Ik heb een UP2Stream Pro audio DIY printje en deze kun bedienen door een puls te geven met een bepaalde weerstandwaarde tussen de KEY en GND aansluiting op het printje zoals aangegeven op onderstaande afbeelding.
In het schema (afbeelding) gaat het uitsluitend om het rechter gedeelte waarin de weerstanden en pulsdrukkers zijn afgebeeld. de overige componenten zitten al op het printje en hoeven niet te worden meegenomen in de schakeling die ik nodig heb.
Nu wil ik alleen de play/pause functie gaan bedienen met een vaste schakelaar welke afkomstig is uit een schuif van een mengpaneel. Als de schuif geopend wordt dan wordt het contact gemaakt en moet er een puls gegeven worden om de play functie te activeren. Als de schuif gesloten wordt dan wordt het contact verbroken en moet er weer een puls gegeven worden om de pause functie te activeren.
Ik heb al getest door met een 1K weerstand een puls te geven tussen KEY en GND en dat werkt. Als ik echter de weerstand blijf verbinden gebeurt er niks.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan een oplossing met een tekeningetje van een schema en de benodigde componenten. Als spanning is er 3,3V beschikbaar van het printje.
Bij voorbaat dank!
benleentje
Golden Member
Ik heb al getest door met een 1K weerstand een puls te geven tussen KEY en GND en dat werkt. Als ik echter de weerstand blijf verbinden gebeurt er niks.
De weerstand moet ook niet verbonden blijven maar slechts enkel de puls geven als de play aan of uit moet.
IPV een schakelaar die continu aan of uit is moet je een pulsdrukknop gebruiken en die geeft zoals de naam al zegt enkel een puls als die ingedrukt is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het apparaat verwacht schijnbaar een puls (wacht tot schakelaar wordt losgelaten), dus zul je een puls aan moeten bieden...
MGP
LDmicro user.
Dat is een analoog toetsenbord, de KEY moet aan een ADC ingang van de controller aangesloten worden.
Bij het indrukken van een toets staat er een spanning op de ADC ingang en door die op te vragen weet je welke toets je hebt ingedrukt.
Je zal een proefopstelling moeten maken en kijken hoeveel de controller meet bij elke toets en dan kun je een venster >xxxx en <xxxx voor elke toets programmeren.
e:/ Je kunt daar niets aan veranderen als dat een bestaand toestel is, de waarden moeten juist zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het gaat erom dat TS een vaste schakelaar wil gebruiken i.p.v. een pulsdrukker, dat gaat niet werken. (controller blijft wachten op loslaten toets)
Dank voor jullie antwoorden maar blijkbaar is niet duidelijk wat de bedoeling is. Ik kan de schakelaar niet uitwisselen voor een pulscontact omdat deze onderdeel is van het mengpaneel.
Ik wil dus als het contact sluit een puls geven en als het contact opent weer een puls geven. De puls hoeft maar heel kort te zijn maar mag niet (lang) gemaakt blijven aangezien het dan niet werkt.
Arco
Special Member
Als ik zo de weerstandsdeler zie dan heb je 10k en 1k, als je 0,33V aanbiedt op 'key' als puls dan ben helemaal het mannetje..
Discreet heb je zo een puls:
Alleen nu denk ik dat je nog een ander pulsje nodig hebt als de schuif dicht gaat.
Dus je moet van flanken een korte puls maken (schuif open, opgaand = puls (voor start) neergaand (schuif dicht) is puls voor pauze (zelfde 0,33V)).
Hier ben ik zelf al geneigd om een microcontroller te pakken
maar ik heb het idee dat dit supersimpel met een 555 moet kunnen, maar ik heb 'm even niet paraat.
Op donderdag 7 maart 2024 16:08:31 schreef Aart:
Ik ontwierp voor zo een vraag een kleine 20 jaar geleden de volgende schakeling:
[bijlage]
Dank je Aart, dat lijkt precies wat ik nodig heb echter zie ik dat deze op 9V werkt die ik niet direct ter beschikking heb. Is het mogelijk om dit aan te passen naar 3.3 Volt? En is het mogelijk de componenten te beschrijven zodat ik weet wat ik aan moet schaffen?
Bij voorbaat dank!