. een Bora kookplaat die het liefst op 3 fase loopt en boiler en andere "smart" keukenapparatuur.
Pedro had gesproken met Daniel van de Zonnepanelen en warmtepomp en er was afgesproken dat Pedro de elektrische installatie doet, waarop Daniel dan zijn zonnepanelen en Warmtepomp/boiler en Airco aansluit.
Toen Pedro klaar was (8 maanden later) kwam Daniel zijn apparatuur aansluiten en de Boiler klapte eruit na enkele minuten. Daniel's elektricien konstateerde dat Pedro bifasica in huis had aangelegd (voor het gemak zeg ik -de leek-: 110 op de Bruine draad en 110 op de blauwe draad). Daniel adviseerde om Gesa te vragen om 230/neutro aansluiting want neutro is nodig voor de "slimme" apparatuur met elektronica), Pedro moest dit doen en 3 maanden later was de Gesa voorbij gekomen en had ik weer Bifasica. Nu is Pedro buiten gegooid en heeft Gabi het overgenomen van Pedro... deze heeft nu een "transformator" besteld die de 2x110 gaat omzetten in een 230/0. Aldoende zijn wij niet afhankelijk van de "wachttijd bij Gesa" er ligt enkel 3x110 in de straat en een 230/0 leiding zou nog lang kunnen duren.

Ik ben geen elektricien en wil het ook niet zijn of overnemen, maar ik wil nu wel eens weten van NL of Belgische experts hoe dit zit en waar ik op moet letten als ze het nu opnieuw gaan doen. Ik wil het voor eens en altijd goed hebben, en denk dat enige kontrole hier wel bij gewenst is.

wie kan mij dit "eenvoudig" uitleggen. De totale installatie heeft 19 "groepen" enkele 10A, de meeste 16A, de kookplaat (Vitro) 25A en 1 groep (ik denk de warmtepomp? AA) 40A.

er loopt nog steeds een aanvraag en klacht tegen GESA voor de 230/0- Maar ondertussen niet langer wachten en met de Trafo verder.

Tip: plaats je afbeeldingen in een standaard bestandsformaat zoals PNG of JPEG zodat mensen ze direct op het forum kunnen zien.
Een gesloten, for-pay standaard zoals HEIC heeft geen voordelen voor 'forumplaatjes' (de voordelen komen pas tevoorschijn als je die extra kleurdiepte echt nodig hebt) en kan niet inline worden weergegeven tenzij je dus betaalt voor de codec. Ook al is dat maar 3 euro ofzo, uit principe ga ik niet betalen voor iets dat gratis 'hoort' te zijn, en waarvoor voldoende universeel ondersteunde gratis alternatieven zijn.

IrfanView opent ze wel, maar dan moet ik stuk voor stuk de foto's gaan downloaden en gaan openen ;)

PLaats anders de foto's even in een ander formaat, lang niet iedereen heeft een Apple.

Bij deze de afbeeldingen in JPG formaat.

@OP: Puur op je verhaal afgaand (ik kan de plaatjes ook niet zien[0])--

Daniel heeft de verkeerde apparatuur geleverd. Hij moet apparatuur
leveren die gewoon werkt op 2x110V. Dat soort apparatuur zal wel
zeldzamer (en dus duurder) zijn dat spul voor 1x220V (doordat de
fabrikanten er als het even kan de kantjes er vanaf lopen; goed te
herkennen aan de leugen dat het "slim" zou zijn).

Een trafo is een dure oplossing met veel gedoe. Als "bifasica" in jouw
gebied de norm is, heb je in principe apparatuur nodig voor die norm.
En dat is geen raketwetenschap -- vraag het de Belgen maar.

Het is trouwens ook goed mogelijk dat Daniel maar wat in het rond
blaat, en dat de trafo (of andere aansluiting) niks oplost. Ik zou
eerder een degelijke electrici"enne vertrouwen, dan iemand die plastic
rommel "slim" noemt.

[0] Dit soort formatenoorlogen moet echt eens stoppen; er zijn voor
plaatjes al een aantal heel goede formaten, en de lengte van de
leuter van {Apple,Google,...} is voor weinigen interessant.

Aad was me voor, nou inline dan maar... Trouwens gewoon standaard Windows 11, misschien via Office de HEIC ondersteuning?

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (47%)]

"Windows 11" standaard? Welke RFC? ;)

Hier ook,
Samsung, iphone, win 10, win 11 0 problemen
Snap niet waarom hij bij jullie die bestanden nooit opent? :?

Openen gaat prima. Interpreteren is een andere zaak, wij hebben niet
allemaal (al dan niet via een schimmig bedrijf als M$) voor een licentie
betaald.

Welke licentie? Die €2.50 voor een windows versie?

Als je een licentie voor wijndoos koopt, lift je mee op allerlei
licenties voor proprietary rotzooi die M$ weer heeft gekocht.

