Op woensdag 13 maart 2024 19:56:52 schreef PiaFini Op elke draad blijft 127V staan en dat pikt de inverter niet want die verwacht op de Nul 0 Volt en geen 127V. Dus een error. Waarschijnlijk meet de inverter t.o.v. de aarde, want dan alleen weet je dat het 127V is.
Daar ligt precies de verwarring PiaFini.
Waarom zie je het vervangen van de PV omvormer niet als een oplossing? Mij lijkt dit nog altijd beter dan die transformator?
benleentje
Golden Member
De netbeheerder levert helemaal geen 230V, want 230V bestaat hier helemaal niet, niet in Curaçao maar in de hele regio niet.
ik heb alleen een spanningsverschil van 220V tussen de draden.
De netbeheerder levert wel degelijk 230V en ook 127V. Waarom heb je anders zoals je steeds al eerder zei overal 230V tussen 2 fase. Die komt er niet vanzelf is ook geleverd door de netbeheerder.
Het enige wat je niet hebt is voor die 230V een Nul en dat is blijkbaar wat veel omvormers wel nodig hebben.
Had alleen een wat goedkopere gewild, want ik moet 3 trafo's aanschaffen.
Als je enkel de omvormer wilt aansluiten dan heb je er maar 1 nodig. Wil je je hele woning naar 400V driehoek zetten zodat je een voor NL normaal 230V 400V net krijgt dan heb je ook 3 fase trafo's.
Overigens heb ik exact dezelfde inverters
Bestaan er dan geen inverters die die check niet doen voor bv Amerika? Die hebben daar meestal split phase en dan kan je ook niet kijken naar waar de nul zit want die is er daar ook niet.
Op woensdag 13 maart 2024 20:20:17 schreef benleentje:
Bestaan er dan geen inverters die die check niet doen voor bv Amerika? Die hebben daar meestal split phase en dan kan je ook niet kijken naar waar de nul zit want die is er daar ook niet.
Van Enphase weet ik dat al zeker. Maar ik denk dat de TS zich zo vastgebeten heeft in die transformator dat elk alternatief niet meer in aanmerking komt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Huh, ik lees juist dat de topicstarter altijd al wist dat een transformator een mogelijke oplossing is, maar hoopte om hier een goedkoper/handzamer alternatief te krijgen aanbevolen. Wat totnogtoe niet gelukt is, en ik vrees ook dat er technisch niet veel ruimte of hoop voor is.
Op woensdag 13 maart 2024 20:36:15 schreef Paulinha_B:
Huh, ik lees juist dat de topicstarter altijd al wist dat een transformator een mogelijke oplossing is, maar hoopte om hier een goedkoper/handzamer alternatief te krijgen aanbevolen. Wat totnogtoe niet gelukt is, en ik vrees ook dat er technisch niet veel ruimte of hoop voor is.
Waarom wordt dan (een) andere omvormer(s) steeds verworpen als oplossing zonder argumentatie?
Nergens lees ik een plausibele uitleg waarom dat in BE werkt wel en in CW niet?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Omdat topicstarter al meermaals heeft aangegeven dat zij/hij liefst toestellen zou kunnen aansluiten die 220-230 EN een neuter willen zien. Waarom dat zo belangrijk wordt bevonden, dat kan men in vraag stellen, dat is wel zo.
benleentje
Golden Member
Voor een omvormer maakt het niets uit of er wel of geen nul aanwezig is als die maar iets heeft waartegen het kan terugleveren. En dat iets moet dan bv ongeveer 50HZ en 230V zijn. Ik denk dat de check voor de nul een Europees dingetje is of het is dat de opbouw van een omvormer met aan de ene kant nul eenvoudiger is om te maken?
Hoop dat iemand daar meer over kan vertellen.
mvdk
Golden Member
We hebben hier in NL en B toch ook nog steeds omvormers met een stekker? Moet je dan kijken of die stekker wel goed zit, en eventueel omdraaien?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 13 maart 2024 19:56:52 schreef PiaFini:
@rew: Voor de zoveelste keer, iedereen in Curaçao en in de regio heeft 1 of 3 fasen 127V. De netbeheerder levert helemaal geen 230V, want 230V bestaat hier helemaal niet, niet in Curaçao maar in de hele regio niet.
Nu spreek je jezelf tegen met je startpost daar zeg je zelf dat je tussen de fasen 230V hebt.
Je hebt een 3x230V net dus.
Een simpele oplossing, zoals aan aangedragen is, een D-Y transformator primair driehoek 3x230V, secundair 3x400V en het Y-middelpunt wordt je nul. Heb je gewoon netjes 3 fase 230V met nul. Hoe moeilijk kan het zijn?
Gewoon te koop.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Het probleem dat TS heeft is vergelijkbaar met wat in NL voorkomt bij sommige cv ketels, die niet willen ontsteken als de stekker er verkeerdom in zit. dit is het nadeel van randgaarde wat niet voorkomt met het pen aardcontact in Belgie.
Als TS een omvormer heeft van kunststof kan ie testen door de aarde in de omvormer los te halen en de nul en de aarde doorverbinden (nullen) of te wel een verkapte penaarde maar zorg dat de losgehaalde aarde nergens tegen aan komt. En test nu of de omvormer opstart.
Op woensdag 13 maart 2024 22:20:54 schreef F_S:
.
Dus wat ik al de hele tijd aangeef een sternet.
