Hallo,
ik probeer een herstart-uitstel te maken.
situatie, als een elektromotor uitgeschakeld word, mag hij niet meteen terug ingeschakeld worden, pas na 5seconden.
ik heb het volgende al geprobeerd met allerlei on/off timers, inverted poorten, enz .... maar het lukt me niet.
iemand een idee?
Het kan vast simpeler, maar ik ben net wakker.
Die opgaande flank detectie is voor de veiligheid. Zonder werkt het ook, maar dat is in veel gevallen op z'n minst onwenselijk.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (51%)]
Zoek even bij de multifunctie relais van Finder. Daar zit er vast één tussen die dat doet.
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000503089DS01/data…
TS heeft een LOGO! om het mee te doen. Dat is nogal wat flexibeler dan een timer. Ik denk ook dat hij meer wil doen dan alleen die motor starten.
Ik heb voor de duidelijkheid de topictitel aangepast.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's inderdaad wel zo duidelijk... 
(ik denk dat maar weinigen dat op kunnen maken uit de startpost...)
Er staat een stukje LOGO software en het staat met koeienletters in de titel. Als je dat mist ben je ook nog niet helemaal wakker 
-edit-
Als we dan toch gaan kibbelen 
Daar hoef ik niet wakker voor te zijn, ik moet actief gaan kijken of die titel gewijzigd is.
Als je met Guru iemand bedoeld die *ooit* logosoft gezien heeft, dan ja 
[Bericht gewijzigd door Sine op (45%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 2 maart 2024 14:32:15 schreef Sine:
Er staat een stukje LOGO software en het staat met koeienletters in de titel. Als je dat mist ben je ook nog niet helemaal wakker
Jij kennelijk ook niet... 
(titel is net aangepast door GJ_, daar stond heel wat anders...)
Aan het plaatje is niet te zien wat bedoeld wordt. (behalve misschien voor een Logo goeroe...)
[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op zaterdag 2 maart 2024 13:27:45 schreef K7Jz:
Zoek even bij de multifunctie relais van Finder. Daar zit er vast één tussen die dat doet.
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000503089DS01/data…
[bijlage]
Moet je wel de uitschakel-wis functie gebruiken en het relais met een wisselkontakt gebruiken. (80.01 of de 80.51)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik heb nog even nagedacht.
Niets mis met de schakeling van GJ_ mits.....
Als I1 aan is bij spanningsterugkeer gaat de uitgang Aan
Als I1 aan is tijdens de uitloop gaat de uitgang AAN zodra de uitloop afgelopen is
Dit mag dus NOOIT toegepast worden bij machines die gevaar kunnen opleveren.
Ik heb natuurlijk niet stilgezeten....
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Bijlage als LOGO programma
Op zaterdag 2 maart 2024 19:47:37 schreef Toeternietoe:
Ik heb nog even nagedacht.
Niets mis met de schakeling van GJ_ mits.....
Als I1 aan is bij spanningsterugkeer gaat de uitgang Aan
Als I1 aan is tijdens de uitloop gaat de uitgang AAN zodra de uitloop afgelopen is
Dit mag dus NOOIT toegepast worden bij machines die gevaar kunnen opleveren.Ik heb natuurlijk niet stilgezeten....
[bijlage]
Daarom had ik in mijn eerste voorbeeld een extra flankdetektie gebruikt.
Bedankt mannen! het is gelukt. Hoewel ik nog niet helemaal mee ben waarom jullie code wel werkt en mijne niet. waarschijnlijk heeft het te maken met foutief gebruik van stijgende en dalende flanken.
ik denk dat het beter is om die vertraging ook bij de bedieningsknoppen te plaatsen ipv enkel bij de motor. Want nu telt de analoge ramp wel nog gewoon door, wat zou betekenen dat als je de lift meteen terug inschakelt wanneer de teller van de motor ten einde is, het zou kunnen zijn dat hij al op een hogere snelheid vertrekt dan de bedoeling is.
situatieschets: Lift besturing met LOGO. De logo word bedient met 2 drukknoppen (i5 en i6). Hij stuurt:
- een relais voor de motor: Q1
- een relais die de polariteit van de AQ omkeert (stijgen/dalen): Q2
- een 12V voeding voor de bediening van de hydraulische kleppen Q3
- een 0-10V sturing voor de proportionele kleppen te openen AQ1
Alles werkt zo wel naar behoren, maar waarschijnlijk zien jullie dingen die (veel) beter kunnen. Programma in de bijlage