Als dat betekent dat het gewoon werkt, dan prima
Al die plaatjes zijn hier gewoon zichtbaar in ieder geval

Ik zie ze verschijnen als bestanden om te downloaden, niet als thumbnails op het forum, zoals bij de gebruikelijke formaten als je ze als bijlage bijvoegt.

Uiteraard als ik ze download kan ik ze gewoon bekijken (doch niet native in windows omdat ik niet heb betaald voor die plugin, alleen in Irfanview) maar ik ga niet voor ieder wissewasje een afbeelding handmatig downloaden.

@DK: Tja, niet iedereen neemt zomaar de weg van de minste weerstand :)

In de FAQ kan ik geen dwingende aanwijzingen vinden omtrent formaten van plaatjes. Jammer.

Een boiler met een aardlek? Ja, dat aardlek is weg als je em achter een trafo plaatst. Maar niet een echte oplossing.

Ik denk dat de "slimme" schakelapparatuur de "nul" (in dit geval: de
andere fase) niet meeschakelt, of nog erger: dat er sprake is van een
driefasenaansluiting, waarbij Pedro de zaak netjes over de fasen heeft
verdeeld, en Daniel de "nullen" (dus verschillende fasen) "netjes" aan
elkaar heeft geknoopt.

Hoe dan ook een Juanboel. Gewoon alles uitrusten voor 2x110V,
"bifasica". Zo hoort het.

Is dit het zelfde als een split fase systeem?

Op zondag 25 februari 2024 12:02:51 schreef Flachlander01:
er ligt enkel 3x110 in de straat

Nee dus, ouderwets 3x110V. Of er bij OP alleen 2x110V (dus: 1x220V) is
aangesloten, of de volle driefasen, weet ik niet. In het laatste geval
zal Daniel het zeker helemaal verkloot hebben.

//OFFTOPIC
Voordat iedereen Windows weer af gaat zeiken :

https://macpaw.com/how-to/what-is-heic-file

What is a HEIC file?
HEIC stands for High Efficiency Image File, Apple’s new image container format that compresses photos in order to save space. HEIC image files are available on iPhone 7 and later models running iOS 11 or later operating systems. Under most circumstances, you won’t even notice the file format of your photos, but occasionally, you may run into technical difficulties when transferring photo files from your iPhone to your computer or cloud storage.

https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-11/why-can-t-i-open-hei…

Het verhaal hint enerzijds naar twee x 110V 180 graden uit fase. Dat zou kunnen en eigenlijk moet alle apparatuur daar gewoon op kunnen werken.

Anderzijds hint het verhaal naar 3*132V in de straat waar de TS dan 2x132 met een verschilspanning tussen die fasen van 230V heeft. Ook hier zou alles gewoon op moeten werken.

Daniel z'n apparatuur is verkeerd aangesloten of inderdaad niet compatible met de stroom die in jou regio kennelijk nog voorkomt. Door "anderen de schuld te geven", hoopt ie dat ie niet zelf verantwoordelijk gesteld wordt voor de schade.

Het omzetten van jou aansluting naar 3*230/400 is geen eenvoudige operatie. Ergens laat negentigerjaren is men in nederland begonnen om de oude 132/230V netten uit te bannen. Dat is dan begin 2000 decennium eindelijk afgerond.

In belgie is men rond dezelfde tijd begonnen en nog niet klaar.

Om jou woning op de hogere spanning te zetten (met nog steeds de mogelijkheid om 230V apparatuur aan te sluiten) moet gewoon de hele straat "om". Dat is niet zomaar in een weekendje te doen.

Omdat er sprake is van een transformator installeren, kan het zijn dat het enigszins flexibel ingericht is.

Vraag aan de TS: hangen er per 1 of 2 huizen transformatoren aan palen (of in mangaten in de grond)? Zo zijn echte bifase-aansluitingen in Amerika vaak ingericht en daar is het laten veranderen van de huisaansluiting inderdaad een kwestie van een trafo laten verhangen door het energiebedrijf (zal niet goedkoop zijn, passende apparatuur aanschaffen blijft de eerste keus).

@bram: inderdaad geen Windowsprobleem maar weer een partij die proprietary zooi probeert te pushen. Webp is ook zo'n onzinnig formaat, maar dat is dan tenminste nog als "internetstandaard" gepusht en niet door heicneuters gewoon omdat het kan.

@schaafuit hieronder: het heeft niks met Windhoos te maken. MS heeft gewoon geen zin om licentiegelden aan Apple af te dragen. Of ze het misschien goedkoper kunnen omzeilen doet er niks aan af. Ze zetten vaak genoeg zelf onzinnige standaarden dat ze het ook herkennen als hun concurrent dat een keer probeert. Goed dat ze daar niet in meegaan. Net als trouwens de gangbare browsers die niet van MS komen. Dat moet genoeg zeggen.

