Heb een combi magnetron die steeds stop . merk IKEA Whirlpool MBI 700S.
zou iemand mij kunnen vertellen waar dit aan ligt en hoe dit op te lossen.
Alvast bedankt.
De naam zegt het al combi, maar welke van de functies doet het niet?
de magnetron of de oven? En graag alle gegevens van het typeplaatje.
[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (19%)]
Op zondag 10 maart 2024 14:46:13 schreef Lampje45:
De naam zegt het al combi, maar welke van de functies doet het niet?
de magnetron of de oven? En graag alle gegevens van het typeplaatje.
Bedankt voor je reactie, hierbij het typeplaatje, het magnetron gedeelte slaat elke keer uit,soms elke 10 sec.of minder.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bij dit model zijn de meest voorkomende defecten die verband houden met je klacht:
1. Deurkontakten die haperen.
Probeer eens de deur goed toe te duwen (dichtgeduwd houden) gedurende een minuut of tijdens de microgolffunctie. Wel bakje water in zetten.
2. De stopknop die vals kontakt geeft. Krijg je een bieptoon telkens je op de stop drukt? Indien ja dan zou je dat gebiep veel moeten horen en indien niet dan is dit een kanshebber. Tijdelijk de stopknop draad even onderbreken ter test.
Bijkomende test is bv op 90 watt zetten en dan een minuut testen.
Er zit een trafo in en geen inverter (ter info).
Is het sneller als je op het toestel klopt (slechte contacten opsporen) .
Er verschijnt geen error code?
Geen raar geklikker tijdens de start?
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Maar hoogst waarschijnlijk is het de magnetronbuis, toch niet de magnetron gebruikt met een metalen bakplaat er nog in....
EricN
Op zondag 10 maart 2024 21:09:17 schreef Roches:
Maar hoogst waarschijnlijk is het de magnetronbuis, toch niet de magnetron gebruikt met een metalen bakplaat er nog in....
Kun je die logica even verduidelijken?
Metalen bakplaat reflecteert vermogen terug richting buis, dan blaast buis zichzelf op.. Iets met juiste staande golf verhouding (SWR) ik denk dat Roches dat bedoelt EricN??
Maar die vlieger gaat niet op want al zou de buis defect zijn dan moet tijd gewoon door blijven lopen, is een conventionele trafo / magnetron buis systeem dus denk EricN zijn verhaal.
EricN
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Roches denkt aan BSH apparaten met inverter, gok ik.
@Alard: betekent afslaan dat je hem dan weer opnieuw moet starten en dat hij het weer even doet?
Ik hoor geen rare geluiden of klikjes, wanneer het op magnetron staat doet het gek, andere functie geen probleem, stopt vaak al na een paar seconded en dan moet ik opnieuw instellen en started. Dit gebeurt soms wel 5,6 of meerdere keren.
EricN
Je hebt waarschijnlijk ook een "Oven-Combi" of "Grill-Combi" stand waarbij zowel de oven- en magnetronstand tegelijk werken.
Als je zo'n stand pakt, slaat hij dan ook snel af?
Maar EricN, als je hem op 90W zet, dan maakt dat toch ook geen verschil bij trafo versie?? Bij Inverter geloof ik het wel wat je bedoelt..
EricN
Ik doel op stralingsverlies die de electronica stoort. Hopelijk is de "aan" tijd kort genoeg om uitval te vermijden. Een betere test is de trafo los trekken maar ik weet niet of de handigheid toereikend is in dit geval. Dus the next best thing...?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik denk de deurschakelaar die van de print naar aarde schakelt, die schakelaar word vuil en gaat haperen. na een aantal keren herstarten werkt het dan min of meer toch. die schakelaar heeft een te hoge weeerstands waarde welke rond het punt zit dat het net teveel is.
EricN
Alvast bedankt voor alle tips en ideeën.
ik heb op 90 graden gedraaid en het deed het prima ,toen naar 900 graden en dat ging ook prima. wat mij opvalt is wanneer ik handmatig de temp instel, er helemaal geen probleem is. Ik denk dat ik maar handmatig de temp moet instellen.
Mochten er nog ideeën zijn dan zie ik die graag tegemoet en anders zie ik dit probleem als gedeeltelijke opgelost.
Veel dank aan allen.
Op zondag 10 maart 2024 22:26:18 schreef maartenbakker:
Roches denkt aan BSH apparaten met inverter, gok ik.@Alard: betekent afslaan dat je hem dan weer opnieuw moet starten en dat hij het weer even doet?
Ja
Temperatuur of Wattage?? Temperatuur denk ik aan Oven stand... Maar dan denk ik eerder iets aan electronica, voeding OID??