Bedankt voor alle waardevolle input, ik ben er erg mee geholpen. Conclusie voor nu is dat ik van mijn Triac dimming ben afgestapt en met Dali dimmable drivers ga werken. Omdat mijn spots maar 240mA zijn, kan ik helaas maar 2 spots in serie zetten bij alle gangbare drivers.
Ik heb 2 drivers besteld die ik ga uittesten, een van Boke en een EldoLed Ecodrive. Ik realiseerde me pas later dat ik beter de DualDrive had kunnen bestellen, deze heeft 2 kanalen, dimt tot 0,1% en is per kanaal iets goedkoper.
Zodra ik getest heb laat ik hier wat weten, zal denk ik week of 2 duren omdat ik ook een Loxone testopstelling moet maken en tijd moet vinden tijdens mijn verbouwing.
Verder heb ik mijn lichtplan nog wat verfijnd op basis van de feedback 
Waar ik nog niet uit ben is de bedrading die ik ga gebruiken. Ik gebruik liever flexibel snoer dan 2 losse VD draden, dat werkt makkelijker. Ik denk erover om 2x1,5m2 (of 3x, dan kan ik evt nog ooit 230V spots aansluiten) VMVL te gebruiken. Er loopt max 240mA door en er komt max 40V op te staan. Hier en daar zie ik tegenstrijdige berichten over gebruik van VMVL, maar volgens mij is het toch geen enkel probleem om dit door buizen in mijn plafond te trekken?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 13 maart 2024 11:09:08 schreef Baseman1:
Bedankt voor alle waardevolle input, ik ben er erg mee geholpen. Conclusie voor nu is dat ik van mijn Triac dimming ben afgestapt en met Dali dimmable drivers ga werken. Omdat mijn spots maar 240mA zijn, kan ik helaas maar 2 spots in serie zetten bij alle gangbare drivers.
Ik heb 2 drivers besteld die ik ga uittesten, een van Boke en een EldoLed Ecodrive. Ik realiseerde me pas later dat ik beter de DualDrive had kunnen ?
dit omdat je spots een hoge werkspanning hebben? anders is in serie zetten van dezelfde armaturen geen probleem. je hebt ook universele drivers die je met dipswitches in kunt stellen, oa tci heeft die. er zijn er ook die je kunt programmeren maar daar heb ik minder goede ervaring mee als je die primair gaat schakelen ipv met dali.
Op woensdag 13 maart 2024 19:29:48 schreef testman:
[...]dit omdat je spots een hoge werkspanning hebben? anders is in serie zetten van dezelfde armaturen geen probleem. je hebt ook universele drivers die je met dipswitches in kunt stellen, oa tci heeft die. er zijn er ook die je kunt programmeren maar daar heb ik minder goede ervaring mee als je die primair gaat schakelen ipv met dali.
De max 2 bedoel je? Mijn spots zijn 5W em 240mA, dat betekent dat er 20v over ieder led staat bij vol vermogen, drivers met deze lage stroomsterkte kunnen vaak maar tot zo'n 40V dus 2 spots. Ik hen 60V voor 3 en 80V voor 4 spots nodig en dat is er niet...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat is het bekende probleem, fabrikanten nemen achterlijke LED stromen voor hun producten om zo hun eigen drivers erbij te kunnen verkopen. pak de dichtstbijzijnde standaard waarde en je hebt veel meer keuze.
https://en.firstlight.nl/_clientfiles/PDF/TCI%20127409%20151409%20manu…
Op woensdag 13 maart 2024 19:59:45 schreef testman:
dat is het bekende probleem, fabrikanten nemen achterlijke LED stromen voor hun producten om zo hun eigen drivers erbij te kunnen verkopen. pak de dichtstbijzijnde standaard waarde en je hebt veel meer keuze.https://en.firstlight.nl/_clientfiles/PDF/TCI%20127409%20151409%20manu…
Deze driver was ik nog niet tegengekomen. EldoLed en Boke hebben lagere max voltages of weer te hoge minimale voltages waardoor ze ondanks dat ze bijvoorbeeld 20W zijn, ze maar 10W kunnen leveren bij 240 of 250mA.
De specs die je linkt lijken mooi te passen bij lage stroom en wat hogere vermogens. Hier ga ik ook nog eens goed naar kijken, heb je goede ervaringen met Maxi Jolly? Ik ben deze nog niet echt tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Werkt het beter dan de naam doet vermoeden? 
TCI maxi jolly ben ik in mijn zoektocht ook tegen gekomen, ik denk dat het wel serieuze drivers zijn 
Voor de plaatsen waar de beperkte dimrange niet stoort kan je ook op de Meanwell IDLC-45-350 4 van je spots in serie zetten, voor nog geen 20 EUR.
Op woensdag 13 maart 2024 22:54:38 schreef subsonik:
TCI maxi jolly ben ik in mijn zoektocht ook tegen gekomen, ik denk dat het wel serieuze drivers zijnVoor de plaatsen waar de beperkte dimrange niet stoort kan je ook op de Meanwell IDLC-45-350 4 van je spots in serie zetten, voor nog geen 20 EUR.
Die prijs is echt super scherp inderdaad, ik denk wel dat ik deze hier en daar kan inzetten dus denk dat ik hier ook een test mee ga doen. Goede tip!
Kan iemand me nog helpen met de bekabeling (driver naar spots - 240mA)? Dit weekend wil ik de eerste kabels gaan trekken. Is er iets op tegen om VMVL 2x1,5mm2 snoer te gebruiken? Alles komt in PVC te liggen.
Deze is voor slechts 0,53 per m te krijgen en lijkt me een stuk prettiger dan stugge VD draad:
https://www.elektroshop.nl/snoer-2x0-75-vmvl-zwart-rond-nl
Een alternatief is mogelijk LAPP stuurstroomkabel:
https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/lapp-1119902-100-olflex-cl…
Deze is 0,78 per meter...
[Bericht gewijzigd door Baseman1 op (20%)]