@bprosman: Ik hoef wijndoos niet af te zeiken. Het is zo klaar als een
klontje dat het een puur commerci"eel gedreven slap aftreksel is, dat in
in de praktijk totaal niet voor een echt OS kan doorgaan. Het soort
om-de-hete-bijgedraai dat je citeert, maakt dat alleen maar duidelijker.

Op zondag 25 februari 2024 13:53:57 schreef rew:
Daniel z'n apparatuur is verkeerd aangesloten of inderdaad niet compatible met de stroom die in jou regio kennelijk nog voorkomt. Door "anderen de schuld te geven", hoopt ie dat ie niet zelf verantwoordelijk gesteld wordt voor de schade.

Ik heb ook zo'n bruin vermoeden dat Gabi wel eens door Daniel
voorgedragen kan zijn.

Het omzetten van jou aansluting naar 3*230/400 is geen eenvoudige operatie. Ergens laat negentigerjaren is men in nederland begonnen om de oude 132/230V netten uit te bannen. Dat is dan begin 2000 decennium eindelijk afgerond.

In belgie is men rond dezelfde tijd begonnen en nog niet klaar.

In feite is 3x110V het Duitse systeem, en 3x220V het Franse. Het eerste
is meer geschikt voor licht, het tweede meer voor warmte. Omdat het
stroomverbruik sinds de aanleg van het "oude" 3x110V-systeem (inderdaad
grotendeels door elektrische verwarming) behoorlijk is gestegen, en men
liever geen dikkere kabels wil kopen (en leggen), is men bij de
spanningsverdubbeling aangekomen; aan het publiek verkocht als
"harmonisatie", maar in feite gewoon een besparingsmaatregel.

Vooral in landelijke gebieden voldoet 3x110V in de meeste gevallen
prima. Maar men denkt tegenwoordig vanuit het perspectief van de grote
steden, waar hogere spanningen w'el dringend gewenst zijn. Vandaar die
drang tot verandering.

Om jou woning op de hogere spanning te zetten (met nog steeds de mogelijkheid om 230V apparatuur aan te sluiten) moet gewoon de hele straat "om". Dat is niet zomaar in een weekendje te doen.

Het is gewoon erg veel werk, een grote investering. Dat doe je niet als
het geld niet tegen de plinten klotst, ten minste niet in landelijk
gebied.

Op zondag 25 februari 2024 13:59:59 schreef maartenbakker:
Omdat er sprake is van een transformator installeren, kan het zijn dat het enigszins flexibel ingericht is.

Vraag aan de TS: hangen er per 1 of 2 huizen transformatoren aan palen (of in mangaten in de grond)? Zo zijn echte bifase-aansluitingen in Amerika vaak ingericht en daar is het laten veranderen van de huisaansluiting inderdaad een kwestie van een trafo laten verhangen door het energiebedrijf (zal niet goedkoop zijn, passende apparatuur aanschaffen blijft de eerste keus).

OP zei 3x110V. Ik ga er vanuit dat dat klopt, dat is hier in grote
delen van Europa heel lang gewoon gangbaar geweest. Bovendien heet de
Amerikaanse variant "split phase", en wordt met "two phase" echt de
situatie van OP aangeduid.

@bram: inderdaad geen Windowsprobleem maar weer een partij die proprietary zooi probeert te pushen. Webp is ook zo'n onzinnig formaat, maar dat is dan tenminste nog als "internetstandaard" gepusht en niet door heicneuters gewoon omdat het kan.

Ja, daarom noemde ik Google al, want die zitten achter WEBP.

@schaafuit hieronder: het heeft niks met Windhoos te maken. MS heeft gewoon geen zin om licentiegelden aan Apple af te dragen. Of ze het misschien goedkoper kunnen omzeilen doet er niks aan af. Ze zetten vaak genoeg zelf onzinnige standaarden dat ze het ook herkennen als hun concurrent dat een keer probeert. Goed dat ze daar niet in meegaan. Net als trouwens de gangbare browsers die niet van MS komen. Dat moet genoeg zeggen.

Mwah, het is wel echt "des windhoos" om honderden formaten te
ondersteunen, zonder daarbij te letten op de technische kwaliteit van
die ondersteuning (of de zaak zelfs moedwillig incompatibel te maken).

HEIC is niet bepaald nieuw. Het is ook niet door Apple ontwikkeld, maar door de MPEG-group. Het door Apple sinds 2017 gebruikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Image_File_Format

Schrijf een brief naar Microsoft, dat ze eens een beetje moeten opschieten met hun ondersteuning van HEIF en HEIC. Ze lopen al 7 (of 9 zo je wilt) jaar achter.

Ondertussen (het kan tenslotte ff duren bij MS :X ) staan hier wat tips:
https://repairit.wondershare.com/photo-repair/how-to-open-heic-files.h…

O ja: HEIC dient echt wel ergens voor. Ik heb even één van de files uit de startpost gebruikt (IMG_0432). HEIC: 769 kB, JPG: 4,4 MB, TIFF: 50,3 MB

En over tot de orde vd dag!