Vandaag was de piekspanning 265 volt hier op het net, gemeten met een shelly in de meterkast direct na de hoofdschakelaar. Waarschijnlijk liggen er nu zonnepanelen in de wijk waarvan de omvormer niet ingesteld is op 253V max.

Moet ik mij zorgen gaan maken voor mijn Bang en Olufsen Beosound en Beovision TV? Wordt huishoudelijke apparatuur (ook witgoed) getest op overspanning? zo ja hoe hoog is de norm??
Even uitgaande van Europese apparatuur (B&O, Bosch, Miele, Linde)

Officieel moeten ze tot 253v kunnen hebben, daarboven: "all bets are off"

Op dinsdag 19 maart 2024 23:07:15 schreef Ex-fietser:
Hoe lang duurde die piek?

zo te zien tussen 11 en 14 uur is die piek er. en nu heeft de zon nog niet veel kracht en nemen de bedrijven nog vermogen weg wat je in het weekend niet hebt.

weet wel dat er PV boeren zijn die bij klanten die zeuren over steeds uitvallen van omvormers gewoon inloggen op de omvormer en de limiet van 253V gewoon 10V hoger instellen, wat dit soort problemen op gaat leveren.

Moderne apparatuur die ook in Engeland en andere landen verkocht wordt, gaat vaak tot 264V. Maar voor het goeie zou ik niet boven 253V willen zien.

Ik zou me vooral zorgen maken over oude apparatuur, waar nog transformators in zitten. Moderne schakelende voeding kunnen hier grotendeels goed tegen.

heeft die een korte puls gemeten van 265V of wat dat enkele minuten zo hoog?

klopt jou meter?
Is deze geijkt?

Op woensdag 20 maart 2024 05:31:34 schreef SparkyGSX:
Ik zou me vooral zorgen maken over oude apparatuur, waar nog transformators in zitten. Moderne schakelende voeding kunnen hier grotendeels goed tegen.

Inderdaad, maar qua modene apparatuur: met een uitzondering voor low budget China crap.

Daarnaast zou ik het ook eens met een echt goede TRMS meter met min/max functie, nameten. Hoelang duurde die piek, paar ms ?

De grafiek toont de hoogste en laagste waarde simultaan. Wat we hier zien is dus een soort piek-/daldetectie van de meter. Zolang we niet weten hoe dat exact werkt is het lastig conclusies trekken.

Je ziet dat als de pieken hoger zijn de dalen lager zijn en dat dit overdag meer gebeurt dan 's nachts. Dat doet me vermoeden dat de detectie van de pieken vrij kort is en dat je ze meet doordat er belastingen in- en uitschakelen en dat je op die momenten sub-seconde pieken kan herkennen. Dat is normaal en ik zou me er niet heel veel zorgen om maken. Een piek van 265V is niet heel veel en zou op zichzelf geen drama zijn, maar kan een apparaat wel op zijn knieën krijgen als het minuten/uren duurt. Dat laatste zou je moeten kunnen zien als je een multimeter in het stopcontact duwt.

Op woensdag 20 maart 2024 01:08:20 schreef maartenbakker:
Moderne apparatuur die ook in Engeland en andere landen verkocht wordt, gaat vaak tot 264V.

Dat komt doordat ze daar nog steeds op nominaal 240V zitten. 264 is dan 10% hoger.
Indertijd is afgesproken dat de spanningen gelijk zouden worden. Wij gingen van 220 naar 230, de Engelsen zouden van 240 teruggaan naar 230. Maar toen ze er achter kwamen hoeveel moeite en geld dat ging kosten zijn ze afgehaakt.

Apparaten worden voor goede werking getest op 230V +/- 10%. Binnen die grenzen moeten ze veilig zijn, en ook blijven werken. De bovengrens is dan 253V. En dat is ook de bovengrens, waar het net aan moet voldoen.
Verder worden apparaten getest op 230V +/- 15%. De bovengrens is dan 264V. Binnen die grenzen moeten ze wel veilig blijven, maar ze behoeven dan niet meer te werken. Het apparaat kan bijvoorbeeld afschakelen door een overspanning-beveiliging.

Piet

Op woensdag 20 maart 2024 10:51:08 schreef Piet1950:
Apparaten worden voor goede werking getest op 230V +/- 10%. Binnen die grenzen moeten ze veilig zijn, en ook blijven werken. De bovengrens is dan 253V. En dat is ook de bovengrens, waar het net aan moet voldoen.
Verder worden apparaten getest op 230V +/- 15%. De bovengrens is dan 264V. Binnen die grenzen moeten ze wel veilig blijven, maar ze behoeven dan niet meer te werken. Het apparaat kan bijvoorbeeld afschakelen door een overspanning-beveiliging.

Piet

We moeten onderhand weer de Franse methodes gaan gebruiken, een survolteur/devolteur.
Het was een stappentransformator om de spanning in huis weer een beetje binnen de perken te houden. Vooral de tv's uit die tijd hadden er last van door voortdurende formaatveranderingen van het beeld.
Destijds had ik een 3 kVA automatische variac, maar die heb ik ooit verkocht. Ik ga nu maar de CVT's van zolder halen. Hopelijk mag de ingangsspanning daarvan wel tot 260 Volt bedragen.

Op woensdag 20 maart 2024 11:13:35 schreef buzzy:
[...]We moeten onderhand weer de Franse methodes gaan gebruiken, een survolteur/devolteur.

Dat is een methode die soms wordt genoemd om te zorgen dat solaromvormers een lage spanning blijven zien, zodat ze niet afschakelen. Maar je jaagt daarmee wel de netspanning omhoog en dat kan schadelijk zijn voor andere verbruikers in de straat. Ik weet niet of het wettelijk verboden is, maar het is wel moreel verwerpelijk.

Op woensdag 20 maart 2024 09:27:02 schreef KlaasZ:
[...]Dat komt doordat ze daar nog steeds op nominaal 240V zitten. 264 is dan 10% hoger.

De norm voor netspanning in het VK is 230 V −6% +10%. Inderdaad is daar normaal gesproken de netspanning niet veranderd (en dus ca. 240 V), maar het maximum is ook daar, net als hier, 253 V.

--
In de grafiek in de startpost is, ongeveer in het midden, het gemeten minimum hoger dan het gemeten maximum.
Het zou dus wel interessant zijn te weten wát er nu eigenlijk precies gemeten wordt, en hoe.

Op woensdag 20 maart 2024 11:23:30 schreef KlaasZ:
[...]Dat is een methode die soms wordt genoemd om te zorgen dat solaromvormers een lage spanning blijven zien, zodat ze niet afschakelen. Maar je jaagt daarmee wel de netspanning omhoog en dat kan schadelijk zijn voor andere verbruikers in de straat. Ik weet niet of het wettelijk verboden is, maar het is wel moreel verwerpelijk.

Lijkt me wel verboden omdat je hiermee bewust het net buiten de specs kan "duwen" en daarmee schade of zelfs brand kan veroorzaken bij jezelf of anderen. Installateurs die dit soort trucjes toepassen zouden, zover mogelijk dit te handhaven is, overal waar ze dit gedaan hebben kosteloos het weer ongedaan moeten maken en onder toezicht geplaatst moeten worden is mijn mening.