Wat door de TS voor het gemak ook delta genoemd wordt met een N-fase. Koekkoek.
Het is dus geen Delta (driehoek) maar een Wye (ofwel, ster) met een Nul.
Daar kun je prima omvormers voor een 230V net op aansluiten, bijvoorbeeld enphase omvormers, die hebben niet eens een aardaansluiting, en dus geen flauw benul wat het potentiaal tov aarde is.
benleentje
Golden Member
Daar kun je prima omvormers voor een 230V net op aansluiten,
En kan je ook zeggen wat is het probleem van TS? Hij kan alleen niet de omvormer kopen die nu voor ogen heeft.
Maar zijn de enphase dan zoveel duurder of juist niet?
Dit lijkt wel verdacht veel op een andere draad, waarin een OP -- naar
eigen zeggen op Mallorca -- er ook al van overtuigd was dat hij hoe dan
ook, i.p.v. 127V/220V, 230V/400V moest hebben. En dat hij daar toch
echt een een trafo voor nodig had, omdat de netbeheerder de zaakjes niet
op orde zou hebben. En ook daar was de OP niet erg ontvankelijk voor
andere inzichten.
Raar.
benleentje
Golden Member
Het word alleen lastig als je probeer een 3 fase 127V omvormer te vinden en dan word hele grote vermogens terugleveren wel lastig. Maar volgens mij bestaan er ook wel bv 5kW 230V omvormers
Maar ik vermoed dat netbeheerder voor grootverbruikers wel ook wel 230V 400V aanbied al dan niet met eigen trafo.
Op woensdag 13 maart 2024 23:48:52 schreef schaafuit:
Raar.
Jij leest teveel TV 
@Sine: "TV"? Ik snap 'm niet 
Hoe dan ook vind ik het wel *erg* toevallig. Ik zeg niet meteen dat we
hier een trol te pakken hebben; het is heel goed mogelijk dat er in het
expatwereldje (waar ik als arme kerel die voor de vrijheid, natuur &
de liefde is vertrokken geen toegang toe heb) iemand heel overtuigend
rondblaat dat iedereen die niet onmiddelijk op 230V/400V overstapt een
domoor is die zichzelf in de portemonnee bijt.
Hoe dan ook heb ik hier een heel raar gevoel bij. Heeft de gemiddelde
expat echt *zo'n* bord voor de kop...?
mvdk
Golden Member
In dat Mallorca topic heb ik hetzelfde advies gegeven.
Vraag een 55kVA aansluiting aan. Ik had het eerder over een 3x200, maar dat is duurder. 55 komt overeen met 3x80 bij 400V lijnspanning.
Dat kunnen ze je niet geven op dat oude net. Krijg je een eigen trafo. Na 3 maanden laat je het weer verkleinen naar 3x25. Zeg dat je een pannekoekenmachien gaat kopen.
Ja precies, zelfde casus, zelfde "oplossing" -- een trafo -- van OP,
zelfde adviezen. En ook hier weer een bord voor de kop van de OP, die
met termen strooit die hij zelf niet helemaal blijkt te begrijpen. En
wij mogen raden wat er precies aan de hand is.
Hier klopt iets niet.
EDIT: aangev.
[Bericht gewijzigd door schaafuit op (13%)]
Nog even voorzichtig hardop meedenken.
127×√3=~220
Dat is iets lager dan de "normale' 230V die de omvormer wil zien ?
Op woensdag 13 maart 2024 22:30:52 schreef Hunebedbouwer:
Het probleem dat TS heeft is vergelijkbaar met wat in NL voorkomt bij sommige cv ketels, die niet willen ontsteken als de stekker er verkeerdom in zit
Daar dacht ik ook aan, maar toch, dat lijkt me toch niet logisch hier.
Mijn ervaring met PV omvormers is beperkt maar wat ik gezien heb is een hele lijst voor keuze voor de verschillende E-systemen in de instellingen.
Draait het net daar wel nagenoeg op 50Hz, daar zijn omvormers erg kieskeurig in.
Ik zou niet met trafo('s) aan de gang gaan, je hebt gewoon 220V in huis.
Mocht het verschil tussen 220 en 230 het probleem zijn dan kun je er met een kleine trafo 10V bij optellen.
jerome
Golden Member
Boven 210V mag nooit een probleem zijn. In landelijke regio's komt dit vaker voor op piekmomenten. Met de juiste landinstelling moet dat kunnen. Niet NL, want dan wordt van nul echt nul verwacht.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 13 maart 2024 22:20:54 schreef F_S:
@henri62 Misschien iets beter lezen in de startpost staat dat hij 127/220 V heeft met een nul.
Dus wat ik al de hele tijd aangeef een sternet.Gr.F_S
[bijlage]
Uiteraard heb ik dat wel degelijk gelezen. Dat maakt niks uit. Effe afgezien dat het een 3x220V net is (ipv 230V was even een typo), komt op precies hetzelfde neer. De Grid/NET nul gewoon niet gebruiken. Vergeet gewoon die hele NUL maar dan is het niet zo moeilijk.
Dan ga je van 3x220 naar 3x380V.
jerome
Golden Member
Op vrijdag 15 maart 2024 00:04:13 schreef henri62:
Dan ga je van 3x220 naar 3x380V.
Of je laat een juiste inverter op 2fases terugleveren en stel die juist in.
Waarschijnlijk niet echt meer nodig, maar hieronder zie je hoe je Enphase PV omvormers aansluit in een deltanet.